Muratti, Hedera

Onko kellään kokemuksia talvehdittamisesta?

Pentin vanhalla puolella on useita muratti-ketjuja, joista mm. ilmenee, että Turun seudulla on joku saanut murattinsa myös talvehtimaan hengissä ulkona.

Viime vuonna ulos istuttamani muratti elää ja voi hyvin täällä Etelä-Pohjanmaalla. Uskoisin, että murattien talvehtiminen riippuu paljon kasvupaikasta (varjossa), suojauksesta ( lunta ja havuja) ja murattilajikkeesta. Toiset lajikkeet ovat paljon kestävämpiä. Laita kokeeksi osa ulos ja osa viileään paikkaan, jos sinulla sellainen on. Omasta muratistani minulla oli kaksi vartta sisällä talven, toinen kuoli ja toinen pysyi juuri ja juuri hengissä. Liian kuivaa ja kuumaa.

Kiitos multamanta! Täytyy koittaa molempia tapoja, sittenpä sen näkee, mitä tapahtuu. Talossa on kyllä muiden asukkaiden kanssa yhteinen kellari ja tuolla omassa alakerran vaatehuoneessakin on aika viileää talvisin, joten jompaan kumpaan vien talveksi pari ja loput jätän pihalle havujen alle.

Nannalle terveisiä! sydän

onkos kellään kokomusta muratin kasvatuksesta ?? itselläni on muratti.

juu on.. minä en niitä enää osta kun aina ränsistyvät tai saavat punkkeja.. liian vähällä kastelulla varmaan osuutta asiaan. muuten kyllä minulla olisi.. ja jos ne kasvaisivat nopeammin.. ainakaan minun entiset  muratit vain jurottivat joten nakkasin ne poisno-jaa

Sama vika rahikaisella, aina punkki söi. Luovutin, vaikka mieli tekisis vieläkin kasvatella muratteja. Ne ovat niiiin kauniita.

Talvi murattia just tuonne ulos istuttelen ja ikinä en usko että olisi keväällä hengissä mutta saakin olla syys somisteena, kun ei kauheasti odota niin ei tule pettymyksiäkään ainoastaan iloisia yllätyksiä

Minulla täällä pohjois-Uudellamaalla on ulkomuratti selvinnyt jo kolmesta talvesta. Viime keväänä oli kyllä kärsineen näköinen rankku, mutta sitkeästi vaan työnsi uudet lehdet. Ostin aikanaan jostain halpakaupasta ihan ulkomuratin-nimellä ja olin varma ettei se selviä, mutta toisin kävi silmän isku

Irjalta ostin viime syksynä alun. Keväällä se oli hieman huonon näköinen mutta kesän aikana teki monta uutta lehteä. Istutin sen omenapuun juurelle.

Täällä kolmosellakin muratti viihtyi  talven ulkona, aivan tavallinen huonemuratti jäi vahingossa ruusumaan reunalle, ja siinä se oli keväällä täysin vihreänä . Siinä oli kyllä lunta aika iso kerros päällä.

Fellowlta saaduista pistokkaista kasvatettu muratti selvisi hyvin viime talvesta ja uskon, että keväällä Villähteeltä muuttanut selviää myös. Mökin kuistilla on koko kesän ollut viherkasvina pari pientä ulkomuratin nimellä myytyä, en ole vielä päättänyt, lykkäänkö maahan vai siirränkö sisään.

Tämä on ollut kaksi talvea ulkona ja aloittelee siis kolmatta talviuntaan. Saa syksyisiä lehtiä vähän pakkaspeitoksi.

Olipas lupaavia kokemuksia kaikilla tätähän täytyykin nyt miettiä uudelta kantilta ja vähän talvisuojaa päälle viskata jos sittenkin säilyisi kevääseen hengissä, eikä ihan kertakäyttö kasviksi jäisikään, kiitos kokemuksista. Taruina olen noita juttuja aikaisemmin lähinnä pitänyt.

Minulla oli rehevä amppelimuratti jonka vein kesäksi ulos terassille ja se viihtyi siellä erinomaisesti. Vaan siitä saakka kun toin syksyllä taas sisälle on vaan kitunut ja kuivattanut lehtiä.. Taisi olla liian suuri ilmastonmuutos taas, sama tapahtui nimittäin viime syksynä edelliselle muratilleni. Nyt on niin surkean näköinen että ei ole oikein enää edes mistä taas uutta kasvattaa. Muuten ne kyllä menestyy tällaisessa vaihtelevanlämpöisessä puulämmitteisessä mökissä, mutta tuo sisälle siirtäminen pitäisi kai tehdä jotenkin vähitellen ens vuonna.

Uuden asuntomme parvekkeella kasvaa edellisen asukkaan jättämä isolehtinen muratti. Sanokaapas mitä sille pitäisi tehdä? Otanko pistokkaita vai pitäisikö ruukku kantaa vaikka talouskellariin?

Siellä se porskutti hyväkuntoisena seinäsaleikössä vaikka on pakkasta

Minun isolehtinen murattini talvehtii ulkona kasvupaikallaan (1b). Vaatinee viileän talvetuksen. Joskus yritin kasvattaa murattia sisäkukkana keskuslämmitysasunnossa siinä kuitenkaan onnistumatta.

PikkuPallero: sun laittamis muratin aluis on jo juuret. Nopeaa toimintaa! Odottelen vielä hetken enneku isken uudet ihanuudet multiin! Kiitän vielä kertaalleen!

Kiva kuulla että "leikkuujätteet" voivat hyvin. hymy (olin jo pidemmän aikaa katsonut sitä sillä silmällä ja kyselit todellakin sopivaan aikaan)