Muorinkukka, Peperomia

Olisko mahdollisesti jakaminen?

Toivotar, otat siitä uurremuorista lehtipistokkaan samalla lailla kun santusta ja multaan juurtumaan. Sieltä sitten kasvaa aikanaan uusi muori.

onko missään näkynyt sädemuoria? Se on vieläkin etsinässä :confused: eikä meidän marketeissa tai kukkakaupoissa ole tullut vastaan vaikka olenkin kierrellyt kauppoja säännöllisesti:)

Minulla on joku tuollainen pienilehtinen Peperomiana muistaakseni myyty. Onkos tällä kasvilla tapana pudotella lehtiä päivittäin? Tämä on siis oikeasti oikein hyvin voiva ja pukkaa uutta versoa koko ajan, mutta pöydältä tuosta sen alta saa joka päivä siivota pudonneita lehtiä.

tämä muori tuuppaa komeata kukka nuppuaan

onko missään kaupoissa tullut sädemuoria kenelläkään vastaan?

Sain nyt niitä uurremuorin lehtiä, laitanko kainaloita myöten multaan vai jätänkö lehtivartta näkyviin?

ostin tänää tumman punaista uurremuoria ja jännän hopean vihreää uurremuoria …ei ollut sädemuoria kuitenkaan vaikka muoreja oli montaa plaatua plantussa. Minuakin kiinnostaisi tietää miten juurrutan lehdestä uuden taimen hydroon laitettavaksi…toimiiko samoin kuin esim santuilla?

Floora, mä laitoin ne vaan multiin ja lehtivarttakin näkyy hyvän matkaa. Vielä ovat ihan pirteen näkösiä, en laittanut mitään huppuakaan, ihan tossa pohjoisen ikkunalla ovat santtujen kavereina!

Minulle olisi tulossa Sädemuorin pistos ja kaipaisin vähän hoito-ohjeita. Tuntuu, että kaikista muista muoreista löydän tietoa, mutta en Sädemuorista. Oletteisin että kaikkia muoreja hoidettaisiin kutakuinkin samlla tavalla mutta toivoisin joltain kokeneemmalta vahvistuksen tähän oletukseen :slight_smile:

Millainen valontarve? Sain sellaisen kuvan, ettei suoraan aurinkonpaisteeseen.

entäs sitten kastelu? Saako pintamulta kuivahtaa kastelujen välissä? Muitelen jonkun sanoneen, että mädäntyy helposti.

Juurrutanko lehden vesilasissa vai pistänkö suoraan multaan?

On se sitten lehti-  tai latvapistokas niin multaan ja huppu päälle.
Mieluummin itä/länsi-ikkuna eli suojattava keskipäivän auringolta.
Se neuvo on oikea että liika kastelu mädättää helposti juuret, kastelu siis varoen. Talvisaikaan multa saa olla lähes kuivana.
Normaali huonelämpö sopii sädemuorille kautta vuoden.
Ehkä siinä oli semmoista suurinpiirtein-tietoa…

Minäpä valan suhun itsetuntoa kertomalla että muorinkukilla on mieletön juurtumis-into, kaikki mitä minulla on olleet, ovat tehneet vesilasissakin, ilman huppua, parissa päivässä juuret.

Kiitoksia neuvoista!

Katsotaan nyt miten minun käy…josko saan heti mädätettyä juuret.

Ei muorinkukat ole vaativia, hyvin se menee

Eikä mullassakaan juurrutettaessa tarvi huppua olla; sitkeä sissi.

Kaupareissulla tarttui mukaan nätti ihan uusi tuttavuus minulle. Muorinkukka tuo on pieni ja sileälehtinen ja oli 2värisenä jaihan perus vihreänä. Ostin tuon kirjavan vihreän. Siinä on ikäänkuin useita ruusukkeita… uskaltaisikohan sen ottaa pois mullasta ja estä juuristo jotta saan sen vesiviljelyyn ja ärsyttävät multa kukkakärpäset pois/ mitä muuta vielä pelottavampaa mullassa lymyileepi ö

Tällainen muorinkukka lensi koriin ikean reissulla. Hauskasti ovat vaan kirjoittaneet purkin kylkeen "Himalaya mix, Peperomia", oten tietoa tästä trontista ei ole tuon enempää. Onko jollakin samanlainen tai tietoa siitä mikä muori tämä on? Tuo sama(himalaya mix) teksti luki myös rahapuun ja muraatin kyljessä…
Muorinkukka, mutta mikä? 

Tuossa on aika kovat lehdet. Tällä hetkellä kasvi on aika tiheä, kun vasta on päässyt kaupan purkista pois. Mahtaako varsinainen kasvutapa olla laveampi/ilmavampi? Mitä veikkaatte: voisiko olla peperomia dahlstedtii? Mikä ikinä on sitten suomeksi. Sain ajatuksen täältä. http://www.peperomia.net/

mullakin on Himalaya mustanmerenruusua olisko niin että mistä päin maailmaa ovat kotoisin ,sieltä mistä tilasin oli muillakin kasveilla tuo maininta Himalaya

Pennimuori tarttui mukaani kirpparilta. Näyttää hyvältä ainakin vielä toistaiseksi, mutta tässä mietin että pitäisikö latvoja napsia poikki, jotta tuuheutuisi lisää? Entä juurtuvatko latvapistokkaat vesilasissa hyvin?

Sädemuorilleni ei ole vielä tapahtunut mitään, lehti on ollut mullassa jo reilun kuukauden. Lehti näyttää kuitenkin oikein hyvältä ja terhakalta, mutta uudesta kasvustosta ei ole mitään merkkiä.