tänään tarttui pari ihan pientä muorin alkua kukkakaupasta mukaan. Ei vieläkään havaintoa sädemuorista… No pe pääsen plantussa ja parissa muussa paikassa…jospa sitten onnistaisi:)
Näyttää siltä, että sädemuoria metsästäviä on muutamia. Jospa löytäisimme ihmisen, jolla säde on kasvanut kunnon kokoiseksi. Voisimme tehdä kimppatilaukssen, jotta kaikki saisimme tuon kiven alla piilevän kasvin
Olen kutsunut tätä pennimuoriksi, mutta taitaa olla joku muu muori? Jännän näköiset kukinnot!
Minusta tämä olisi kotimuori(peperomia glabella).
Onko jollakulla vkn ja viitsisikö katsoa mitä se sanoo peperomia fosterista?
Jess nyt olen vihdoinkin taitanut löytää sädemuoria. Kasvi oli aikas raasku ja huonokuntoinen rutikuiva korppu jonka sain kun ostin muitakin kukkia. Aluksi ei oikein näyttänyt lupaavalta mutta, nyt kun olen sitä elvyttänyt niin alkaa värit palautumaan. Eli keitä meitä sädemuoria metsästikään. PikkuM saikin jo ja toivotaan että lähtee käyntiin vaikka oli hiukan kärsinyt yksilö:)
Floora, Kyllähän tuo säde- ja se mikälie muori näyttävät ihan parjäävän, mutta vielä on kuitenkin liian aikaista sanoa. Nuo uurremuorit, joita lähettelin näyttävät erittäin huonovointisilta. Olenkohan tehnyt jotain väärin?
En heitä vielä kuitenkaan kuokkaa kaivoon, koska aikanaan saamani kuparilehtikin näytti mätänevän pystyyn. Kuitenkin parin kuukauden jäkeen mullasta puski julmetusti vihreää ja nyt on komia puska terraarioiden päällä. Mitäs jos uurremuoritkin tekevät "ihmeparantumisen"… En siis luovuta!
Viime syksynä käsiin tarttui kaksi muorinkukkaa, Sädemuori ja Uurremuori. Uurremuoriin taisi iskeä joku, mutta sain pelastettua siitä pistokkaita reilusti ja nyt voi taas hyvin.
Tuo kukinto on niin veikeän näköinen, että pakko oli silloin siitäkin ottaa kuva
Pikkukaupastamme nappasin mukaan tänään tämmöisen muorin
hieman huono kuva…
Kukahan hän lienee? Täytyy napata pistokkaat heti talteen, kaiken varalta…
muoks Olisko peperomia columbiana?
Ainakin samannäköinen mun silmissä.
Uurremuori kuoli multa ja antajaltaankin! Onko joku perus-syy?
-Kuivuus, märkyys, veto, valon määrä?
Irsa, luulen ettei ainakaan tykkää märkyydestä, itselläkin kuoli juuri siihen
paapelolla on komea sädemuori!
Kuinka hoidat sitä? Itselläni on noin 2v ikäinen sädemuori jonka sain pistokkaana. Se on vaan käynyt pienemmäksi ja harvemmaksi mitä enemmän sille tulee ikää Nyt se kevään kunniaksi tekee uusia pieniä lehtiä, mutta kuinka sitä oikeasti tulisi hoitaa jotta saisin siitä yhtä komean kuin sinulla?
Shirina:
Eh tuota, minä en ole tehnyt tuolle mitään erikoista. Laitoin sen aika ahtaaseen purkkiinkin ja talvella en juurikaan lannoittanut ja kastellutkin olen vain siinä vaiheessa kun lehden pinta ei enään tunnu kovin napakalta. Tässä keväällä olen antanut ravinteita ehkä kerran tai pari kuussa, silloin kun olen muistanut
Ajattelin sen kyllä pian siirtää ihan himpun verran isompaan, sillä nyt näkyy ahtauden merkkejä, mutta en silti liian isoon laita, koska näköjään minulla tykkää pienistä oloista
Kiitos vastauksestasi
Minun sädemuorissa on tällä hetkellä tosiaan vain 4 isompaa lehteä, nekin kaikki halkaisijaltaan maksimissään 1,5cm. Sitten on niiden lisäksi kaksi vaaleaa pientä kurttuista uuden lehden alkua. Minulla tuo on lasitetussa saviruukussa (en tiedä olisiko jonkinlainen muu sille parempi?), jonka halkaisija on 12cm. Kasvi on ikkunalaudalla johon paistaa aurinko klo 16 eteenpäin kunnes aurinko laskee.
En vain oikein tiedä millainen kastelumäärä ja -tahti sille olisi hyvä ja vaatiiko sumuttelua.
Minulla on sijoitettuna keittiön työtasolle tällähetkellä ja siinä on viihtynyt paremmin kuin keittiönpöydällä, siihen ei paista aurinko suoraan ollenkaan. Sumuttelua en ole harrastanut, kun on tuollainen mehevälehtinen, niin olen ajatellut sen kestävän kuivaa ilmaa paremmin, eipä ole kyllä yhtäkään lehteä ruskistanut talven aikana ja muutenkin on tykännyt näköjään suhteellisen niukasta kastelusta.
Minullakin on lasitetussa ruukussa, mutta kastelen alta, eli lautaselle kaadan vettä, kunnes pinta multa tuntuu hieman kostealta. Jos annan ravinnevettä, kastelen päältä.
Ohhoh! Nyt sitten selvisi mysteerikasvin identiteetti. Ostin joku vuosi takaperin jostain viherkasvi-alesta hauskalta näyttävän kasvin ja nyt sitten hoksasin, että sehän on tuo sädemuori. Sopivasti olen pitänyt sitä sukulaisensa amerikanmuorin vieressä.
Ostin kaksi uurremuoria, tumman vihreän ja toisen punalehtisen. Mun kukkakirjassa sanotaan, että muorit ovat helposti yksivuotisia tai ei ainakaan kovin pitkä ikäisiä ja niitä pitää nuorentaa ottamalla lehtipistokkaita joka vuosi. Yllä olevassa ketjussa oli muutamia varsin sieviä lajikkeita.
Muorinkukat käyvät kukkapöydän aluskasvillisuudeksi;-) Olisipa vielä niitä suorakaiteenmuotoisia ruukkuja kuin ennen vanhaan oli styroksisia. Muoreja voisi laittaa sellaiseen useampia.
Terrorisoin tänään selvästi tosi järjestelmällisesti kaikkia ketjuja, niin hehkutellaan tänne nyt sitä, että lahjoituksena eilen tullut pennimuori työnsi pikkuiset kukinnon alut esille tänään.
Eilen niitä ei vielä näkynyt, mutta muistelisin tuon kukkineen runsainmitoin vanhassa kodissaan
Onkos kukaan koskaan pätkinyt pennimuoria ja laittanut ulos kesäkukkien kanssa? Mitenhän se menestyisi sellaisessa ympäristössä? Sehän roikkuisi amppelista trendikkäästi kuten suikeroalpi