Muratti, Hedera

Muratit kellarissa voivat hyvin, myös sinisarjoihin on tullut uusia lehtiä.

Wautsi, miten tuuhea on sun muratti! Mulla taitaa olla vaan liian lämmintä täällä sisällä, yksi oksa on vaan jäljellä, viis on juurtumassa vedessä, pikkuset juuret kussakin!

Hain viikko sitten kellarista pistokkaita kun näyttää vähän heikkohappiselta muratti siell. Tökkäsin suoraan multaan ja yksi on ilmeisesti tehnyt juuria kun kasvattaa vartta! :slight_smile:

Epistä ! En oo koskaan saanut pistokkaista juurumaan !

Minä laitan pistokkaat veteen, niihin tulee kyllä aika helposti juuret.

muratti on aika rauhallinen yleensä tuon juurtumisen kanssa… ainakin mitä olemme kasvattessa kesäkukiksi huomannut siitä…

muratti saunanseinällä tuolla pihaklla suojattuna ollut kangaspeitolla nämä kipakatpakkaset ja viimeisimmät tuuliset päivät… saas nähdä!

Murattitesti päättynyt. Kirjoitin aikaisemmin talvella, että päätin jättää toisen sisämuratin koko talveksi ulkokuistille, jossa lähes yhtä kylmä kuin ulkona. Enkä siis tuonut lämpimämpään kovilla pakkasilla, kuten aiemmin olen tehnyt. Lopputulos=henki pois.

Älähän hätäile. Oletko varma että henki on pois. Minulla on parvekkeella muratti joka meni talvella aivan ruskeaksi, nyt on jo vihreitä lehtiä tullut latvuksiin ja kohta varmaan uutta kasvua kun muistaa välillä kastella. Se on isossa ruukussa tuijan juurella.

Sofi, kyllä olen varma. Olen niin monta talvea pitänyt muratteja kuistilla ja ottanut sisään, jos on tullut kova pakkanen. Paleltuneet versot ovat aika nopeasti lähteneet uuteen kasvuun.

Mutta nyt on jäljellä vain rutikuiva ‘kanto’ kuukauden sisälläolon jälkeen.

Tämä oli tosiaan kokeilu,uskaltaisiko kasvit jättää koko talveksi kylmään. En suosittele.

muratti on talven selvinnyt vielä komeasti tuossa saunanseinällä… ihan latvaa myöden… n 1,8m korkeudelle asti! Saa nähdä kesto kevääseen!!!

Katselin tänään, että syksyllä valeistutukseen laittamani muratit, ovat ihan vihreitä kukkamaan reunassa. Heittelin kuitenkin lunta päälle, ettei kevätaurinko kuivata niitä.

Tänä vuonna otan maassa olevien murattien päältä lehdet pois vasta kun olen aivan varma, etteivät kuole auringonpaisteeseen. Viime vuonna otin liian aikaisin ja vain yksi säilyi loppujen lopuksi elossa. Kävin taas kastelemassa lämpöisellä vedellä. Ihan vihreitä ovat lehdet, kun vähän lehtien alle kurkin.

Minulla selvitti kirjavalehtinen muratti talven kukkapenkissä havujen alla, ja siirsin sen sinne vieläpä aika myöhään, 2 viikkoa ennen lumen tuloa. Se selvitti keväänkin. Annoin havujen olla päällä pidempään, yli vapun. Nyt se on levitellyt lonkeroitaan laajemmallekin. Saas nähdä, meneekö toinenkin talvi.

Hei, tästä aiheesta on melko varmasti keskustelua jossain tämänkin ketjun syövereissä, mutta vielä en onnistunut bongaamaan ja ajattelin varmuuden vuoksi kysyä etten pahemmin mokaile. Minulla oli siis viikko sitten hääkimpussa murattia (lajista ei hajua, tasaisen vihreät lehdet), ja haluaisin saada sen vielä ruukkuun kasvamaan.

Ongelmahan on nyt tämä vuodenaika, mahdanko saada pistokkaat selviytymään talven yli jotenkin? Olisiko järkevin iskeä ne vesilasiin ja antaa olla siinä kevääseen asti ja sitten vasta multaan?

Nyt nuo ovat viikon verran olleet parvekkeella viileässä ja ulkonäöstä päätellen ihan viihtyneet, mutta pakkohan ne on kohta siirtää jo sisälle pysyvästi kun ilmat kylmenevät. Huoneenlämpöä viileämpää paikkaa ei valitettavasti sisätiloissa ole tarjota. Miten tuo "talvehtiminen" olisi tässä tilanteessa fiksuin toteuttaa?

Hei haloo , Ania ! Onko mulla mennyt jotain ohi ?

Sanoit , että sun hääkimpussa !?

Käy pesee kakkulit =D

Apua, olenko valinnut samannäköisen nimimerkin kuin joku vakkari :open_mouth: Voi itku, itse siis olen suht uusi palstalainen ja nick AnLa, ei Ania. Vaihdan heti, kun lukitus poistuu ja pyytelen anteeksi sekaannusta.

Eihän se haittaa, vaikka on melkein sama. Laita vaikka tähti perään niin erottuu Aniasta.

Ei tartte, mun moka :smiley:

Asiaan , laita vaan vesilasiin juurtumaan , sillä lailla mä eka muratin juurrutin !

Niin , ja onnea uudelle rouvalle :slight_smile: !