Munakoiso ( aubergiini ), Solanum melongena

Täällä munikset olleet kasvarissa jo pitkän aikaa ja viimeisen viikon yöt olleet ilman lämmitystä. Ainakaan mitään silminnähtäviä vaurioita ei ole tullut.

Onneksi munikset on niin pieniä, että niitä voi vielä siirrellä. Harjoitelkoot terassilla ainakin pari vuorokautta. Forecan viiden vuorokauden sääennuste haluaa puolitta täällä yölämmöt tonne viiteen asteeseen. Kylmiä on yöt ollu Elimäellä. Hrrr.

En ole muniksia karaissut vielä lainkaan. Lisäksi muistan lukeneeni jostain, että kukkii kyllä, mutta hedelmät alkavat muodostua vasta jos lämpötila joku 22 - 24 astetta.

Fellowilta saaduissa munakoisoissa nuppuja ja yksi nuppukin on auki.

Mistä tietää että munakoiso on kypsä? Sain annesurfsilta keväällä(olikohan hansel lajike…?) Nyt niissä on kymmenkunta n 15cm pituista pötkylää,jotka ei ole viikkoon kasvanut mun mielestä yhtään.Onko ne nyt sit niinku valmiita?Minä en ees ole koskaan syönyt sellaisia…Moussaka ohje jo valmiina,josko pääsis kokkaileen:)

Minun käsittääkseni munis on ns. heti valmis eli kun se alkaa kasvaa pikkumuniksesta isoksi, sen voi poimia milloin vain. Samalla tavalla kun kesäkurpitsat. Niitähän myydäänkin miniatyyrikokoisina.

Kiitti Tomsku!(mä oon luullu että ne pikkumunikset mitä myydään on vaan jonku pieniä tekevän lajikkeen hedelmiä…)

No testataan,mä teen moussakaa muutamasta pötköstä,loput jätän kasviin kiinni ja poimin sitten kun varmistuu onko ne kypsiä.Saa nähä syökö sitä meillä kukaan,mutta sitten vien loput jollekkin joka syö:)

Paahda vaikka grillissä ja tee salaattia. Mukaan vois laittaa vaikka paahdettua paprikaa (kuoret poistettuna) ja feta + normaalit salaatit, kurkut, tomskut. Kastikkeeksi ihan oliiviöljyä, balsamicoa, suolaa, pippuria hymy.

Onko toisetkin saaneet muniksensa ihan isoiksi hedelmiksi asti? Itse olen yrittänyt kasvattaa jo kahtena vuotena muovikasvarissa ja molempina on lopettaneet kasvamisen kukintaan. Missä vika. Tarviiko enemmän vettä? Kasvatan samalla lailla kun tomskuja.

Mulla kasvoi samallaisella hoidolla kun tomaatit,tai ehkä huonommalla,kun oli ulkoruokinnassa 3viikkoa,että sain kaikki kirvat niistä veks,ja sit takas kasvariin.Vaihda lajiketta kellokukka,mulla oli hansel nimistä,joka ei kasva kovin isoksi,niin kerkii kypsyynkin.Otin siemeniä talteen isoimmista,hölötä jos haluat koittaa!

Mulla kasvo munikset kasvihuoneen penkissä, mutta eivät oikein tykänneet. Ensi vuonna taidan laittaa vain kaksi lajiketta kasvamaan ja ruukkuihin, niin pystyn paremmin tarkkailemaan elinoloja.

Musta tuntuu että joka ketjussa on ongelmana se että haluaisin kokeilla paljon erilaisia hienoja lajikkeita, mutta sitten jotenkin kyllästyn, jokaista lajiketta pitää kylvää varmuuden vuoksi ylimääräisiä ja sitten keväällä huomaan että mulla on ihan liikaa kaikkea ja poiskaan ei raaski laittaa. Ensi vuonna siis yritän mennä joka lajissa minimalistisemmin. Muutama lajike kokeiluun ja jos ei hyvä niin seuraavana vuonna uusi kokeilu.

On kyllä vähän huono itsehillintä tässä lajissa, eli voi olla että haaveeksi taas vaan jää.

Mulla kurpitsa jyräsi munakoisot. Munikset kasvoi siis isojen kurpitsan lehtien alla lähes hoitamattomana, sitkeitä olivat kun elossa pysyivät. Pieneksi ne tietysti jäi, eikä hedelmiä tullut kuin muutama ja nekin oli tavallista pienempiä. Ennen on taimet olleet todella paljon suurempia ja rehevämpiä ja sato ihan eri luokkaa. Taidan jättää ensi vuonna munakoisot kokonaan laittamatta jos vain maltan.

‘Jos vain maltan.’ heh… Kuulostaa niin tutulta. Tämän hetkisellä mielellä taidan ensi vuonna kokeilla valkoista munakoisoa olisko ollu ‘Mohican’ ja ‘Kermittiä’. Siis mikäli niistä jäi yhtään siemeniä talteen. Katotaan keväällä sit taas että montaakohan taimea sitä sitten ollenkaan mahtaa kuitenkin hyysätä.

Yhden munakoison sain taimistani. Enpä taida ensi vuonna laittaa…

annesurfs, sama satomäärä minullakin :slight_smile: Mitä ajattelit valmistaa tuosta sadostasi ? Itse vielä tuumailen, voisin siis vaikka apinoida :slight_smile:

En ole vielä raaskinut laittaa siitä mitään, eka ihaillaan vaan sitä jääkaapissa…jotenkin laihialaiseen tyyliin siis!

Mulle kävi viimekesänä niin, että sain vaan yhden munakoison ja kun siinä aikani sitten pohdin, että mihin minä sen ainokaiseni raaskisin käyttää niin pilaantui sitten sinne jääkaappiin.

Sen jälkeen olen niitä ainokaisiani syönyt ihan hyvällä omalla tunnolla, oli se sitten mikä tahansa kasvi.

mulla munakoisojen riesana on ollu useana vuonna vihannespunkit, kun ovat olleet kasvarissa… tänä vuonna sinne en niitä laita.

Tänään menivät sitten munakoison siemenet multaan, Mohican ja Kermit. Tuolla sivun ylälaidassa olen näemmä sanonut että kaksi lajiketta vain tänä vuonna ja samat lajikkeetkin näemmä meni kun mitä viimevuonna ajattelin. Nyt vasta huomasin tuollaista tarinoineeni.

Mutta tuohon kahteen lajikkeeseen en sitten kuitenkaan onnistunut päätymään, kolmas on postissa tulossa. En tiiä kerkeekö enää, toivottavasti ei toimitukset kestä kauaa.

Q, mulla myös nyt kokeilussa tuota Kermitiä. Ne munikset kyllä itää hirmuisen eri tahtiin, mulla viisi lajiketta ja eka iti neljässä päivässä, viimeiset ei ole itäneet vieläkään (kaksi viikkoa ja kolme päivää) eivätkä taida itääkään. Onneksi on niitä itäneitäkin jo tarpeeksi…