Muorinkukka, Peperomia

mitä pitäis tehdä kun kiiltomuori pudottelee lehtiä.ihan terveitä kyseiset lehdet.on pohjoisikkunalla ja kastellu aina kun pintamulta on kuiva.oonko kastellu liikaa vai onko valon määrä riittämätön. kesän kasvanu,mut nyt pudottelee lehtiä eikä löydy mitään ötököitä.vaihdoin mullan kuivempaan jos auttais.mikä neuvoksi??!!

mitä muorinkukkia kyseessä??!!

Muorinkukkia on aikamoinen pliuta. Kuitenkin semmoinen karkea nyrkkisääntö, että muorinkukat yleensä pitävät siitä, että saavat kuivahtaa reilusti kasteluiden välissä. Erikoisesti talvella. Aikatavalla samantapaisia kuin santut hoidon suhteen. Ps. avattaresi kuva on sangen hauska.

Muorinkukat Pippurien heimo. Pepperomia suku on jaoteltu seuraavasti. Lähdeteos Koti kukkii.

1. Kohenevia tai hieman lamoavia monivuotisia lajeja: esim. P. glabella kotimuori jne.

2. Ruusukkeellisia, vuosittaian nuorennettavia lajeja: esim. P. argyreia sädemuori ja  P. caperata uurremuori jne. Ruusukkeelliset lajit kannattaa uusia vuosittain lehtipistokkaista, sillä kukittuaan ne herkästi kuolevat talvella.

3. Pystykasvuisia rungollisia lajeja: esim. P. arifolia kilpimuori jne.

4. Pystykasvuisia tai hieman rentoja, kiehkuralehtisiä lajeja: esim. P. verticillata jne.

5. Suikertavia ja riippuvia lajeja: esim. P. serpens jne.

Kuinka pitkäikäisiä muorinkukkanne ovat? Parissa kirjassa on tullut vastaan väite, että muorinkukat olisivat lyhytikäisiä. Tajusin juuri, että amerikanmuorini on tällä hetkellä vanhin huonekasvini, ollut minulla yli 10 vuotta ja selvinnyt läpi useammasta muutosta. Lehdet tosin ovat muuttuneet vihreiksi mutta muuten hyvässä kunnossa ja kasvaa koko ajan lisää. Ollut koko ajan samassa ruukussa, nyt lisäsin vähän uutta multaa siihen päälle. Saa nähdä suuttuuko tuo nyt sitten mullan lisäyksestä…

Pennimuori taitaa olla viimeisin hankintani olohuoneen ikkunalaudalle. Täältä löytyi nimi heti, kun ketjun avasin. On kyllä hyvää palvelua :slight_smile:

Otin koulusta pistokkaita pennimuorista ja yritän juurruttaa ne vedessä. Saako lehdet olla vedessä vai varsi vain? Ilmeisesti liika kosteus mädännyttää lehdet?

Anna pistokkaiten kuivahtaa muutama päivä ja paa ne sit multaan :slight_smile:

Siskollani on kasvi, jonka olen tämän keskusteluketjun ja kuvien perusteella “diagnosoinut” pennimuoriksi. Se on valtavan runsas ja olin luullut sitä jonkin tyyppiseksi juoruksi.

Mitä luulette, heittäiskö pistokkaat veivinsä, jos tähän aikaan vuodesta yrittäisi juurruttaa? Olen menossa siskolle käymään…en käy hänen luonaan ihan usein kun asuu about 700-800 kilsan päässä, joten olisi ollut kiva ottaa pistokkaita jo nyt syyskuussa käydessä. Kasvi on niin runsas, että ei haittaa vaikka siitä vähän nipsii…ja vaikka ei onnistuisikaan. Mutta olisi toki kiva tietää hyvät ohjeet juurrutukseen, että olisi optimaaliset mahdollisuudet :slight_smile:

Jadetsu jo sanoikin, että kannattaa antaa kuivahtaa noiden pistokkaiden. Voiko laittaa pistokkaat ihan tavalliseen kukkamultaan vai pitäisikö pelata perliittien ja vermikuliittien kanssa? Kuinka monta pistokasta semmoseen tavalliseen 8cm halkaisijan purkkiin kannattaisi änkeä?

Miksi pistokkaiden olisi hyvä antaa kuivahtaa ensin ja sitten laittaa multaan? Onnistuuko vedessä juurruttaminen ollenkaan?

kuva

Tämän pitkät varrenrohjakkeet kasvattaneen kasvin päättelin jostakin amerikanmuoriksi, osuinko oikeaan?

