Liekö muratti ottaa nokkiinsa suurista ja nopeista lämpötilan vaihteluista, olen ainakin niin uskonut? Eikös tuo +15 ole oikein hyvä ja kestää vaikka menisi viileämmäksikin?
No minä aattelin että jos liian lämmin talvilämpötila? Kun ennen on talvehtinut kellarissa melkein nollassa asteessa hienosti… Sitäkin pelkäsin, että suuttuu kun heti yli 30 astetta lämpötila muuttuu kerrasta, kovasta pakkasesta sisälle, mutta eipä tuo välittänyt! Lehdet oli hitusen kurtussa pakkasessa, mutta nyt ovat terhakkaat ja kiiltävät taas.
Sitkeä sissi Töissä aikoinaan talvetettiin isoja muratteja kasvihuoneella sellaisessa 10-14 asteessa ja pärjäsivät hyvin. Kaiketi molempikumpi kävisi, jos tuo kellarissakin kerran on viihtynyt?
Olin unohtanut, että olin vienyt yhden muratin autotalliin. Oli ollut siis kastelematta koko talven, mutta vihreänä oli edelleen. Kaksi muuta iskinkin maahan syksyllä. Peitteleminen kyllä unohtui, lunta yritin hieman päälle lapioida.
Ootte te ihme-tekijöitä…Mä saan muratin aina hengiltä, takuuvarmasti, ja vieläpä nopealla aikataululla…
Mulla on muratit (Eva ja muratti Mikania) ihan pojan huoneen ikkunalla. Lehtiä on kuivunut aika paljon, mutta uusia näyttää pukkaavan koko ajan. Yksi vihreä muratti on ulkona penkissä. Se talvehti siellä jo edellisenkin talven.
No olen minä huonekasvimuratteja saanut hengiltä parikin… mutta ulkomuratit näkyy ulkona näkyy viihtyvän, ja talvet kellarissa. Katotaan nyt miten tämä talvi menee kuistilla.
Mulla on viime kesän ulkomuratit sisällä. Niissä näyttää olevan ainakin kahta erilaista. Näyttävät hyvin viihtyvän viileässä (n. 10-15 astetta). Ovat kasvaneetkin kovasti. Vettä tarvitsevat yllättävän paljon, meinasin jo tappaa ne kuivuuteen!
Mulla kasvaa muratit pasuunoiden juurella, ovat nyt pasuunoiden kanssa noin 8* lämmössä ja pimeässä , kastelen 3-4 kertaa talven aikana, keväällä ovat aina olleet elossa.
Ermeli tarkoittanee muratti Mikanialla murattimikaniaa, joka siis ei ole muratti, vaikka lehtimalli onkin samanmoinen. Murattimikanialle on oma ketjunsa, löytyy tuolla hakutoiminnolla.
Meillä on muratteja pidetty hunningolla kesästä tähän saakka, ensin ne olivat viileässä navetassa, ja nyt noin 10-asteisessa eteisessä, ja ilmeisesti ovat oloistaan tykänneet, kun kerta kukoistavat.
Mulla on viileässä huoneessa. Tosi hyvin voi, kunhan muistan käydä kastelemassa.
Mulla on amppelissa tuo iso muratti,hieman on kuivuttanu lehtiään,toivottavasti ei tee sitä liikaa,hieno kasvi on,ja helppo hoitoinenkin,pitänee lyhentää kohta tuota.
Mulla kuivu tuo entinen muratti,päätin kokeilla vielä kerran,tykkääkö muratti suihkuttelusta??
Komea on murattisi, kyllä,juuri suihkuttelusta se tykkää. Myös viileä paikka on eduksi,ei minkään kuuman patterin lähelle.
Muratti selvisi viime talvesta kukkapenkissä. Laiskuus vaivasi, enkä kaivanut niitä ylös viime syksynä. Pisimmät kärjet, mitkä roikkuivat kohopenkin reunan yli, ovat tummuneet, muuten on ihan vihreä ja hyvinvoipa.
…pahanilmanlintu täällä taas: pahin voi olla vielä edessä. onko maa varmasti jo sulanut hiusjuurienkin syvyydeltä? yöpakkasten ja päivän tuulinen auringonpaiste ehtii vielä moneen kertaan kuivettaa ikivihreän.
nimomerk muratti ruman rätin alla piilossa vielä
Tosiaan, tietenkin, olisihan se itsekin pitänyt tajuta että se pitää peitellä. Tänään pääsee rätin alle, ja puksipuut kanssa. Hyvä, että on pahan ilman lintuja…
Minä vaihdoin tänään huonossa mullassa ja huonossa hoidossa talvehtineille murateille uuden turvepohjaisen mullan ja ruukun. Pidän niitä ensin hetken sisällä huoneenlämmössä, ja sitten siirrän ne päiviksi pihalle, kai ne tarkenevat alle kymmenessä asteessakin?