Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Ostin innoissani munakoison siemeniä enkä huomannut, että pussin mukaan kasvia voi kasvattaa vain kasvihuoneessa. Onkohan aivan tuhoon tuomittu yritys kasvattaa munakoisoa Joensuussa avoimella kasvimaalla? Jos sen laittaisi samanlaiseen kompostipenkkiin kuin kesäkurpitsan? Vai kannattaisiko yrittää parvekkeella, joka on melko suojaisa ja aurinkoinen? Minkä kokoinen astia?

Onhan tuo muinoin tehnyt satoa ruhtinaalliset kaksi minikokoista munakoisoa avomaalla täällä Nurmeksessakin Esikasvatus tosin piti muistaakseni aloittaa maaliskuulla että tähän tulokseeen pääsin..silmän isku

Kokeile kasvattaa ruukussa parvekkeella, ruukun ei tarvitse olla kovin suuri.minä kasvatin viime kesänä kasvarissa ruukussa. Alkoi tehdä hedelmää ja olin innoissani, mutta sitten hedelmät mätänivät:( Taisin kastella liikaa.

Aikanaan kasvatin täällä 1b-vyöhykkeellä Mini bambino-nimistä lajiketta, johon tuli pienä hedelmiä runsaasti avomaallakin (black beaty ei tehnyt mitään kunnollista avomaalla) luonnollisestikin pitkän taimikasvatuksen jälkeen (tammi-helmikuussa aloitus). Lajikkeissa on siis eroja. Pohjois-Karjala lienee melkoisen haasteellinen paikka munakoisolle, mutta muovitunnelissa voisi ehkä jotain satoa tulla.

Taimikasvatukseni on siis ainakin aivan myöhässä :( Ikkunatilaa on niin rajallinen määrä, etten pysty koskaan aloittamaan kylvöjä kovin varhain. Ehkäpä otan useimmat siemenet pois ruukuista ja laitan vaikka kesäkurpitsaa tialle... Ensi vuonna sitten uusi yritys.

Kyselläänpä hieman kuulumisia munakoisorintamalta, toukokuulla oli taimikasvatukset meneillään, jokoas on satoa näkyvissä?Miulla yksi taimi parvekkeella ja näyttää tältä:

Itse kasvatetut munakoison taimet ovat vasta viime viikkoina alkaneet kunnolla kasvaa mutta ensimmäiset kukat ovat jo näkyvissä. Istutin kolme taintani ehkä liian pieneen ruukkuun (matala mutta 40 cm leveä), joka on ollut alaterassin kiveyksellä talon seinää vasten. Saa nähdä, ehtiikö satoa valmistumaan ajoissa. Viime vuonna sain kymmenkunta munakoisoa. Yritin talvettaa viimevuotista munakoisoa sisällä ja sain sen pysymään hengissä vuodenvaihteeseen, mutta taisi liika kastelu sen sitten tappaa.

Kasvarissani on kolme munakoisontainta ja niissä kaikissa on useita kukkia. Hedelmiä ei vielä ole ehtinyt tulla, mutta odottelen toiveikkaana...

Myös munakoison kimpussa on vihannespunkki ja siksi osa lehdistä on kellastunut. Toivottavasti saa kuitenkin tehtyä satoa.

Onko kukaan muuten yrittänyt talvettaa munakoisoa sisällä tai viileässä vai onko se puhtaasti yksivuotinen kasvi? (En itse uskanna punkkien takia ajatellakaan vieväni niitä sisälle.)

Joko on munakoisot itämässä? Minulla menivät häneiksi viime kesänä avomaalla. Kukkivat kauniisti, mutta eivät mitään ehtineet tekemään. Laitoin tänään kasvamaan minikasvihuoneeseen kymmenisen koisoa. Kovasti suunnittelemme kasvihuonetta ensi kesälle. Saas nähdä ehditäänkö tekemään. Jospa se siellä tekisi koisoja…

Tänään menee multiin ja myös kasvari suunnitteilla ensi kesäksi Jos ei isoa kasvaria saada kesäksi niin sitten saa olla tuossa "minissä" koko kesän no-jaa

Minulla munakoisot vielä odottavat multiin pääsyä, täytyisi ehtiä kauppaan hakemaan lisää multaa… Venyvät vain työpäivät turhan pitkiksi, ettei meinaa millään ehtiä.

Minä jo ruukutin munakoisoni tänään, kahta sorttia. Kolmas ei itänyt. Voip’olla, että täytyy jokunen siemen vielä heittää multiin - tosin viime kesän satokin roikkuu vielä kasvihuoneessa niillä sijoillansa…

Mun munakoisot alkaa olla kymmensenttisiä. Viime vuonna kirvat söi ne jo taimikasvatusvaiheessa, siksi tänä vuonna ei taimihyllyn kanssa samassa huoneessa ole ainuttakaan huonekasvia. Kaupan jouluruusuista tuli viimekeväiset kirvat… Munakoiso on ihanaa uunissa valmistettuna, neljään lohkoon pitkittäin, päälle hyvää oliiviöljyä ja sitruunamehua, merisuolaa ja rouhittua mustapippuria. Kesäkurpitsaa, paprikaa, pieniä tomaatteja…

hmm, kuulostaa hyvältä, kesää ja kaikkia sen tarjoamia herkkuja jo vesikielellä odottelen! Nyt on ensimmäinen kesä, että minulla on “oikea” piha, jossa voin kasvattaa ihanuuksia. Toki piha on pieni, mutta enemmän mahdollisuuksia kuin koskaan aiemmin!

Nam kun kuulosti hyvältä kieli ulkoa Miten munakoiso pelittelee grillauksessa? Siis voiko grillata ja miten kannattaa tehdä?

Kyllä meillä grillattiinkin viime kesänä. Oli muistaakseni aika tarkka ajasta, ettei kypsynyt ihan lötköksi. On niin paljon höttöisempi rakenteeltaan kuin kesäkurpitsa, että sai olla tarkkana.

Ok, kiitos. Pitääpä kokeilla, jos noista kylvöksistä jotain saadaan aikaan

Ajattelin minäkin kokeilla munakoison kasvatusta, tosin ihan vaan parvekkeella. Jotain minikoisoja ovat, toivottavasti tuottavat satoakin.

Minulla ei vielä itusia näy, mikäköhän lienee itämisaika? Kasvihuoneen malli löytyi jo: http://www.suomenfilmiteollisuus.fi/media_pics/filmikyla_kasvihuone.JPG

Nyt kun vielä löytäisi lasit jostain ja saisi tehdyksi :)…

Minulla munakoisot itivät tosi hitaasti. Kesti kolme viikkoa, mutta itivätpä kuitenkin. Viime vuonna itsekasvatetuissa munakoisoissa oli mielestäni paljon paksumpi kuori kuin kaupan munakoisoissa. Siksi niistä tuli pataruoissa hiljalleen haudutettuna parempia kuin grillissä.