Millaiset lehtien tulisi olla? Osa on ihan tasaisen vihreitä, mutta osa vaaleankirjavia, tästä otetun pistokkaan kasvattamat uudet lehdet varsinkin vielä vahvemmin kuin mikään tässä kuvassa. Ovatko kirjavuudet merkkejä ravinnevirheistä vai asiaankuuluvia? Etualalla näkyvän kaltaiset keltaiset lehdet ovat selvästi huonoja, ja putoavat pian helposti pois.

Tämä kasvaa jo niin kaukana ruukustaan, että ajattelin uusia koko kasvin,  kunhan nyt kasvussa olevat pistokkaat pääsevät kunnolla vauhtiin. 

Amerikanmuorissa on tämmöset lehet

Midi En ainakaan tiiä semmoista viherkasvia joka ei juurtuisi vesitilkkasessa. Jotkut haluavat juurruttaa kasvit suoraan ruukkuunsa. 

Minusta on kätevää seurata juurten kehittymistä vesilasissa. Se on ikivanha ja erittäin hyväksi havaittu keino. Voi sitten itse arvioida milloin juuristo on istutusvalmis.

Nyt jos joku on muorinkukan tarpeessa niin vielä huomenna on viherkasvit -50% Plantagenissa. Oli ihan kaikkia muoreja tarjolla, mitä tiedän olevan..sädemuoreja, amerikanmuoreja...nämä mun ostamat uurremuori ja pikkumuori vähän saivat osumaa kotimatkalla kun yritin vääntäytyä bussien käytävillä kahden ison plantagen-kassin kera. Oli kassin pohjalla aika monta uurremuorin katkennutta lehteä, mutta ihan muhkealta näyttää vielä. Uurremuori maksoi 3,99€ ja pikkumuori (vaikkakin isompi kasvi+ruukku) maksoi 1,99€. Alennuksen sai kanta-asiakaskortilla/numerolla. Sen kantakortin saa kyllä heti sieltä myymälästä, ettei tarvi olettaa, etteikö sais noita alennuksia.

Höh..yritin lisätä kuvaa vaikka kuinka moneen otteeseen, mutta ei onnistu pädillä. Ei saa klikattua siihen tiedoston lisäämis/browse riville. Höh..ja olis ollut niin kiva näyttää ostokset.

Niin, ja siellä ois ollu tarjolla semmosta muoria, mistä Ronjalla oli tuossa edellisellä sivulla kuva (lokakuu 2013 laitettu viesti). Eli semmosta muoria, jolla on pitkät tikkumaiset ohuet lehdet. Mua on alannu vähä harmittamaan, etten ostanut sädemuoria… Se mun ostama uurremuori on seemmonen täysin punalehtinen. Pitää laittaa siitä pari lehteä juurtumaan jos sais siskoille siitä muorit.

Muutamalta englanninkieliseltä sivustolta olen lukenut, että muorin ruusuketta (jos on ruusukkeesta kasvavaa tyyppiä) ei saa kastella…jos sinne joutuu vettä, niin mätänee ilmeisesti hyvin helposti. Eli siksi altakastelu mielellään. Santunkaan ruusuke ei tykkää vedestä, mutta muori vissiin ottaa nokkiinsa siitä vielä helpommin ja heittää hanskat tiskiin.

Selasin koko ketjun, mutta eipä löytynyt kuvaa hiljattain ostamastani muorinkukasta. Löysin sen paikallisen kukkakaupan ikkunasta. Muorinkukaksi tunnistin sen vasta, kun myyjä otti sen ikkunasta näytille. Lehdet ovat alapuolelta punaiset ja se onkin kasvin yleisväri, kun lehdet ovat ikään kuin painuneet sivuilta kohti keskustaa ja lehden päälipuolta näkyy vain vähän. Lehdet ovat päältä vihreät. Erikoinen ulkonäkö, mutta sopii olohuoneen ikkunalaudalle valkotupsukin ja pennimuorin seuraan.

Sain lahjaksi muorinkukan Happy Bean, muistuttaa hyvin paljon mehikasvia. Enpä olisi edes muorinkukaksi tunnistanut.Mutta en löydäkään mistään tietoa, kuinka sitä hoitaisin, kuin mehikasviako, niukalla kastelulla, vai kuinka.

Mun uurremuori ja pikkumuori, jotka ostin tuossa syyskuussa on ränsistyneet kyllä aika järkyttävästi. Ei ainakaan johdu ylikastelusta. Ehkä on olleet hieman liian kuivina…ja ilmeisesti kaipaisivat enemmän valoa kuin mun luoteisikkunalla on tarjota.

Mikä muorinkukka tämä on? Tietäisikö joku? Ei kai pennimuori. Roikkuu amppelista suoraan alaspäin, toisin kuin pennimuori(?). Hennot versot, katkeavat helposti. Ostettu Plantagenista muorinkukan nimellä. Kasvaa nopeasti. Kiva kasvi!

kuva

Pahoittelut suuresta kuvasta… En osannut pienentää sitä enää.