Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Munakoisossa oli ohjeena itää 30 asteessa puhetta Olivat äidillä sitten uunin reunalla, siellä viileämmällä puolella missä kissakin naurua Iti kohtuullisen nopeasti.

Laitoin viikko sitten minimunakoison siemenet itämään kylppäriin, kun ajattelin lattialämmityksen auttavan asiaa. Kaksi tainta on ainakin jo tulossa. Taimen kasvatus meni ehkä nyt vähän myöhäiseksi, sillä viime kesänäkin kukkivat kyllä kauniisti ruukuissaan, mutta eipä yksikään ehtinyt satoa tuottamaan. Toivottavasti ensi kesä on parempi!

Kylvin munakoisot vasta sunnuntaina 16.3. ja pistin ne akvaariolampun päälle itämään. Tänään huomasin, että Italian tuliaiset, Violetta Lunga Z, ovat jo itäneet! Tosin vasta pari, mutta alku on lupaava!

Minulla itivät myös, mutta ihan lämpimällä ikkunalla minkasvihuoneessa. Pitäisi alkaa tänään koulimaan. Viime vuonna huomasin, että munakoiso on tosi herkkä kuivuudelle.

Kysymys… Kuinka suuriin purkkeihin koisot kannattaa näin maaliskuun lopussa laittaa? Olisiko maitopurkki sopiva, vai menisivätkö pienemmässä?

Minäkin olen tänä keväänä löytänyt tieni munakoison kasvattajien joukkoon. Ja hyvin alkaa niinkuin aina kaikkien uusien juttujen kanssa. Eli neljää eri laatua on kasvamassa. Ja kaikkia on laitettu varmuuden vuoksi useampia siemeniä, jos ei vaikka idäkään… Ja itäähän ne. Lajikkeita ovat ‘Ophelia’, ‘Mohican’, ‘Kermit’ ja ‘Udumalapet’.

‘Ophelia’ on laitettu hyvissä ajoin itämään ja taimet ovat jo isoja, mutta muut ovat vielä melko pieniä. ‘Mohican’ oli itänyt vasta tänään. Saas nähä ehdinkö saamaan ollenkaan satoa ekana kesänä. Ja taidan kyllä raa-asti laittaa osan taimista avomaalle, kun niitä on itänyt niin paljon. Toivottavasti aurinko porottaa koko kesän.

Kylvin purkissa olevan päivämäärän mukaan munakoisot 28.2. ja nyt suurin taimi on noin 25 cm korkea. Kasvavat aika hitaasti. Miten paljon ja missä vaiheessa munakoisoa pitäisi ruveta lainnoittamaan? Milloin saa viedä ulos ja onko ämpäri riittävän suuri astia yhdelle kasville? Onko munakoiso itsepölyttyvä?

Ohoh, Melissa! Onko sinulla lisävalaistus taimillesi? Minulla 10.2. kylvetyt munakoisot ovat n. 6-senttisiä rääpäleitä! Kasvatin munakoisoja viime vuonna kasvihuoneessa, ruukuissa jotka olivat ämpäriä vähän pienempiä. Kasveista tuli n. metrin korkuisia ja hedelmiä tuli 2-4 per kasvi.

Ei ole lisävalaistusta, mutta ovat lämpimän patterin yläpuolella valoisalla ikkunalaudalla. Viime vuonna samat siemenet itivät tolkuttoman hitaasti ja taimet eivät lähteneet kasvamaan. En tiedä, mitä tein tänä vuonna oikein…

Hohhoijaa… Onpas työlästä tämä munakoison kasvatus. Omani kasvoivat hyvin jonkin aikaa ovat jotain 15 cm pitkiä, mutta ovat sitten alkaneet kellastumaan ja kasvu pysähtynyt. Olivat muutamia päiviä pihalla kun oli lämpöisemmät ilmat. Onko mitään tietoa mistä huono kasvu johtuisi. Tarvitseeko se miten ison ruukun ja kuinka paljon munakoisot tarvitsevat lannoitteita(kanankakkaa)? Omani ovat vielä melko pienissä taimikasvatuspurkeissa. Vai olenko kuitenkin vain onnistunut palelluttamaan ne raukat?

Minulla on munakoisoissa kukkia :smiley: Alan vain epäillä, että niillä on liian vähän tilaa kasvaa. Kahdella kasvilla on noin 30 l multatila käytössä. Voisikohan alimpia lehtiä irottaa ja multaa lisätä kasvien tyveen?

Minä ainakin koulin taimet syvempään että taimista tulisi tukevampia. Eivät ainakaan siitä ottaneet nokkiinsa.

Jee… Ekassa munakoisossa on kaksi raakiletta. Istutin huonosti voivan munakoison pieneen ämpäriin ja laitoin viikoksi natikan alle ja heti alkoi lykätä uutta vihreää ja pian alkoi kukkiakin. Oujee… Edes vähän jotain tuottoa niistäkin siis vissiin tiedossa loppukesällä.

Eka nuppu taitaa olla tulossa tai sit mun silmät harittaa .. naurua Vaan samalla tiirailulla huomasin että iänikuinen riesani vhannespunkit taitaa valloittaa mun uuttakin kasvaria ärtynyt Alimmat lehdet hiukan laikukkaat, liian tutulta näyttää oireet..

Ensimmäinen munakoiso syöty :slight_smile: Ilahduttavaa, koska en odottanut satoa ollenkaan. Näköjään minulla yksi kasvi jaksaa kasvattaa vain yhden hedelmän, koska muut raakileet ovat tippuneet pois ja nyt ei nuppuja enää näy.

voih, miten ihmeessä te olette onnistuneet? Odotukseni eivät ollet alun alkujaankaan korkealla, mutta päätin kokeilla kun keväällä perustettiin kasvihuone.

En muista minkä nimisiä siemeniä ostin, kylvin ne maaliskuussa ja alku meni oikein lupaavasti. Ostamassani pussissa oli 8 siementä ja ne itivät 100 %:sti! Kevät oli kauhean kylmä (kauhean pitkään!) ja uskalsin siirtää ne kasvihuoneeseenkin vasta touko-kesäkuun vaihteessa, jolloin olivat 20 - 25 senttiä korkeita. Kasvu jatkoi lupaavasti kylmistä ilmoista huolimatta ja heinäkuussa ne alkoivat kukkia. Aloin jo etsiä lehdistä herkkureseptejä satoa ajatellen, mutta kyllä ne kaikki jäivät komeiksi kukkiviksi koristekasveiksi. Hieno, melkein metrin korkuinen violetein kukin varustettu KORISTEkasvi.

Sitten vain kukat kuihtuivat eikä ensimmäistäkään hedelmänalkua näkynyt. Nyt ovat jo sitten paleltuneet kasvihuoneessakin…

Munakoisoa olen kylvämässä ekaa kertaa ja luin tästä aikaisempia kokemuksia. Mihinköhän aikaan uskallan ne kylvää? Kasvihuoneeseen on taimet tarkoitus kiikuttaa heti kuin mahdollista, mutta voinko kylvää jo nyt? Voinhan? Kun en millään malttaisi odottaa tätäkään =)

Fellow, ainahan voi kylvää, kun haluaa…;)) Minä aion säästellä omieni kylvöä jonnekin maaliskuun loppupuolelle asti.

Minä jo viime sunnuntaina 2 siementä piilotin multaan ihan kokeiluna.

Tarkoitus saada kasvihuoneeseen jo huhtikuussa vaikka olisi pakkasta…

Sitten minä laitan omani multiin ensi sunnuntaina! On sitten tasan viikko eroa Alishan muniksiin. Joudun varmaan minäkin jo huhtikuussa kasvariin viemään kun tilanpuute tulee sisällä vastaan. Siksi sitä kuplamuovi “vauvalaa” sinne kasvariin suunnittelenkin.