Muorinkukka, Peperomia

Minulla on tuollainen joka nimi on Lime peperomia.

Minä huomasin ettei amerikanmuori ja lime tykkää aina  sumutuksesta ja multa pitää kunnolla kuivua ennen kuin antaa vettä. Lehdet imee vettä niin paljon, että selviää monta päivää. 

Meinasin tappaa tämän muorikukan ja onneksi tajusin vihdoinkin miksi tämä pudottaa lehtiä.

Multaan ei saa laittaa vettä, vaan lautaselle. :woozy_face:

Se on Peperemia ferreyrae Nevada. 

Hauskannäköinen tuo Peperemia ferreyrae Nevada! :blush:

Päivitystä aiempaan postaukseenki, joka näkyy tuossa ylempänä tällä sivulla… Sain amerikanmuorin pysymään hengissä! On ollut koko vuoden pohjoisikkunalla, ja siinä ilmeisesti viihtyy kun on ainakin triplannut kokonsa :smiley:

Sumuttelun lopetin täältä saamani ohjeen mukaan, silloin tällöin olen pölyt pyyhkinyt varovasti lehdistä. Vettä annan muutaman päivän välein niin että multa ehtii kuivahtaa välissä. Ilmankosteutta lisäämässä muorilla on aluslautasen alla toinen lautanen, jossa pidän jatkuvasti vettä. Ei kovin kaunis ratkaisu, mutta toimii. :sweat_smile:

Peperomia olisi pitänyt kirjoittaa. Nytkin kun sen kirjoitin, niin tabletti vaihtoi Peperemiaksi.

Minulla on lisäksi Amerikan muorinkukka.

Muistan, kun olin jotain ehkä 15v, muorinkukat oli silloin kovassa huudossa. Minäkin kaverini luota roudasin pistokkaita kotiin, ja meille jostain muutama erilainen ostettiinkin. Kukkien ostaminen (leikkokukkia lukuunottamatta) ei ollut kovin tavallista meillä, kun kaikkea aina lisättiin itse pistokkaista.
Vieläkin tykkään muorinkukista, mutta ainuttakaan ei itselläni nykyään ole.

Katselin äsken kukkapöydällä asustavaa isomuoria. Se on yksirunkoinen, mutta lehdet ovat komeat. Täytyy kokeilla keväällä, josko sen saisi hiukan haarottumaan, kun latvoisi. Toisaalta tuo on kyllä hauskan näköinen noinkin.

Pari vuotta sitten ostin s-marketista pennimuorin, vaikka siinä luki väärin pikkumuori. Pikkumuoren lehdissä on sametti pinta.
Leikkaa suunnilleen tähän aikaan pennimuorin versot. Se on ainut muori, joka on viihtynyt minulla.