Se on saanut normitypet vuosittain, minusta tuntuu ennemminkin että vaan just ja just sinnittelee ![]()
Jätän osan näistä murateista ulos, osan hautasin vanhaan kompostiin, jospa kestävät siellä talven.

Hederat on olleet yllättävän kestäviä täällä vitosellakin. Kunhan ovat suht varjossa ja paikassa, johon tulee lunta talvella. Kevätahavalta pitää suojata. Ne selviää eniveis talvesta, mutta keväällä voi tulla vaurioita. Suojaamalla selviää.
Nämä kaksi pientä muraattia pääsivät purkkeineen kesänviettoon
leca-soralla täytettyyn istututuslaatikkoon kesäkuun alkupuolella.
Juuret kaipasivat enemmän juotavaa kuin mitä kastelemalla saivat.
Ja sitä juotavaa on näköjään haettu oikein urakalla, leca-soran halkeamistakin.
Kyllä ihmettelinkin, miksi ruukut olivat tiukasti kiinni sorassa : ) …
Ompas komeat juuret! Oman murattini istutin varjonpuoleiseen kukkapenkkiin, talvehtikoon siinä.
Upotan ruukut joissa on muratti ja jalokärhö, talveksi multakasaan. Kevytpeite päälle & pari styrox levyä. Hyvin selvisivät viime talvesta noin.
Minulla on kaksi Keskiseltä tuotua ulkomurattia talvehtimassa avomaalla. Toivottavasti tänne saaristoon tulee tänä talvena runsaasti lunta että sais muratit suojattua, muuta suojaa en jaksa virittää. Ovat kyllä kivasti venyneet, vieläkin puskevat kovaa vauhtia uutta lehteä… Lehdet ovat muuttuneet samanvärisiksi kuin satuesin ekassa kuvassa, ovat todella kauniita joskin vielä aika pieniä.
Suojaa edes kevätauringolta, se on tappavaa. Minä kasasin hieman lehtiä ja muutaman kuusenhavun päälle. Saavat olla maan sulamiseen asti.
Mun muratti on ihme kyllä vielä hengissä, …mutta pari pitkää oksaa pitäisi leikata ja juurruttaa,…mahtaisiko välipistokkaat onnistua?
jos ei kovin erikoinen muratti ole, niin onnistuu. kolmen lehden mittaisia pätkiä olen leikellyt. alin lehti pois ja multaan…
Kiitos mai-lee! Ihan tavis vihreä on! Oujee, mä kun meinasin vaan puolittaa:D!
Kiitos vinkistä mai-lee. Minullakin tuli mieleeni sama kysymys, koska sain naapurilta upean kukka-asetelman ja siinä on pari pitkää huiskua murattia. Kun asetelmasta aika jättää laitan ne pätkät juurtumaan.
Vielä kyselen nolona
, onko talvimuratti ihan oma lajinsa?
…(menee häpeemään
…)
Ainakin mainostavat sellaisia paremmin talvehtiviakin kantoja, mulla on ihan vaan hollantilaista tavallista säilynyt ulkona nyt kolmatta tai neljättä talvee
ei ole lajina omansa… mutta joitakin lajikkeita on, jotka ovat kestävämpiä!
Kiitti hania! Siis tavis ei vissiin ainakaan varmuudella talvehdi:C
Muratti on selvinnyt nyt ulkona jo kahdesta talvesta! Kasvaa hiljalleen joka vuosi. On ollut lehtien ja paksun lumikerroksen alla talvisin.
Tuo näyttää kauniilta! Murattino ovat talvehtineet ulkona ekan talvensa: yksi sisääntulon ryhmässä täysvarjoassa oikein hyvin. Kaksi ulkona vaahteran lehtikasassa, kesti pitkään ennenkuin kasa suli ja sain heidät esille