raesateen runnoma murattiruukku vipataan kesäkuussa syreenipuskan alle häpeämään. unohdetaan. eilen siirtojuoksutimme kallionauhuksen siitä edestä naapurin pihalle. unohdettu löytyi. nostin sen näkösälle ja mitäpäs: versot olivat juurtuneet monin kohdin kesän aikana. leikkelin niitä latvoja ja osan istutin kukkapenkkiin, sievimmät ruukutin huonekasviksi.
ts - juurtuu helposti myös multaan laitettuna...
hiiru, myös olen itsekin laitanut veteen pistokkaat.
Multaan olen suoraan laittanut latvapistokkaat.
Suoraa multaan olen laittanut kukkapenkkiin, jossa myös talvehtivat vihreinä.
Miten saan tämän muratin säilymään terassilla talven yli vai pitäisikö siirtää sisään? Ruukku on vain n. 10 cm halkaisija, mutta se varmaanki riippuu talvesta tuo ulkonasäilyminen Tiedän että sen voisi nostaa sisään ja viileään, mutta kun ei ole sitä viileää paikkaa.
Oisko jollakin neuvoja?
Ai nii unohtui mainita että tämä lajike pitäisi olla ns. ulkomuratti
Minä olen tuota samaa murattia talvettanut maalla maassa kasvupaikallaan männyn tyvellä jo pari talvea. Miten se säilyisi ruukussa ja vielä pienessä sellaisessa terassilla?? En tiedä, mutta epäilen…
Viimetalvena tuollainen muratti talvehti minulla parvekkeella ruukussa.
Minulla on ulkomuratti ja nyt kun talvi lähestyy niin kertokaa te viisaammat pitääkö minun peittää se jotenkin vai viedä kellariin tai mitä minun tulee tehdä että se eläisi vielä ensi kesänäkin?? Vai jätänkö parvekkeelle ja kastelenko miten myöhälle syksyyn?
Muratti kukkii. Mehiläiset tykkää.
Melkoisesti on muratti kesän aikana ulkona kasvanut. Toin pari viikkoa sitten sen sisälle, kun en taida ulos uskaltaa jättää. Asun kuitenkin sen verran pohjoisessa ja lajike on hieman erikoisempi. Enpä sitten tiedä osaanko pitää sen taven ajan hengissä Vielä ainakin uutta kasvattaa.
Kappas, minähän olen vallan mestari (vrt. ketjun alkupään keskustelut kukista). Ei vaan, eiköhän rajoiteta mestaruuskilpailut kotimaan rajojen sisäpuolelle.
Minun murattini ovat kolmisenkymmentä vuotta vanhoja ja toimittavat aidan virkaa - alla oleva verkkoaita on rumasti vääntynyt niiden painosta, kun niitä ei ole aikoinaan välitetty leikata. Päärungot on käsivarren paksuisia. Muratti alkaa tosiaa kukkia vasta vanhemmalla iällä, kun latvuksetkin alkavat puutua. Samalla latvaosan lehtien muoto muuttuu suipommaksi. Yksittäinen kukka on vaatimaton, mutta kukinnon pallomainen muoto on hauska ja massana ne ovat näyttävä näky varsinkin satojen mehiläisten pörrätessä ympärillä. Marjat kelpaavat sitten linnuille.
Tuossa Moonlightin purkissa saattaa olla useampi yksilö, jos se on ostettu tuossa purkissa. Ainakin minun keväällä Anttilasta ostamassani purkissa oli monta kappaletta. Se kannattaisi ehkä jakaa ja voihan siitä istuttaa vaikka yhden kokeeksi maahan. III-vyöhykkeellä muratti tuntuu vielä talvehtivan ongelmitta. Joka tapauksessa jos purkissa on monta yksilöä niin ne rupeavat ennen pitkää kilpailemaan toistensa kanssa jos niiden antaa olla samassa purkissa.
Kiitos fiora vinkistä. Enpä kyllä muista oliko siinä useampi. Viimme keväänä istutin sen tuohon purkkiin. Tuli pääsiäisasetelmassa ja kasvoi pelkässä sammaleessa. Pitääpä melkein ottaa tuo käsittelyyn ja kurkata mullan sisään miten asian laita olikaan
Oikeassa olit fiora. Purkissa oli 4kpl muratteja! 3 laitoin omiin purkkeihinsa ja yhden istutin kokeeksi ulos ison koivun juurelle. Kertoilen sitten keväällä miten sille kävi. No nyt sitten kysymys, pitääkö murattia leikata, että haaroittuu? Kai se yleensäkkin haaroittuu? Mulla kun ei ole hajuakaan asiasta. Milloin on "oikea aika" leikata? En ole aikaisemmin edes kunnolla perehtynyt koko kasviin. Voisipa muuten kokeilla laittaa yhden ruukun talveksi kellariin. Jos sen tekisin niin pitää kai sitä talvella silloin tällöin kastella? Vai mitenkäs asia mahtaa olla… Ihan pieni kysymystulva
Itse napsaisin keväällä latvan jonka tyrkkäsin suoraan multaan, hyvin juurtui.
Heippa! Hei, kysymys muratistani. Toivottavasti joku osaisi auttaa. Omani näyttää tätä nykyä tältä:
Ostettaessa se oli paljon tuuheampi, oksia valui vähän joka suuntaan, mutta tyhmyyksissäni pidin sitä kesällä ikkunalla, johon aika voimakkaasti paistoi aurinko, ja kasviparka nuukahti tosi pahoin. Paljon oksia näivettyi pois, kunnes tajusin siirtää sen varjoisampaan paikkaan ja nyt se siis on voinut ihan hyvin. Kysymykseni olisi siis, että mitenkä saisin tästä tuuheamman? Siinä ei tätä nykyä ole siis kuin nuo kolme oksaa, joissa kasvaa uutta lehteä. Vai saako tätä tuuheammaksi millään? Pystynkö itse esim. lisäämään tätä kasvia kasvista itsestään tuuheammaksi, leikkelemällä pistokkaita tms.? Onhan toi vähän reppana tollasenaan.
Kyllä se tuuheutuu kun leikkaat sitä, ja leikatut oksat voit laittaa vesilasiin juurtumaan.
Jep jep, just noin olen tehnyt itse. Leikatut oksat ovat kasvattaneet useammankin uuden haaran ja pistokkaat olen myöhemmin laittanut samaan ruukkuun.
Onko huono idea tähän aikaan vuodesta alkaa leikkelemään pistokkaita?