Minä olen ratkaissut (???) pulman laatimalla ihan perinteiseen luentokansioon ikioman tiedoston kaikista kukkasista, köynnöksistä, pensaista, ja joistakin koristepuista tms. Eli menetelmällä arkki per kasvi ja tarvittaessa kakkos-, kolmos- jne. sivu… ja täydentää voi tarpeen ja tilanteen mukaan (tai poistaa, jos siltä tuntuu).
Sivustot on jaettu aakkosittain tieteellisen nimen mukaan. Kasvitiedoissa on tuntomerkit, perustietoa, kuva (sellaisen saa iki-iki-vanhoista esitteistä tms. melko usein, tai netistä kuvahaulla, jollei omia kuvia kopioitaviksi löydy), kasvupaikkatarpeet yms., kylvöohjeita ja hoito-sellaisia jne. jne.
Mappeja on kertynyt tähän mennessä kolmin kappalein, mutta eipä haitanne, ja niitä on sitten talvellakin mukava pläräillä “ihan muuten vain” jos ja kun siltä tuntuu…
Karisto painoi joskus muinoin nimeltään 5 vuoden päiväkirja. Oli kovakantinen ja joka päivälle sivu, eli 2 päivää aukeamalla. Appiukko on saanut sellaisen lahjaksi, tänään näin!
Meillä myös on tuo Kariston viidenvuoden päiväkirja. Menossa nyt tässä kirjassa toinen vuosi. Yksi viidenvuoden kirja on täysi. Hyvä on ollut, kun kaikki samat päivät viideltä vuodelta on alekkain. Minä olen kirjoitellut samalla kaavalla omiin tiedostoihin päiväkirjaa. Sieltä näkee milloin mitäkin siemeniä kylvetään ja niin edelleen.
ylläpä Euffis sinulla on hyvä ja perusteellinen systeemi. Kateeksi käy! Ja vieläpä 3 mapillista!!! Itse teen näitä hommia nyt eka kertaa, ja kalenteriin olen merkannut mitä olen milloinkin kylvänyt. Sitten käyn merkkaamassa milloin on itänyt.
Täytynee ottaa käyttöön tuo sinun systeemi. Jos tekisi vielä tietsikalla ja tulostaisi kun sivu on täynnä. Tuo onkin hyvä idea laittaa kuvia ym. tietoja mukaan. .
Mulla on myös käytössä tuollainen kansio-systeemi; alussa kirjoittelin tiedot ylös kierreselkäiseen kirjaan, mutta eihän se pitkälle riittänyt. Tietokoneella olen nyt ‘siistinyt’ nuo sivut ja lisäilen sitten sinne käsin uusia juttuja. Monimutkaisena ihmisenä minulla on tosin kansioita kaksi; toinen pihani kasveille (tiedot lajeittain, hoito sekä piirretty kartta, mistä näkee mitä kasvaa missäkin) ja toiseen olen keräillyt kylvöaikoja ja -tapoja. Siitä on nopea aakkosien mukaan vilkaista, kun ei muista.
Olisin myös kiinnostunut tuollaisesta 5v-kirjasta;mistähän sellaisen saisi hankittua ja mihin hintaan? Entinen pikku vihko kylvöhistoriaa alkaa olemaan loppumetreillä…
Noita jonkin sortin 5 vuoden päiväkirjoja oli ainakin vielä vähän aikaa sitten myynnissä jollakin monista kirjakerhoista, joihin kuulun… pitääpä tutkailla, kunhan aika antaa myöten.
Euffiksen ja Hydrangean linjoilla minäkin. Kirjaan mökillä tiedot käsin A4 kokoiseen valkosivuiseen muistikirjaan ja siirrän sitten kasvitiedot (nimi suomeksi ja latinaksi, värit, koko, ohje, ostopaikka ja aika, istutuspaikka ja -aika ja siirrot) tietokoneelle ja tulostan mappiin tavalliselle A4:lle. Sen lisäksi tulostan “nimisivun”, jossa on kukintahetkeltä kuva sekä suomalainen ja latinalainen nimi. Minulla kasvit on järjestyksessä suomenkielisen nimen perusteella. Omat mapit perennoille, sipuleille ja pensaille+köynnöksille. Perennamappeja on jo useita. Käsin kirjoitetussa kirjassa on enemmän tarinaa, tietokoneversio on hoito-opas ja istutuskartta. Mutta miksei koko puutarhatarinaakin voisi siirtää käsinkirjoitetusta tietokoneelle. Vähän tuplatyötä, mutta harrastushan tämä on
Vähäisestä kasvivalikoimasta johtuen muistan, keneltä olen saanut perennoja mutta ostetuista en muista, että mistä. Ja ajat, no jälkeen 1995. Tiedän kaikille kasveilleni jonkun nimen. Paskaojan pientareella esimerkiksi on kurjenpolvi. Joku vähän tummempi kukkainen, luonnonvarainen, jonka jätin kitkemättä. Että sillä mallilla. Kylvöjä olen selannut nyt täältä pentistä, aiemmin kylvin, kun siemenet alkoivat kaapista huudella. Jos joku kysyy, missä minulla kasvaa jokin kasvi, niin muistan, jos se on siinä jo kesän ollut. Muuten nousee yllätyksenä keväällä! Monesti olen ajatellut, että sellainen kartta kukkapenkeistä voisi olla kiva. Joitakin tulppaaneja olen laittanut muistiin, että mihin tuli työnnetyksi ja sitten hukannut lapun…
Täytyy tunnustaa, että vaikka työssä pitää olla varsinainen pilkunn... , siis viilaaja, ei se näissä harrastusjutuissa onnistu ollenkaan. Lajikkeita on tällä hetkellä kai jo yli 600 ja en todellakaan muista kaikista mistä olen ne saanut/ostanut/pihistänyt jne. En välttämättä muista edes kaikkia lajikkeita tai kaikkein oudoimmista nimeäkään. Puhumattakaan siitä mitä olen mihinkin kylvänyt tai taimena/sipulina/mukulana tunkenut.
