Vai olisiko joku pennimuorin versio kuitenkin? Onko muilla tällaisia? Mielestäni tässä ketjussa muihin pennimuorin kuviin verrattuna tämä on erilainen.
Voisko olla lankaköynnös?
Ei ole lankaköynnös. Tämä on sellainen “mehikasvimainen”… Nahkea. Pyöreät lehdet ovat hieman pullollaan, niin kuin ohuet tyynyt.
Mulla on samanlainen, ostin sen riippamuorin nimellä.
Tällainen euron muori tarttui mukaan Kukkatalosta. Amerikanmuori?
Amerikanmuorissa on pyöreemmät lehet
Tuli puhuttua kakkaa. On tuo Amerikanmuori ku kuukkelilla kattoin
Näyttäisi olevan Peperomia obtusifolia 'Variegata
Eilen tarttu völijyyn kiiltomuori ja ihan vain siks ku en oo sitä aikasemmin nähäny myynnissä, ja onhan tuo aika kauniski
Mikä muorinkukka tämä on?
Mä oon yrittänyt pitää silmällä kukkakaupoilla jos törmäisin tuommoseen mitä spekuloitiin täällä riippamuoriksi. Tosin kai se on hyvä, etten oo löytänyt kun varmaan sen talvella tappaisin. Mä tykkään kauheasti tuommosista rihmamaisista riippakasveista joissa on jotain lituskoita palleroita tai ihan pallomaisia palleroita. Ne vaan ei oo tykänneet niistä mun tarjoamista olosuhteista.
Onko muuten semmonen vaaleanvihreä rönsyilevä riippakasvi, jossa on semmosia meheviä pikku-palloja (vähän suurempia kuin nuppineulanpäät) jonkinlainen muori? Vai joku mehikasvi? Hitsi kun ei oo kuvaa…eikä semmosta voi löytää kuukkelista kun ei kerran tiedä nimeä.
Tai aasinmaksaruohoa?
Peperomia
Kyltissä lukee lisäksi Green Gold obtusifolia.
Voi hurja miten tämä alkoi yhtäkkiä kasvaa. Keväällä poistin vanhoja isoja lehtiä.
Tokmannista ostin nämä.
Onko tosiaan tuo toinen muorinkukka? Siinä pöydällä oli monta muorinkukkaa ja tämmönen oli ainoa jäljellä, joten poimin sen mukaan. Siinä taulussa luki muorinkukka.
Mutta mikähän kaktus tuli mukaani?
Nyt löysin tuon kaktuksen nimen kuulakaktus.
Peperomia ferreyrae Nevada pudottaa lehtiä. Tulee vaan mieleeni, jos se sai kylmää, kun kannoin sen kotiin pari viikkoa sitten. Termokassissa oli kumpikin.
Apuja kaivataan!
Ostin joulukuun alussa kaksi peperomiaa. Toisen tunnistin amerikanmuoriksi, toisesta en ole varma…
Tammikuun alussa tämä tunnistamaton alkoi tiputtaa pikkuhiljaa lehtiään kunnes kaikki lehdet tippuivat rytinällä muutamassa päivässä. Syyksi epäilen liikakastelua (vaikka yritin olla varovainen) ja/tai kuivaa huoneilmaa. Joulukuusikin käväisi samassa huoneessa, voisiko olla syypää?
Tämän jälkeen olen amerikanmuoria kastellut vielä harvemmin ja sumutellut lehtiä silloin tällöin. Nyt siitäkin on kuitenkin alkanut lehdet ruskistua. Olenko nyt kastellut liikaa vai liian vähän? Siirsin kasvin pohjoisikkunalle lisääntynyttä auringonvaloa pakoon ja laitoin vesiastioita viereen jotta ilmankosteus paranisi. Onko vielä jotain tehtävissä vai luovutanko tämänkin suhteen?