Muratti, Hedera

En tiedä onko sama asia ollenkaan, koska kasvi on eri, mutta itse tein samaa juorujen kanssa. Mulla oli tavallista juorua, vihreävalkeaa juorua ja sellaista toista raidallista. Pistin ne kaikki samaan ruukkuun. ovat kivan näköiset yhdessä ja hyvin näyttävät viihtyvän. Tiedä sitten, johtuuko siitä, että tosiaan laitoin aika isoon ruukkuun, mutta ei nuo oksat näytä mitään kiukuttelun merkkejä ollenkaan.

Hei. Sain upean ulkomuratin, mutta miten se kannattaisi istuttaa...laitanko isoon ruukkuun ja köynnöstämään ylöspäin vai tykkääkö roikkua alaspäin amppelista? Vai onko viisaina istuttaa se kukkapenkkiin ja jos, niin annanko kasvaa maata pitkin vai kyhäänkö köynnöstuen...? Kuten huomaatte, en ole ennen murattia omistanut! Neuvot siis tarpeen :) Kiitos.

Miulla on ollut pari vuotta istutettuna omenapuun juurelle ja yritän saada sitä kasvamaan runkoa pitkin.

Millä tavalla vaan miun mielestä käy,mikä näyttää parhaalta :slight_smile:

Mie oon kasvatellut amppelissa ja maassa ja köynnöstuessa sillai pienimuotoisesti tosin. Amppelissa alaspäin kasvoivat pituutta reippaasti,ainakin se lajike ja oli oikein kivan näköinen riippuvana. Amppeli vaan kuivahtaa nopeasti,kannattaa istuttaa multaan vähän edellistä isompaan ruukkuun tai amppeliin ja pitää kosteana. Ja vähän varjoisammasta paikasta tykkää.

Köynnöstukeen kannattaa aluksi kiinnittää ja kieputtaa versoja,ei taida sillai itse tarttua.

Maassa kasvavat myös, tosin huomasin,että minulla ruukussa rehottivat enemmän kun niitä tuli myös lannoitettua useammin kastelulannoitteella.

Täällä talvehtivat tänä vuonna suojaisessa paikassa ilman mitään suojaustoimia,(muurin juurella,muurin päällä olevat kuolivat).Mutta jos sinulla on oikein iso ja hieno,ei kannata talveksi ulos jättää!

Tuommoisia tuli ensi hätään mieleen,toivottavasti oli jotain apua :slight_smile:

Kiitos Heksu ja Kurpitsa. Laitoin muratin amppeliin tuohon varjoisaan ovinurkkaukseen, toivottavasti viihtyy siinä.

Ostin juuri Turun kasvitieteellisestä puutarhasta ulkomuratin taimia, tarkoituksena istuttaa ne pääkaupunkiseudulle. Haluan tietysti pitää aarteeni hengissä mutta mistään ei näytä löytyvän tietoa siitä, minkälaisista olosuhteista muratti pitää... Auttakaa hyvät ihmiset!

Siis minkälaista maalajia, happamuutta, ravinteikkuutta, kosteutta muratti kaipaa? Viihtyykö se paremmin varjossa vai puolivarjossa? Käytänkö istuttaessa tavallista puutarha-, vai esimerkiksi havu-rodomultaa?

Kaavailemani paikka on pohjoisrinteen keskivaiheilla, kivi/betonimuurien ympäröimä tuulensuojainen ja täysvarjoinen paikka, jonka isot vaahterat pitävät aika kuivana; muuten hieman kivikkoista maa-ainesta... Keväällä kasvu alkaa paikalla auringonvalon ja -lämmön puutteesta ympäristöä myöhemmin. Onko toiveita hedera helixin selviytymisestä? Pihalta löytyy myös hieman valoisampi mutta samalla tuulisempi kohta...

Minulla mennyt muratti täysvarjossa suhteellisen kuivassa paikassa talven yli - osa versoista kyllä paleltui eli kannattaa peitellä ainakin jonkun verran. Varsinkin ensimmäisenä talvena kannattaa laittaa havuja tms päälle suojaksi jotka suojaavat juuristoa joka ei ehtinyt vielä kovin syvälle. Pitäisi olla sitten jatkossa talvenkestävämpi, toki pahana talvena saattavat kaikki maanpäälliset versot paleltua mutta versoo hyvin jos juuristo ollut suojassa.

Suurkiitos vinkistä Hopeavillakko! Toiveita ehkä siis on… Täytyy muistaa tuo talvisuojaus ensimmäisinä talvina.

