Muratti, Hedera

Ok. Joo, eipä niiden paikkaansapitävyys kovin suurta luokkaa pakkaa aina olemaan :slight_smile: Tosi kivan näköinen joka tapauksessa.

Hämmästyneenä olen katsellut oman kirjavalehtisen murattini eloa. Se on ikkunan ulkopuolella olevassa “parvekelaatikkotelineessä” ja siis parvekelaatikossa. Hyvin elää ja porskuttaa ilman mitään suojauksia!

Olen aina kuvitellut, että parvekelaatikko jäätyy umpikotaisin ja ole siksi raahannut muratit talveksi sisälle - sillä seurauksella, että ne ovat heittäneet henkensä. Nyt en jaksanut vaan jätin kasvin laatikkoon “kuolemaan”… Tästä sitä näkee, että turhia on puutarhurin ponnistukset :wink: Mitähän muuta olen tappanut ylihoitamalla :smiley:

Amppelissa ovat minullakin ulkona porskuttaneet koko talven. Kirjavalehtiset istutin maahan toiveena saada edes ne selviämään talven yli, mutta hyvin elinvoimaisilta näyttää kummatkin. Amppelissa olevista otin vielä pari pistokastakin tuossa vähän aikaa sitten ja pistin vesilasiin. Siellä on nyt uutta kasvua ja pienet juuret ilmestynyt. :slight_smile:

Hyvä ajatus! Täytyypä minunkin ottaa pistokkaita, niin saan murattia takapihallekin.

Osaisikohan joku kertoa koska muratin uskaltaa viedä ensi kertaa ulos? Säikähtääkö se jos vie ulos jo nyt? En kyllä tiedä mitä lajiketta tuo on, mutta on sisällä niin nuutuneen näköinen, ajattelin jos ulkoilma piristäisi.

Ostin kevättalvella kolme murattia sillä tarkoituksella että vien ne kesäksi ulos. Jälkeenpäin sitten huomasin, että on myös "ulkomuratteja". Kysymys kuuluukin että voinko viedä murattini ulos pohjoisseinustalle? Ovatko "ulkomuratit " parempia siihen tarkoitukseen? Tässä ketjussa mainitaankin erilaisia tapoja säilyttää ne talven yli.

Toissa syksynä ostamani ulkomuratti on talvehtinut hyvin ilman mitään suojausta. Tosin olen etelämmässä.

Minä ostin Turun muratti-nimellä myytävän kestävän lajikkeen Vakka-Taimesta Rauman kupeesta. Siellä on siitä emokasvi, joka oli todella upea. Tämän lajikkeen pitäisi olla kestävä ulkonakin. Mulla on myös tuo Honkkarin ulkomuratti, joka on ollut kasvihuoneessa nyt kolme vuotta ja jaoin sen nyt neljään osaan. Yhden ajattelin nyt istuttaa “oikeasti” ulos.

Hei tietäväiset. Onko kenelläkään tietoa tästä muratista? Sain sen saksan tuliaisina viime syksynä. Varsi on vankka ja lehditö säännöllinen varressa. Tämä kasvaa siellä puistoissa pitkin puita ja maita.

Siellä se kyllä kasvaa, ei talvehdi täällä, on kokeiltu :frowning:

Murattia kannattaa talvettaa viileässä, aika vaatimaton muuten. Se on vaan niin nätti kesäkukkaistutuksissakin.

Mun murattini selvisi hengissä ulkona vietetystä talvesta. Pitää varmaan viedä sillekin jo jotain hörpättävää sinne männyn juurelle.

Niin miunkin, ja keväällä maahan tyrkkäämäni latva on saanut jo juuret.

Kahdesta ulkona talvehtineesta murattiversiosta näyttivät aiemmin keväällä molemmat selvinneen talven yli kunnialla. Nyt sitten hallaöiden jälkeen toinen - ja juuri se, jonka mielestäni piti olla kestävämpi - päätti alkaa juromaan. Nyt sitten ootellaan ja kattellaan virkistyykö, vai siirtyykö historiaan…

Edellinen asukas oli jättänyt murattinsa parvekkeelle ja otin siitä pistokkaita, jotka talvehtivat ikkunalaudalla. Keväällä kun siivosin parveketta annoin huvikseni kuiville ulkona olleille murateille vettä ja hengissähän ne oli. Nyt kaikki lykkäävät silmua niin, että olen ihmeissäni mihin ne laitan :slight_smile:

Tarkennuksena, nimenomaan se Saksasta tuotu, siellä jokapuolella rehottava muratti ei selvinnyt täällä. Ruukkukasveista otetuista kirjavalehtinenkin kesti 4 vuotta ulkona, kunnes kuivuus hänet vei…

Tämä muratti on asustanut kesän ulkona. Saanut ainakin valoa kun lehdetkin melkein valkoisetnaurua

tälläisestä olis vaihtaa alku. ja myös vihreästäkin.

saisinkos lyhyen oppimäärän muratin lisäämisestä? laitetaanko ne oksanpätkä veteen vai hiekkaseen multaan? vai kuinka se meni?

Hiiru, minä ainakin olen laittanut pistokkaat veteen ja hyvin ainakin sillä tavoin ilmestyivät juuret.