Meillä muratti viihtyy kun on vanha hirsitalo missä asutaan. Olen laittanut muratinpistokkaita hyvin miellelläni myös talvetushuoneessa talvensa viettävien ruukkujen juurille lisukkeeksi, eli sitä on brugmansioiden, begonioiden yms. juurilla.
Nyt onkin hyvä aika vielä katkoa muratinpistokkaita ja laittaa juurtumaan veteen. Niihin tulee tähän aikaan vuodesta tosi helposti juuret ja sitten ne voi istuttaa.
Joskus vuosia sitten ostin yhden pienen muratin ja nyt minulla on kaksi tosi suurta ruukkua ja lukemattomia pienempiä. Toiseen isoon ruukkuun laitoin spiraalituen, jota pitkin muratti kiipeä yli metrin korkeuteen, toinen ruukku on metallisella nurkkahyllyköllä ja muratti on kiertynyt hyllykön kiemuroihin.
Ostin syksyllä neljä kirjavaa murattia ja sain pysymään hengissä nekin talvetushuoneen viileydessä. Olen ne aina aimmin saanut hengiltä viimeistään keväällä. Näyttää siltä että ne ovat vielä arempia kuivalle sisäilmalle joten viihtyivät viileässä. Ne kasvavat nyt kattilassa joka on kasvihuoneessa ja aion hyödyntää nekin ruukkujen somistukseen. Pitäisikin muistaa ottaa niistäkin pistokkaita juurtumaan niin varmistaisi senkin esiintymisen meidän tontilla varmemmin. Mitä useampi sitä paremmat mahdollisuudet-.
MInä hain vimmatusti keskustelua muratista ja tässähän se. Sain talvella Nannalta muratin pistokkaan ja nyt sen lehtiin on tullut pieniä mustia pisteitä, mitähän ne ovat ja miten niistä pääsee eroon ? Minusta siellä ei ole mitään liikkuvaa. Kellarista löysin purkin jossa oli viime kesäistä kirjavalehtistä murattia ja nyt yritän sitä vaalia hellyydellä jos vaikka saisin sitä lisättyä tai ainakin tuon oksan kasvamaan. Pitänee ostaa torilta sitten kesemmällä uusi jos tuo ei ala kasvamaan. Mutta mitä teen noille pisamille ?
Hillasuo, mun murateissa oli samanlaisia mustia pisteitä talvella. Pesin ne lehdet mäntysuovalla hanan alla ja ruiskutin vielä lehdille pesun jälkeen. Tämän tein pari kertaa ja kyllä ne häipyi. En minäkään nähnyt niissä mitään elukoita.
Etteivät olisi ripsiäisen kakkia ! Hei hillasuo, se mitä väitän mongolianmaksaruohoksi lienee kuitenkin kaukasianmaksaruoho (hölöpostissa siis).
Eli lisääminen onnistuu vain katkomalla oksia ja vesilasin kautta multaan? Onnistuisikohan jopa minulta
Varmasti onnistuu, se on aika nopea tekemään juuret vedessä. Syksyllä jäi yksi murateista ulos penkkiin ja keväällä se oli aivan vihreä. Sillä oli katolta putoavat lumet päällä, ei muuta suojaa, mutta se olikin sille hyvä.
Noniin, nyt saksikäsi iski, saa nähdä kuoleeko entinen
No niin, muratti pääsee siis iltapesulle tai aamupesulle . . .
Ok, muajussi, ei haittaa.
Onko tämä tyhmä kysymys, kukkiiko muratti ? Yksi ystäväni on sitä minulta tivannut jo monta kertaa ja nyt pitää saada ihan asiantuntijoiden vastaus.
Asiantuntijat vaimenevat?
Minä kuukkeloin suomeksi ja englanniksi enkä löynnyt yhtäkään kuvaa ko. ihmeestä. Tästä voisin päätellä että joko a) muratti ei kuki b) siitä kukasta ei ole kukaan laittanut kuvaa nettiin c) hain väärällä sanalla
Aika vähän löytyi täältä tietoa murateista... Ostin tänä keväänä yhteensä neljä murattia, joista noin yksi ja 2/3 kuoli. Sanoisin, että hankala kasvi! :)
Voi olla että ensimmäinen pääsi kuivumaan (yksi oksa säästyi ja istutin uuteen ruukkuun), toista kastelin liikaa ja kolmannesta puolet menehtyi kuivuuteen ulkomaanmatkan aikana.
Tässä kuitenkin tämän hetkisiä kuvia.
Månssonin Ruukkukasvit-kirjassa lukee: "Muratti kukkii syksyllä, mutta huonekasvina kasvatettavat yksilöt kukkivat vain harvoin. Kukat ovat malko mitättömät ja pienet. Ne kasvavat pienissä pyöreissä kukinnoissa. Kukkia seuraavat mustat, pyöreät hedelmät."
Löytyypä siitä muuten kuviakin netistä. Laitoin hakusanaksi hedera ja painoin tuota kuvat-komentoa ylhäällä. Googelointituloksia tässä ja tässä
Mahtavaa - kiitos Peppeliini minunkin puolestani!
Sovitaanko niin että sitten on mestari jos saa muratin kukkimaan.
Minä oon kans mestari mestaamaan muratteja. Ne on vääränlaisessa mestassa tai sitten kastelu ja lannoitus on liiallista tai liian vähäistä.
Mulla oli joskus muratti, mutta mieki sen kyllä onnistuin tappamaan. Olisi kyllä kiva kokeilla uudelleen. Olisiko joku kiltti ja antaisi alun? Ja hyvät vinkit, miten sen saisin hengissä pysymään :D Vaatiiko kuinka paljon valoa? Pimeähkö on tämä torppa, paitsi keittiö...
Muratti elää hyvin kun on viileä ilmasto ja ilmankosteutta jonkun verran. Vanhojen puutalojen asukki, ilmiselvästi.
Valosta se ei ole niin nuuka, tavallinen muratti nimittäin.
No ainakin viileyttä meillä piisaa ja varmaan myös kosteutta. On sen verra hatara vanha torppa tämä :DTäytyy uskaltautua kokeilemaan kyllä tuota vielä...
Talvehtiiko muratti Turun seudulla ulkona? Vai pitääkö kaivaa syksyllä ylös ja laittaa kellariin talvehtimaan?
Ostin juuri muratteja ja meinasin laittaa ne autonrenkaasta tehtyyn ruukkuun pihan varjoisimmalle nurkalle. Saavat siitä kasvaa ja roikkua sitten alaspäin.