Kaikki muratit ulkona hengissä. Vähäsen niitä kastelin ja laitoin osan havuista takaisin päälle. Pistokkaita voiskin kohta ottaa.
Pitääkin kaivaa murateita mullan sisältä,peittelin niitä syksyllä kompostiin piiloon. Kellarissa olevat ovat kasvattaneet jo uutta kasvua, pitää nekin nostaa ulos ruukkuineen.
Jopa täällä vitosella Turun kestävä murattikanta viihtyi hyvin maanpeitekasvina ulkona! Bueno!
Sain mieheltä nimpparilahjaksi muratin ja se pääsi heti varuiksi mäntysuopavesi huuhteluun, ihan vain siksi, että edellinen kasvattini yli vuosi sitten sisälsi vihannespunkkeja, vähintäänkin.
Nyt sitten toivon, että tämä selviää hengissä ![]()
Ääärh, bongasin muutamat vihannes punkit
Joutui muratti nyt sitten suopakylpyyn, upotin koko rehun ja pesin lehden kerrallaan ja kauttaaltaan ja annoin ostopurkin turpeen imeä suopavettä itseensä.
Tuota tehdessä mietin, mahtaako mokoma kuolla tuosta, mutta totesin, että kuolisi ilman kuitenkin.
Aina sama juttu
Onko se vaan kuiva huoneilma kun muratin yksi oksa kuivui parissa päivässä? Otan nyt latvat juurtumaan veteen varoiks, kokeilin viime talvena pistokkaita, ei onnannut!
Nyt sitten kuritin sitä häätämällä partsille:)
Mulla on pari isoa murattia sisällä ja monena vuonna jompi kumpi on kuihtunut enemmän tai vahemmän lämmityskauden alkaessa. Tälläkin hetkellä toinen murateista on alkanut pudotella reippaasti lehtiään. Aina ne ovat kuitenkin toipuneet. Olen leikannut kaikki kuivat roippeet pois.
Joinain vuosina olen nostanut niitä kylmälle ulkokuistille, jossa ovat saaneet olla niin kauan kunnes lehdet alkavat paleltua tai ruukku jäätyy. Sitten vasta sisään. Hyvin ovat toipuneet siitäkin. Mutta en anna tätä ohjeeksi ![]()
Vuonna 2008 en saanut “perintömurattia” menestymään lasitetulla parvekkeella I-vyöhykkeellä, vaikka muratti oli talvehtinut joitakin vuosia IV vyöhykkeellä lasitetulla parvekkeella. Luulempa ettei muratti sitten halunnut elää itsekään omistajansa menehdyttyä. “Panostin” kyllä sen talvehtimisoloihin. Nyt on pihalla maassa muratti, jonka toinen talvi on alkamassa. Sen suojaksi olen silpunnut jo viime vuonna oksasilppua. Ja marjakuusen oksia oli päällä talvella. Nyt ei niitäkään. Katsotaan miten käy. Kun ei ole viileää valoisaa kuistia tms, niin on hankala talvettaa, pakko vain toivoa parasta ja iskeä maahan kasvamaan ![]()
Mulla talvehti muutama yksilö ulkona hyvin useita vuosia, mutta eivät kesällä kasvaneet juuri ollenkaan.Kyllästyin yrittämään ja laitoin taimivaihtoon kiertoon.
toissa kesäinen ‘ulkomuratti’ nimellä myyty talvehti komeasti… ja kasvoi tänä kesänä yli metrin korkeita verso 5-6kpl… nyt lisäsin vierelle ‘honkkarin’ ulkomuratin samalle seinälle kasvamaan nooin 3kk sitten… saas nähdä kasvaako vielä ensi kesä siinä! Tosin tuossa naapurissa oli vielä viitisen vuotta sitten asuintalon seinustalla räystäisiin asti ulottuva muratti, joka oli lähtöisin gotlannista… joten eiköhän tuo meidänkin ainakin saa niin hyvät edellytykset lähteä viihtymään!!
