Muratilleko passaisi turvepohjainen kasvualusta?
Eikö sitten missään nimessä saa olla turpeessa?
Enpäs tiedä, sillä kysyin. Ajattelen muratin varjon/puolivarjon ja tasaisen kosteuden vaativaksi kasviksi, turve ei juurikaan pidätä kosteutta. Turve on myös hapanta, pitääkö muratti happamasta kasvualustasta?
Muratin kasvualustasta tulee googlen kautta ristiriitaista tietoa: Muratti vaatii emäksisen ( kalkkipitoinen) kasvualustan, ph yli 7, toinen taho neuvoo tarvitsevan 6-6,5 ph:n. Joka tapauksessa tuore, humuspitoinen ja läpäisevä. Eikös turve ole sitä humusta vai olenko ihan pihalla?
Mulla jouluistutuksista odottaa kaksi murattia ulospääsyä, kuvittelin niiden viihtyvän happamassa maassa mutta taidankin istuttaa ne tavalliseen puutarhamultaan.
Mulla on myös jouluistutuskorissa kaksi murattia, en ole kastellut kuin joskus, hyvin näkyvät viihtyvät, siellä juurella on turvetta ja sammalta. En usko että tarvivat mitään hapanta maata, aivan tavallisessa mullassa ovat olleet ulkona , yksi on elossakin talven jälkeen.
Mutta tuo turve on sellaista ruukutusseosta, jota kukkakauppa käyttää melkein kaikille kasveilleen. Se pysyy kauan kosteana.
Mitä kasveja olette yhdistäneet murattin kanssa ruukkuun? Miten on toiminut? Miltä on näyttänyt?
Mulla oli viimekesänä punakukkainen ruusuliisa ja murattia seinällä pohjoisen puolella ja hyvältä näytti. Tänä vuonna laitan valkoisen ruusuliisan kanssa.
Muratti on siitä mukava, että sen jälkeen kun kesäkukat ovat kuihtuneet pois, se näyttää hyvältä vielä myös kanervien kanssa. Tämä kuva on tammikuulta 2009.
Kesäkukkaistutuksissa olleet muratit olen tappanut talven aikana sekä sisällä, että autotallissa. Syksyllä laitoin kaksi maahan, enkä huomannut edes lehdillä suojata. Ensimmäiset pakkasetkin tulivat ennen lumia. Myöhemminhän tuli lunta oikein kunnolla. Eilen kaivoin maasta purkkeihin oikein hyvinvoivat muratit.
Kituvasti hengissä on muratti minulla, se siitä kokeilusta muratin kanssa.
Kuistille joulukuussa tuotu muratti kuoli sittenkin… ei se niitä oakkasia kestänytkään, vaikka aluksi siltä näytti. Se vaan kuivettui pois. Mutta kellarissa toinen muratti talvehti tosi hyvin.
Kysynpä tyhmän kysymyksen voiko tuota ulkona kukkaastemissa käytettyä murattia kasvattaa sisäkukaksi vai on ihan eri muratti lajike sisäkukkana entä talvetus kastelu lämpötila ,sain naapuriltani muutaman pitkän verson ja yritän juuruttaa niitä.
Voi kasvattaa. Mulla on kaksikin jo monen vuoden takaista ulkona kasvanutta. Ihan ovat huoneen lämmössä talvenkin olleet ja lehdet säilyneet yhtä vihreinä ( / kirjavina) koko ajan.
Kiitti tiedosta,mulla nää on yksivärist rönsyt
Viime kesäiset (2009) ulkomuratit selviytyivät talvesta lehtipeitteen ja paksun lumihangen ansiosta. Parhaiten selvisivät kaikista tavallisimman näköiset muratit. Valkovihreälehtiset ja erikoisemmat vihreälehtiset sinnittelevät hädin tuskin. Kuvassa olevat yksilöt ovat levinneet kauniisti! Aion tehdä kaikkeni, jotta ne selviäisivät tulevastakin talvesta ulkona!
Naapurillani on jo monta vuotta ulkomuratti selvinnyt talvista. Nyt myös minä yritän, jospa saisin omani myös selviytymään, tähän mennessä en uskaltanut edes kokeilla, olin varma että ei menesty, mutta jos naapurissa, miksi ei sitten myös minulla.
Aivan, Spatz! Ilman muuta kannattaa kokeilla. Itsekin olin hyvin epäuskoinen, mutta päätin yrittää. Muratti on niin kaunis maanpeite kukkapenkissä. Uskoisin, että on olennaista, että muratti ehtii juurtua kesän aikana kunnolla kasvupaikallaan ennen talven tuloa. Keväällä murattini olivat vihreitä ja selvästi hengissä, mutta ne olivat pitkään lehtien ja havunoksien alla ennen kuin uskalsin kaivaa ne esille. Nyt heinä-elokuussa kasvu on ollut huimaa!
Tämä on ainoa viime talvesta ja tästä kesästä selvinnyt, kolme muuta pääsivät hengestään. Sitkeä sissi, kesäkukka-asetelmasta maahan lykätty kolme vuotta sitten. Ei kyllä ole kasvanut.
Anna sille ensvuonna, alku kesästä typpee ni ehkä se intaantuu kasvamaan.