Muratti, Hedera

heh. ajoitus on tärkein silmän isku

Joulukukka asetelmasta eroitettu muratti ,mikähän olis tuon lajikeen nimi ?

‘Glacier’ tulee mieleen. Noita lajikkeitahan riittää tosin. ‘Eva’ se ei ainakaan ole, koska sillä tulisi olla enemmän sydämen muotoiset lehdet. Sellaisen tahtosin itse <3

voisikohan olla hedera helix ‘Adams’… ainakin pahasti smanoloinen!

voisikohan olla hedera helix ‘Adams’… ainakin pahasti samanoloinen!

Onkohan tämä joku muratti?Puretun jouluasetelman ainoa henkiinjäänyt kasvi, voisinko yrittää jatkokasvattaa?

Eijanita, on se muratti, ei muuta kuin ruukkuun takas : )

Kiitos, ruukussa on nyt. Vastaus vähän viipyi kun olen infulenssan kourissa, eikä jaksa koneen ääressä istua ja kirjoitella. Kaikki huonekasvit oli kastelematta toista viikkoa mutta suurin osa sentään virkosi. Elämä alkaa voittaa!

Heips! Onko kukaan teistä kokeillut itse kasvattaa murattia (siemenistä alkaen)? Onko vaikeaa? Ajattelin, että jos kokeilis tulisko niistä mitään.

Löytyisikö keneltäkään kirjalehtisen muratin pistokkaita. Voisikohan niitä lähettää postissa? Korvaan vaivan ja kulut. Jos löytyy niin privaa.

Ulkona muratti on hyvässä hapessa ainakin vielä. Vuosi sitten kevätahava tappoi silloisen virityksen, saapa nähdä kuinka käy nyt.

Minulla kirjavalehtinen muratti on talvehtinut jo kaksi talvea (nyt kolmas menossa ja ennen lumentuloa oli ihan hyvässä kuosissa) ulkona puksipuun juurella. Keväisin olen peittänyt samalla kuin puksitkin.

Onks tää nyt se “Eva” lajike, josta Uni tuolla aiemmin puhui?

Oho oho kuva jäi, siis tässä:

WoW! Upea!

Tämä on siinä mun tänään ostamassani pääsiäisasetelmassa, josta laitoin kuvan tuonne omaan galleriaani.

Paulastiina, onko tuo murattisi sellainen ulkokasvatukseen myyty lajike, vai huonesellainen?

A.i.k.a, se on kyllä Honkkarista ostettu ulkomuratin nimellä, mutta omat epäilyni mulla välillä niitten nimeämisestä on.

Eilen kävin tarkastamassa Irjalta ostetun muratin. Hyvältä näytti (ainakin vielä) Toista talvea on miun pihassa.

Mulla myös on toista talvea muratti ulkona. Tosin molemmat talvetkin ovat olleet hyvin paljon samankaltaisia kuin pohjois-Saksassa ja siellä murattia käytetään paljon maanpeitekasvina.