Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Fellow, mulla oli tuota kermittiä viimevuonnakin, mutta yhtään ei tullut satoa. Kukat ei hedelmöittyny. Eli en osaa sen enempää sanoa lajista. Kaikissa munakoisoissa oikeestaan sama ongelma.

Nyt on alkamassa kolmas munakoisokesä, että toivottavasti se kolmas kerta toden sanoo.

Ekana kesänä kasvatin ruukussa terassilla, ei ollut kasvihuonetta, sain muistaakseni kaksi pientä munakoisoa koko kesänä. Lajikkeen kyllä kuuluikin tehdä pieniä munakoisoja, mutta luulen että olivat siihenkin nähden liian pieniä.

Viimekesänä minulla oli kasvihuonemahdollisuus ja kasvatin paljon eri laatuja ja laitoin ne kasvamaan kasvihuoneen penkkiin. Istutin kiireiden vuoksi ne liian aikaisin ja raukat ottivat itseensä kylmästä ja pudottivat kaikki lehdet. Lähtivät kyllä kasvamaan lopulta, mutta eivät kasvaneet kovin isoiksi, kukkivat, mutta eivät tehneet hedelmiä (tai mitä ne nyt ovatkaan). Luulen että penkki oli niille liian kylmä kasvualusta ja siksi eivät oikein viihtyneet.

Tänä vuonna kokeillaan sitten kolmannella tavalla. Istutan munakoisot ruukkuihin ja ruukut sijoittelen kasvihuoneeseen tomaattien taimiväleihin.

Laitan ne vielä tummiin purkkeihin niin juuret ovat kunnolla lämpimässä.

Innolla odotan miten tänä vuonna onnistutaan. Kastelemassa saa ainakin juosta varmaan koko ajan.

Alkuviikosta tuli odotettu paketti Impektalta ja tänään kylvin munakoiso 'Applegreen’in. Muissa munakoisokylvöksissä ei ole tapahtunut mitään eloa. Siemenet yhä jököttävät mullan alla. Jos näistä ei mikään idä niin taidan luovuttaa tältä kesältä näiden suhteen.

Q, oletko antanut muniksille reipasta alalämpöä? Huomasin että itivät hyvin ja nopeasti kun laitoin purnukat lämpöpatterin päälle. Mun munikset oli viime kesänä ruukuissa alkuunsa kasvarissa, mutta keräsivät itseensä niin mahdottomasti kirvoja että nostin ne kasvarin seinustalla. Muutaman hyvän muniksen sainkin, vaikka mun kastelu oli pikkasen huolimatonta. Paras oli sellainen ‘Pitkä & Musta’, oikeaa nimeä en tiedä kun pussin teksti oli japaniaa tai muuta sellaista. Nyt on suunnitelmissa rakantaa muniksille oma koti eli talousrakennuksen seinustalle kehikko ja siihen harsoa. Jos vaikka pysyisi ne öttiäisetkin sieltä pois ja munikset ei joudu taas taivas alle.

Meillä on kylppärissä semmonen pieni neliö, joka on lämmin. Ihankun siinä olisi neljän laatan verran lattialämmitystä. Ovat siinä päällä. En tiedä miten paljon on auttanut kun muualla koko talossa on semmonen 19 ja risat lämmintä ollu koko viikon kun on ollu pakkasia.

Patterin päälle en kyllä jaksa laittaa, kun viisi itämaista vilahtaa ohi hirmulaukkaa niin on purkit lattialla. Ei jaksas siivota enää yhtään enempää. Jos ei idä tuolla niin olkoon. Kahtena vuonna olen niitä turhaan kokeillu, joten itää jos itää.

Kannattaisiko ostaa kaupasta tämän siemeniä ja ihan mielenkiinnosta kokeilla kasvattaa ruukussa?

Aina kannattaa kokeilla. Tarvii pitkän esikasvatuksen että satoa saa, mutta mäkin kokeilin vielä kuitenkin, vaikka aikasempina vuosina olen laittanu jo tammikuussa kasvamaan.

Olisiko ne jo pitänyt kylvää? Voin kylvää ne vasta ensi viikolla.

Mäkin laitoin tänään noi viimesimmät. Hyötykasviyhdistys sanoo, että kylvö tammikuusta maaliskuuhun.

Ai no hyvä, laitan jos tilaa riittää=D Onko siemenillä hyvä itävyys?

Mun ei idä sitten millään. alalämpö jouduttaa itämistä. Mä en oo millään täällä meillä saanu sellaisia olosuhteita aikaiseksi, kun sisällä on nyt kovilla pakkasilla ollu vaan 19 ja risat lämpöä. Kuten Fellow tuolla aiemmin jo sanoi, niin patterin päälle vaan niin itäminen parantuu. Meillä kissat jyrää kaikki istutukset jos laittaa ton kasvipömpelini tai kylppärin ulkopuolelle. Eli kylppärin lattialla sinnittelen niiden kanssa. Siellä on yksi lämpöisempi neliö… :wink:

Katotaan miten tässä käy. Itävät kuulemma muutenkin melko hitaasti. Luotan noihin uusiin siemeniin. Niiden ei ainakaan pitäs olla vanhentuneita, kun just tulivat postista.

Jeee! Eka lenkki näkyvissä.  

Onnittelut Weikko.

Mulla on noussut kuudesta siemenestä vain yksi ja senkin vei taimipolte. Taidan noi munakoisot unohtaa tältä vuodelta.

Tai sitten ostan puutarhalta valmiin taimen jos löydän.

Hyötykasviyhdistyksen Rosa Bianca-lajike iti todella hyvin, Tallinnasta ostettu Golden Egg’s myös ihan ok, mutta viimevuotisesta siemenestä kylvetty Melanzana Viserba aika huonosti. Tosin se taisi viime keväänäkin olla pahuksen hidas.

Mulla on nyt itänyt kaksi "Rosaa" ja vei kaksi viikkoa. Sperlin pienet valkeat ovat hitaampia. :-/   .

Mulla kävi kyllä nyt niin klassiset kun vaan voi. Sunnuntaina kylvin munakoisopurkkeihin uudet siemenet kun hermostuin odottamaan. Mulla ei vaan ollu enää samoja lajikkeita ja kylvin osaan purkeista eri lajikkeita. Hehe… Ja kuinkas sitten kävikään…

Tänä aamuna on kuin onkin yksi lenkki näkyvissä. 16.2. olen ne ekat kylvänyt, Mohican lajiketta. Aika kauan kesti itäminen. Ihan kuukauden verran. Tuo on myös valkoista lajiketta.

Kyllä varmaan ovat tuosta ekasta kylvöstä kun en oikein usko että kahdessa päivässä olis itäneet uusista kylvöistä.

Ja se toinen itänyt Rosa on tietysti sokea taimi.      .
   .

Mikä on sokea taimi?

…semmoinen, jossa kasvupiste on tavalla tai toisella vaurioitunut…

Jahas… No aina oppii jotain uutta.

(esim. vanhoilla pelargoni-lajikkeilla hyvin yleistä tuo sokeus, ilman että olisivat edes vahingoittuneet)