Käväisin Lahden Terrassa tosi pikaisen kierroksen siellä oli mooseksia, semmonen viiden sentin rimpula pötissään. En ostanut, ajattelin että jos jostain löytyisi vähän muhkeampia yksilöitä, siitä oli kyllä ne tanakammat ostettu pois ja vaivaiset jäänneet hyllyyn.
Tuntuu olevan vähän harvinaisempi perenna. Täytyy käydä vielä Tuusulan K-T:ssa katsomassa. Kun en kuitenkaan jaksa odotella lähtikö se viime sykyinen kasvamaan vai ei…
Minä löysin omat vaaleanpunaiset Prisman kesäpihan poistosta myöhään syksyllä, todella halvalla. Ihmekseni ne kaikki talvehtivat ja nyt pukkaavat alkua. Valkoisen mooseksen siemenet on purkissa itämässä, mutta vielä ei mitään näy, eikä kuulu.
Minun mooseksenpalavapensaat ovat kaksi vuotta vanhoja ja ovat vasta tulitikun korkuisia. Ensimmäiset kevään lehdet ovat jo avanneet. Molemmat yhtä hitaita kääpiöitä.
Mullakaan ei vielä moosesta näy.
Meillä mooses on jo aika pitkää,ovat varmaan yli kymmensenttisiä.
Moosesta löytyy siis myös valkoisena? Vieläkö sitä voisi yrittää kasvattaa siemenestä jos jostain löytäisi?
Antakaas joku hyvät ohjeet tämän kasvin suhteen. Itse en saa sitä hievahtamaan mihinkään,
eli ei kasva eikä kuolekaan. On mielestäni hyvässä penkissä auringossa eikä multakaan ihan
huttua ole.
Se on vähän oikukas. Minulla on kaksi samanikäistä vaaleanpunakukkaista taimea. Ja ikää niillä on jotain 15 vuotta… Toinen kasvaa ja kukoistaa ja komistuu vuosi vuodelta, toinen olla jurrottaa parilla pienellä versollaan. Ota noista nyt selvä. Molemmat kasvoivat aluksi äidin kukkapenkissä, hän kyllästyi niihin ja antoi minulle. Sitten ne kasvoivat eteläseinustan penkissä yhdessä vanhan valkoisen kanssa, ja kun eivät enää väriltään sopineet siihen siirsin toiseen paikkaan. Eikä luulisi siirroista johtuvan se toisen kitukasvuisuus, kun toista on siirrelty saman verran. Ja ovat kasvaneet aina monta vuotta paikallaan siirtojen välissä.
Vaikea on hän, samaa mieltä olen. Viime vuonna kasvua tuli ehkä kolme senttiä (yritin etsiä kuvaa, mutta en löytänyt; en vissiin saanut napattua, kun se oli NIIN pieni ), tänä keväänä se on kasvanut aika hyvin. Tänään näytti tältä. Pituutta ehkä noin viisitoista senttiä.
Mooses on auringossa aamusta iltapäivään, ehkä kahdeksasta kolmeen-neljään. Sen jälkeen harmaapihta alkaa pikkuhiljaa varjostaa sitä. Maa on kutakuinkin janttasavea, pinnalla vähän puutarhamultaa. Paikka on hyvin tuulinen, mutta lounaistuulilta, joita meillä yleisimmin on, pihta suojaa sitä hieman. Pohjoisen puolella ovat lisäksi aita ja lehtokuusama suojana.
Ei mulla ole mitään käsitystä siitä, mitä se haluaa, mutta ainakin toistaiseksi se on hengissä!
Minä en taida tulla oikein toimeen tuollaisten kranttujen kanssa. Huonekasveistakin kaikki oikuttelevat lehtientiputtelijat saa äkkilähdön kompostiin. Saas siis nähdä miten meillä mooseksen kanssa yhteiselo jatkuu, viime syksynä ostin taimet, joten kokemusta ei vielä ole.
Vai on oikukas. Mun kotopaikastakin se hävisi noin vain kolmenkymmenen vuoden jälkeen. se oli aurinkoisella seinustalla räystään alla, eikä todellakaan missään hyvässä maassa, vähän savista multaa hiekan päällä. Oli oikein komea pensas. Liekö katoamiseen syynä ollut naapuriin muuttanut viiniköynnös, jolle on annettu lannoitetta ja muuta hoitoa.
Ei se kyllä mikään oikukas ole, meilläkin samassa savimaassa kasvanut yli kymmenen vuotta, enkä ole tehnyt sille mitään. Valkoisessa ja punaisessa näkyi olevan komeat nuput päissä. Niin ja kokopäivän paistaa aurinko.
Meillä ei vissiin sitten mooseksen kanssa vain kemiat pelaa keskenään
tosi kiva kun tänne laitetaan myös kuvia kasvien aluista, löysin oman moosekseni just niiden avulla, kun en muistanut mihin olin sen siirtänyt ja nyt se on jo ainakin kymmensenttinen, hain jotain pientä alkua ja ihmettelin et mikähän toikin on-mutta sehän oli jo aika iso mooses.
Onkoha tämä mooses 3v ja nyt tekee eka kukkaa.
Reilu kuukausi meni ennen kuin aukaisi kukkansa,on se vaan niin kaunis.
Vuosia sitten Kauppilasta ostetut alkavat nyt kukkia kunnolla, toisen piti olla valkoinen, mutta niinpä on punainen sekin : ( Taitaa olla liian myöhäistä reklamoida ja niinkin virheettömän virman kyseessä ollessa muutenkin hyödytöntä.
No nyt se myrkyn lykkäs. Kysesitä pensasta oon monesti miettiny, miettiny ja miettiny että ostanko vai en. Kukkivana en oo koskaan nähnyt. Nyt se on ens kevään listalle laitettava.
Mein äitee on joskus tosi kauan sitten kasvattanu siemenstä valkoisen mooseksen. Tänä vuonna se on intoutunut kukkimaan niin valtavasti, etten saanu sitä kokoa ja valkoista hehkua edes kuvattua kunnolla.