Tuo Bluedreamsin kokemus kuulostaa lupaavalta. Mun ulkomuratit ehkä kituuttivat liian kuivassa, pitäisi kokeilla uudelleen nyt kun olen vihdoin löytänyt tontilta vähän kosteamman kohdan. Tosin sinne on tunkua muutenkin ![]()
Kaks murattia möllöttelee parvekkeella jossa näkyy olevan -5 astetta. Vähän on lehdet käpristyneet mut ajattelin ettei varmaan tee hyvää äkillinen lämpötilanmuutos joten jätin sinne, loppuviikosta pitäisi parvekkeen taas lämmetä.
Mielipidettä kaipaisin siihen että jos siirrään ennen seuraavia kovempia pakkasia muratit pimeään varastoon (+5) niin otanko ne sieltä keväällä huoneenlämpöön vai voinko viedä suoraan ulos vaikka siellä saattaakin olla taas varastoa kylmempää?
Oman kokemukseni mukaan huoneenlämmössä voi olla vaikea pitää murattia etenkin jos on vielä kaupan turveamppelissa tms, eli pitää varoa kuivahtamista mutta ei nyt saisi ihan mädäntyäkään liiasta kastelusta. Minulla muratit on maassa ympäri vuoden, en varmaan saisi pidettyä ruukussa hengissä talvea. Valoisa paikka olisi parempi, mutta en tiedä pysyyko hengissä pimeässä varastossa…sielläkin pitäisi seurata ettei kuivahda
Mä en saa murattia menestymään muuten kun ottamalla oksia juurumaan tässä juuri tammikuun alussa, tämä siis sisällä.
Eka kertaa on myös mökillä maassa, keväällä sitten näkee kuinka on käynyt! Edellinen, kirjavalehtinen ei ainakaan pärjännyt talvesta ulkona vaikka oli luntakin reippaasti.
Mulla on toinen vanha muratti sisällä ruukussa, voi oikein hyvin mutta tavalliseen talvitapaan kellastuttaa osan lehdistä. Mielestäni muratti ei kovin helposti mätäne mutta ei kyllä pidäkään sitä turvemullassa vaan tavallisessa. Ja riittävän iso ruukku, että kosteus säilyy tasaisesti.
Toisen muratin nostin jo aikaa sitten kylmälle ulkokuistille. Sitten mietin, ottaisiko sisälle pakkasia pakoon mutta päätin kuitenkin jättää jäätymään kunnolla, näkee sitten keväällä mikä tulos.
Mulla on muratit säilyneet monta talvea ruukuissa, pimeässä alakerrassa, kävin eilen antamassa niille vettä, kaikki voivat hyvin ja olivat kasvattaneet uusia lehtiä.
Tosin lehdet oli vaaleita,kun kasvavat pimeässä, ulkona sitten vihertyy.
Siellä on neljää erilaista murattia, syksyllä en jättänyt yhtään ulos, kun viime talvena kaikki kuoli.
Kolme muraattia on ulkona hangen alla. Viime talvenkin jo olivat hyvin talvehtien, oli kovat paukku pakkaset ja lumikinokset suojana.
Minullakin on ensimmäistä kertaa ulkomuratit ulkona maassa ja nyt jännitänkin kuinka käy.
Lunta kannattaa olla suojana. Myös havuilla voi peittää. Keväällä kannattaa suojata havuilla tai harsolla. Sama koskaa kuistilla, parvekkeella ym.: suojaus auringolta
Isäni on aina muratin pitänyt varastossa talvipakkaset ja ottanut keväällä huoneenlämpöön ja valoon (osa versosta kuolee mut pukkaa nopeesti uutta valossa). Itselläni on vaan niin hämärä kämppä että harkitsen sitä suoraan ulos kuljettamista; parvekkeelle ja auringolta suojaan. Kait se vähän nollan yläpuolella jo viihtyy kun sit on taas paljon valoa tarjoolla.
(Ja onneksi isän muratista voi hakea taas keväällä uudet pistokkaat jos oma täytyy haudata)