Soveltuuko ulkomuraatti sisälle huonekasviksi, vai onko se pelkästään ulkona viihtyvä?

eevaleena, löydät kysymyksesi ulkomuratin soveltuvuudesta sisälle huonekasviksi nyt täältä. Laitoin sinulle tulemaan myös privaattiviestin, katsotko postiasi :slight_smile:

mun muratti kasvaa hitaasti mutta varmasti,kuhan se on iso,ja roikkuva pistän amppeliin tai hyllyn päälle.Soveltuu sisäkasviksikkin.

Kyselen ulkomuratista täällä sitten. Onko kellään kokemuksia plantsun myymistä Hedera hibernicasta ja Hedera helix ‘Goldheart’:sta?

Tulin viime viikon alehuumassa nekin hommanneeksi, ihan kokeeksi vain ajattelin tuonne suojaisaan paikkaan maanpeitteeksi.

Itselläni on kokemuksia hyvässä ja pahassa. Yleensä on menneet talven ihan hienosti. Joskus ei.

Teidän leveyksillä kannattaa varmaan ainakin aluksi suojata vaikka kuivilla lehdillä tms? Myöhemminhän lumi suojaa. Täällä taas lumi ei juuri suojaa anna.

Liikaa märkyys tai kuivuus voi molemmat olla kohtalokkaita-tosi yllättävää :wink:

Joskus lehdistö näytti menneen ihan kokonaan mutta juurakko säilyi kuitenkin hienosti.

Itse tykkää muratista kasvina niin paljon että uhmaan kohtaloa-on niitä kalliimpiakin uhmauksia olemassa…

Juu, riskinottoa kohtuukustannuksin :smiley: Suojaan ne kunnolla sitten ja katsotaan miten käy :slight_smile:

Mulla on mennyt murattien kans talvet ihan nyvin, oli lunta tai ei. Mut joka kevät oon unohtanu sen, et kevätkuivuus tappaa. Aurinko ja ahava on kuivattanu mun muratit kuoliaaksi, kun en ikinä muista kastella niitä. Taas on yks muratti ulkona istutettu, jokohan ens keväänä muistais alkaa kastella heti ku aurinko alkaa lämmittää.

Niinpäs joo, ahavaa ja kuivaa ei ole tullutkaan ajatelleeksi muratin yhteydessä. On havaittu, että talven jälkeen näyttävät ihan hyviltä ja sitten vain kupsahtavat, voisi olla se kuivuus sitten syynä.

Viime talviset kesäasetelmista napatut selvisivät talvesta, mutta ovat tuollaisessa lähes aina kosteassa paikassa.

talvisuojausten poisto keväällä linkitetään tuo taas jo näin etuajassa:-) meillä II:lla kun ei suojia vielä voi edes ajatella laittavansa paikoilleen. - tagetes on aivan oikeassa: talvi ei tapa (tai ainoastaan harvoin) mutta kevät isoine lämpötilavaihteluinen ja tuulinen varsin usein niin muratteja kuin muitakin.

Sain tädiltäni eilen ison muratin "työpalkaksi". Sillä oli se roikkumassa ulkona tarassin oven vieressä ja antoi sen amppeleineen päivineen. Meillä se on nyt sisällä hymy.

Tätini sanoi talvettavansa murattinsa kellarissa, ilman valoa. Hänellä on sellaisia valtavia ruukkuistutuksia, ei ne sisälle mahtuiskaan. Kuulemma hyvin toimii ja pysyvät hengissä vuodesta toiseen. Täytyy varmaan kokeilla ton lahjamuratin kanssa. Vien sen kellariini ja katotaan kuin käy. Otan kyl ensin varmuuskopiot ihan sisäkasviksi.

Minulla kasvaa ulkona rehevää isolehtistä murattia enkä suojele sitä mitenkään. Jopa seinää kiivennyt osa on säilynyt talven yli. Nytkin se on kiivennyt ylös terassille asti ja latvukset makaavat terassin lattialla. Meillä ei juuri lunta talvella ole, niin onpahan ainakin vihreää.

Mun ulkomurattini jäi kesäkuistille, kun se niin virkeänä siellä nöpötti pikku pakkasissa. Yleensä olen vienyt kellariin… ja nyt sitten havahduin kun pakkasta on ollut -17 ja kiireen vilkkaa toin eilen sisälle. Pelkäsin sen jo kuolleen… mutta ei, ihan terhakkana se on tuolla kuistilla kun lämpeni! Mutta ehkä se pitäisi viedä kellariin… pärjänneekö kuistilla? Lämpöä noin +15 astetta talvella.