Kateeksi käy ihmisten pitkäpinnaisuus näissä asioissa, minulta ei vaan onnistu .
Itselläni asioiden kirjaaminen lievittää puutarhaikävää. Pääsen puutarhaani vain viikonloppuisin ja lomalla. Viikot saa kulumaan puutarhaa ajatellessa ja paperille laittaessa. Voi olla, että tätä ei jaksaisi ja ehtisi, jos pihaa pääsisi koko ajan fyysisesti koskettamaan.
Niin, pääsääntöisesti eri osoitteissahan minä ja kylvöksenikin myös olemme.... tosin on itsestäni kiinni, kuinka paljon niiden kanssa kesäaikaan (erityisesti) vierihoitoa harrastan.
Ja kovasti vapaamuotoista tuo minun kirjaamiseni määrästään huolimatta on, pyrin kuitenkin jotakin saamaan "tiedostoon" käsieni kautta kulkeneista.
Talvisin katselen tuohon puutarhan ikävään kuvia, paperisia ja nykyisin cd:ltä, joita on kuulema hervottomasti. Sanoo neiti. En usko, muutama hassu lätty. Täytyyhän se kuvata, kun jokin on taantunut/röyhähtänyt! Ja muistin virkistykseksi, että mitä astioissa kasvoikaan, mistä tykkäsin ja mikä taas ei ollut kovin kummoinen. Ja kuinka niitä pyttyjä oli sijoitettuna minäkin kesänä.
Olen luomassa puutarhastani cottage garden-tyyppistä versiota suomalaisittain. Onko jotain vinkkejä, linkkejä, kirjoja, omia kokemuksia. 1100 neliötä, neljä vuotta takana ja aivan liikaa vielä nurmikkoa.
Pohjana on tasainen tontti, kahdeksan omenapuuta, pari luumupuuta ja marjapensaita. Lisäksi pari isoa syreeniä ja rappioitunut orapihlaja-aita. Lähes kaikki perennat oli kaivettu ylös jo ennen kuin ostimme talon. Olen rakentanut neljä isoa perennapenkkiä ja siirrellyt päivänkakkaraa sivustoille. Tällä hetkellä on perusperennoita; päiväliljoja, nauhuksia, kuunliljoja, kellukoita, kurjenmiekkoja ja tietysti pioneja. Laajennan akilleijaniittyä omenapuiden alle ja varjoisalle sivustalle olen keräillyt isolehtisiä, kuten etelän ruttojuurta, koristeraparperia, sormivaleangervoa yms. yrttimaata laajennan vuosittain, kuten myös ruusupensaita, joista keräilen niitä varmempia (juhannus-, papulan-,suvi- ja sammalruusua). Viime kesänä istutin agneksen ja toistaiseksi tuntemattoman harrisoninruusun. Puutarhan koruna on viime kesänä rakennettu kasvihuone - sata vuotta vanhoista ikkunaruuduista. Maa on hyvää, mutta piha on alava ja hallaa on keväällä. Naapuritonttien puut varjostavat ja ehkä siitä syystä harjaneilikat ovat puolimetrisiä ja sormustinkukatkin lähes kaksimetrisiä. Pari kesää yrittelin "noidan yrttitarhaa" liian saviseen maahan, mutta en vielä luovuta, parantelen sitä kompostilla ja hiekalla. Kivikkomaan kaunistus on rehevä lamopeikonkello, erilaiset neilikat ja kurjenpolvet. Puutarhastani puuttuvat ne perusjutut, eli yksivuotiset kesäkukat. Olen jotenkin tumpelo noissa kesäkukkien viljelyissä. Budjetti on pieni, joten täytyy laajentaa hissukseen. Haaveena on hallittu kaaos sinisen, vaaleapunaisen, kelta-oranssin ja valkoisen sävyjä. Rakentelen mielelläni "huoneita" ja teen yhtä aikaa aina muutamaa projektia.
Löysin tämän puutarhanetin vasta viime syksynä ja tajusin vasta kuinka paljon on ihmisiä joille puutarha merkitsee samaa, kuin minulle. Estetiikkaa, meditaatiota ja selkää repivää työtä, jonka palkkiona on haltioituminen kevätiltana, kun istahtaa portaille katsomaan kättensä työtä.
"Löysin tämän puutarhanetin vasta viime syksynä ja tajusin vasta kuinka paljon on ihmisiä joille puutarha merkitsee samaa, kuin minulle. Estetiikkaa, meditaatiota ja selkää repivää työtä, jonka palkkiona on haltioituminen kevätiltana, kun istahtaa portaille katsomaan kättensä työtä."
Mulla on käytössäni excel ja sen tukena perinteinen ruutupaperivihko. Kesällä kun en viitsi istua koneella, kirjoittelen paperille ja talvella kun ei ole muuta tekemistä siirtelen sitten koneelle.
Kylvöt, koulinnat, ohjeet, hankintapaikat, kulut jne mahtuu hyvin, eikä sivusidonnaisuus muodostu ongelmaksi. Jos jotakin ei viitsi/pysty exceliin laittaan (valokuvat, lyijykynäluonnokset tms) niin linkittäminen toimii.
Sain isännältä joululahjaksi 320 gigaa tallennustilaa (=ulkoinen muisti) puutarhamuistiinpanoilleni. Oli sitä mieltä, että mun kukkakuvat vievät liikaa tilaa tietsikan omalta kovalevyltä.