Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Kyllä se ‘Mohican’ sieltä vain nousee. Ja nousee toisestakin purkista. Ja siitä viereisestä vielä 'Kermit’kin. Eli kuukauden kesti itäminen. Aika kauan verrattuna viime vuoteen.

Harmi vaan että kerkesin laittamaan jokaiseen purkkiin jo uuden siemenen, minä kun en tunnetusti raaski heittää niitä pois jos itävät. Tosin jos kuukauden päästä vasta itävät niin ei varmaan kyllä kerkee mitään satoa saamaan kuitenkaan.

Sain Rosat koulittua. Itävyys 100 %.

Tänään kun järjestelin taimia, löysin chilien joukosta kuusi munakoison tainta. Pitkästä ja hankalasta alusta huolimatta minulla on siis sittenkin ihan kivasti muniksia. Ja kaikkia kolmea plaatuakin olen onnistunut saamaan.

Himskatti, kun tiistaina sain kaikki Rosat koulittua, niin tänään näkyy eka lenkki valkoisissa muniksissa. Heh.

Jos ei katastrofia tule, niin sitten tulee satoa. Eka nuppukin jo näkyvissä. Sormiin sattuu, ku joutuu näin paljon venyttämään.   .

Se eka nuppu ei sitten kehittynytkään. Ei taida vielä valon määrä riittää muniksille.

…ja nyt löytyi latvasta uudet nuput. Jeee!      
Josko nuo kehittyisi.

Tänään siirsin munikset taimipoteista isompiin purkkeihin. Aika pieniä ovat vielä, joskos ne nyt alkais kasvamaan kokoa, kun multaa saivat enemmän jalkojensa ympärille. Sadosta en tiedä, koulukiireiden takia on näidenkin taimien hyvinvointi vähän päässyt unohtumaan.

Rakas ukkoni osti minulle kasvarin viimesyksynä ja siitä innostuneena ostin sitten munakoison siemeniä (olisikohan lajikkeeltaan Calliope). Pussissa olleet kasvatus ohjeet vaikuttivat helpoilta joten oletin että jopa MINÄ saan ne kasvamaan ja uskollan toivoa jotain sadon tapaista. Siemenet kylvin 10.3 ja iskin ne lämpöseen takan viereen, itivät muuten kohtalaisen nopsaan! Koulinnan jälkeen vein ne yläkertaan hieman viileämpään mutta valoisaan paikkaan. Innostuin lannoittamaan niitä kohtalaisen aikaisin tomaateille ja yrteille tarkoitetulla lannoitteella. Toissapäivänä siirsin munikseni isompiin astioihin ja roudasin ne kasvariini. Taimeni ovat nyt n. 30cm korkeita. Kuinkas tästä nyt eteenpäin? Paljon kastelua ja lannoitetta? Olenko ymmärtänyt oikein että munis pitää kaliumista? Onko se ötökkä ongelma yleistäkin ja pääseekö niistä eroon heittämällä kasvi vaan ulos kasvarista? Auttakee, tahtoo saada edes kukkia niihin!

Muuta en osaa sanoa varmaksi, kuin että on todella kylmän arka. Mulla on aika huonoja kokemuksia munakoison kasvatuksesta. Viimevuonna istutin kasvarin penkkiin ja juroivat vaan koko kesän. En oo oikein minään vuonna onnistunut kunnolla. Joka vuosi silti on kasvamassa, kun luovuta en mistään hinnasta. Tänä vuonna laitan kasvarissa ruukkuun kasvamaan. Lannoittaa olen ajatellut koten tomaattejakin. Katotaan sitten mitä tänä vuonna tapahtuu tällä rintamalla.

Mulla on isoimmat munikset nyt sellasia n. 30-40 senttisiä ja yhdessä on kukka auki. Lämpöä ne todellakin rakastavat, ovat aika juoppoja ja uudelleen koulinnan yhteydessä saivat puol kourallista kanankakkaa ruukun pohjalle.

Ötököitä tulee tai ei tule. Mulla on tänä keväänä ollu yhden kerran kirvainvaasio-yritys kasvarissa, mut sinnikäs mäntysuopasuihkutus (vaahto vaan kävi =D!) on ilmeisesti tehonnut, koska enää niitä ei oo näkyny.

eli hyvä tulee kun tarjoaa lämpöä, rakkautta (lannoitetta), vettä ja tarvittaessa mäntysuopaa!  

Luulen niin. Onnea kasvatukseen.

Miltä nää munakoisot maistuu? En ole koskaan maistanut :open_mouth: Makeitako? Mihin näitä voi käyttää ja voiko syödä iha tuoreeltaan?

Huhtikuussa katselin kateellisena Weikon isoja muniksen lehtiä tuossa edellisellä sivulla. Toukokuun lopussa laitoin sitten omat taimeni isompiin purkkeihin ja nyt on täälläkin hirmukokoisia lehtiä. Nopeasti alkoi rehottamaan kun vain pääsivät isompaan astiaan. Ulos en ole vielä uskaltanut viedä, enkä ole näin ollen edes istuttanut vielä lopulliseen astiaansa. Ehkä sitten joskus heinäkuulla uskallan viedä ne kasvariin. Kukkiakin pukkaa jo valkoisiin mohicaneihin.

Ripsiäiset ovat vaan niihin kovasti hyökänneet ja sisällä on niiden kanssa aina ihan hirveää taistelua, kun pitävät kuivasta ilmasta ja olen laiska suihkuttelija.

Varovaisesti siis täällä edetään munakoisojen kanssa. Viime vuonna palellutin/poltin kaikki lehdet kun vein taimet toukokuussa kasvariin ja öisin oli tosi kylmää ja päivisin paisto aurinko liiaksi. Sitten tuli vielä kylmät kelit, jotka hidastivat uutta kasvua ja ilman satoa jäin.

Kyllä mä olen muistaakseni syönyt munakoisoa ihan raakanakin, mutta yleensä lisään sen lämpöisiin kasvisruokiin tai grillaan pihveinä. Leivitettynäkin voisi maistua.

Eilen kärräsin kasvarista talousrakennuksen päätyyn kaksi laastipaljua, joissa yhteensä viisi munakoisoa. Kukkia ja nuppuja niissä jo on, en tiedä kuinka pahasti nyrjähtävät kun joutuivat taivasalle ihan äkkiseltään.

Mulla on munakoisot olkkarin ikkunalla edelleen, lehdet kokoa soppalautanen ja korkeutta puolisen metriä.

Pitääkös mun käydä ostamassa vesivärisivellin ja leikkiä maijamehiläistä kun kukista ei näköjään itsekseen lähde mitään kehittymään?

Onnistuinpahan sitten palelluttamaan ne munakoison lehdet kuitenkin aika mallikkaasti. Eli eilen unohdin tuoda ulos totuttelussa olleet munikset yöksi sisään, niin tottumattomina sitten ovat nyt ihan nuupallaan kaikki lehdet kun oli aika kylmää vielä yöllä. Ensi yöksi pakko muistaa ottaa sisään tai tuho tulee, luvattu on vielä kylmempää.

Paljonkos se yön alin oli, mistä eivät tykänneet?

Jotain noin seitsemän astetta oli yöllä ollut, kai munis sen muuten kestää jos olis tottunut, mutta eilen piti olla eka ulostotuttelupäivä, joten eivät olleet noin suuriin lämpötilaeroihin vielä tottuneet. Osa lehdistä oli kyllä jo vähän nuivia, kun niissä oli ripsiäisiä ja voi olla etteivät oikein tykänneet mäntysuopavedellä suihkuttelustakaan.

Hyvin ovat siis hengissä, mutta tosiaan noi vanhat isot kasvulehdet ottivat itseensä, kasvupiste on edelleen kunnossa ja varressa olevat uudet lähdöt, eli kyllä se tästä vielä lähtee :wink: