Muratti, Hedera

Mä oon pitäny tuon isolehtisen ulkomuratin ihan vaan maljakossa koko talven. Hyvin näkyy viihtyvän, eikä kuivata niitä lehtiä niinku yleensä tuppaa tekemään mullassa ollessaan.

Siis onks sulla myskis ne niinku pistokkaina tai oksina vai miten sitä sanotaan, höh, no kummiski maljakossa ? Lueskelinkin tuosta lehtien kuivamisesta ja tippumisesta , tuo miun ei oo kuivatellu eikä tiputellu, mutta eihän se vielä ees tiiä mitä ulkona oleminen tarkottaa ja sieltä siirtyminen sisätiloihin. Ja jokuhan oli myös onnistuneesti ihan vedessä vaan pitäny koko talven. Hitto miks nyt jo ens talvi muka huolettaa, höps !

Just silviissiin oksina/pistokkaina ovat vedessä. Helppoja kun ei tarvi paljo kastelusta huolia =D

Mulla on murateilla ulkona kukkapenkissä toinen talvi menossa. Ei sanottavia talvivauroita kumpaankaan talvena, tosin näillä keleillä voi kuolla lähinnä märkyyteen.

Nii-in, saapa nähdä, miten minun murattini hengen laita on tänä keväänä… Se on kesäkukaksi aikoinaan ostettu kirjavalehtinen, jonka taannoin syksyn tullen istutinkin puutarhan maahan päähänpistosta, kompostiin päätymisen sijaan - ja se on säilynyt siellä loistavasti jo kolme talvea ja kesäisin kasvanut joka suuntaan vähän turhankin voimakkaasti. Mutta se oli niinä talvina, kun oli kunnon hanki päällä suojaamassa. Tänä talvena ei ollut, joten olenkin hyvin kiinnostuneena seuraamassa, mitä sille nyt tapahtuu… Vielä ei tiedä, mutta sitten, kun kasvukausi käynnistyy.

Isoissa ruukuissa muratit näyttävät selviytyneen talvesta hyvin ainakin toistaiseksi.

Tässä kuvassa näkyy hiukan tuolla keskellä tuo mun monivuotinen muratti.

Tuolla se vanhan omenapuun kannon juurella kasvaa ja rehottaa, kiipeilee mieluusti vähän kaikkia kukkia pitkin ja kärhötornissa kärhön kaverina.

Tuo leviää hyvin maata pitkin ja talvehtii ihan ilman mitään suojauksia oikein hyvin, silmut pysyvät useimmiten ihan kärkeen asti hengissä.

Mulla on nyt tuosta 6 pistokasta tekeillä, saa nähdä tuleeko juuret, en laittanut veteen juurtumaan, vaan tuuppasin suoraan multaan.kuva

hmmm…ei näytä kovin hedera helixin näköiseltä …sun murattisi!

Mä en tiedä yhtään mikä laji se on.
Sain sen eräältä vanhalta herralta joka on innokas puutarhaharrastaja ja hän oli sen alun tuonut ulkomailta, en tiedä mistä.

Ja kyllä se ihan muratin näköinen on ja murattina se mulle annettiin, tuo ei ole ihan paras kuva, kun häntä nimenomaisesti ei ole kuvattu.
Tuossa ei siis nyt ole lainkaan lehtiä, niin kuin tuossa ylempänä, vaan on lehdetön ja isot silmut pullollaan, eli kohta puhkee lehdet.
Hyvin tuo tuntuu talvehtivan ja nuo versot muuttuu vanhemmiten ruskeaksi ja puumaisemmiksi, tuo on kesäverso.

Mun mielestä kuvissa se vironmuratti ainakin näyttää kirjavammalta kuin tuo, tai ne lehtisuonet ainakin näkyy hyvin, nuo lehdet ovat aina koko vihreät, eli se ei ainakaan ole vissiin vironmuraatti.

Puuttui pari sanaa ja taas vahingossa näköjään peukutin, kun piti korjata..

Se on aasian- tai kanadankilpikierto,ei muratti :slight_smile:

OK.

Mä olen aina luullut sitä muratiksi, kun sellaisena se mulle annettiin ja lehtikin on muratin mallinen.

Eli nyt mulla olis siis kilpikierron pistokkaita täällä juurtumassa, googlesta kun kuvia ja tietoja katselin.

En osaa silti sanoa kumpi olisi, tuo lehti on aika pehmeä ja vaalea, noissa kuvissa osa ainakin näytti tummemmilta ja paksummilta.

Ei ole kukkinut koskaan ja nuo lehden varret ei ole tullut ruskeiksi, kuten joissain noista kuvista, ainoastaan ne köynnöksen varret muuttuvat ruskeiksi.

Suomessa talvenkestäviä muratteja ei taidakaan muita olla kuin tuo ns. Turun kanta ja jotain Viron tuliaisia myös, sen kyllä erottaa lehdeltään kilpikierroista. Kilpikierto kiertyy hyvin voimakkaasti tukensa ympärille, muratti kiinnittyy kiipimäjuurilla joten siitäkin hyvä erottaa!

Kiva kun kerroit, etten aina olisi tuota muratiksi luullut.

Puutarhahommat on kivoja, kun aina voi oppia uutta, koskaan ei voi kaikkea tietää.

Ja nyt kun alkaa ikää tulla, välillä huomaa totaali blackoutteja kun pitäs joku nimi tosta vaan saada mieleen, niin ne vaan jo valmiiksi opitutkin putoilee muistista pikkuhiljaa pois.

No eipä mua haittaa vaikkei muratti ollutkaan kiva, kaunis ja huoleton köynnös on tuo kilpikiertokin.

Ja leviää silleen mukavasti, ettei peittoa, eikä tukahduta ketään.

Meillä kun kasvaa noita ihan kukkapenkeissä kukkien seassa, ei missään säleiköissä.

Honkkarissa oli pieniä ja huokeita köynnöksiä kaupan. Kotiutin sieltä Gloire de Marengon. Aika ihkun näkönen jahka toipuu kunnolla myyntipaikastaan.

Tervehdys,

Alempana äsken ottamani kuva 3-vuotta kukkapenkissä hyvin viihtyneestä muratista. Pituutta taitaa olla jo noin 2,5 - 3-metriä ja hyvävoimaisen näköisenä valtaa elintilaa itselleen. Viime talvi oli erittäin vaikea, koska lumipeitettä ei ollut etelä-Suomessa oikeastaan ollenkaan ja kyseessä on arahko ikivihreä kasvi. Ilman mitään ongelmia kuitenkin siitä sekin selvisi. Tarkemmasta lajikkeesta en tiedä mitään, ostin sen aikoinaan Lahden Hong Kongista ja joku Hollantilainen lajikehan se oli. Kesän se oli ruukussa "kesäkukkana" ja syksyn jälkeen  talveen valmistautuessa ja paikkoja siivotessa heitin sen ilman ruukkua juuripaakkuneen ihan vain lehtitunkion päälle. Seuraavana keväänä lumien sulettua ihmettelin että "sehän on selvinnyt hengissä" tunkion päällä ilman pienintäkään suojausta, no lumihan tietenkin satoi siihen luonnon puolesta suojaksi. Sen jälkeen päätimme puolisoni kanssa että näin kova sitkeys pitää "palkita uudella mahdollisuudella" ja muratti istutettiin kukkapenkkiin. Nyt ongelmaksi meinaa muodostua se, että se leviää vähän liiankin hyvin ja pärjää melkoisen kuivassa ja osan päivää hyvinkin aurinkoisessakin paikassa.kuva

Hassua.Kesällä parvekkeelle laittamani muratti on elossa edelleen.Parvekkeella on lasitukset ja pakkastakin on välillä ollut.:blush:

Kävin just kaivamassa marraskuussa lavakauluspenkkiin haudatut murattiruukkuuni esille. Yllätyksekseni hehän oli ihan saman näköisiä kuin syksyllä. Niiden päällä oli tuo leipäkori alassuin ja sen päällä pari kerrosta ohutta kateharsoa ja lunta lapioituna heti, kun sitä tuli taivaalta. Nyt ne on vanhalla paikallaan etuoven vieressä seinäamppeleissa. Kai ne siinä pärjää vaikka menisi vielä pakkaselle, koska ne oli siinä syksynkin pakkasissa.

kuva

Vuosi sitten talvetin nämä sisätiloissa isännän verstaan ikkunalla, mutta nyt kokeilin jättää ne ulos, ettei tarvitse muistaa kastella.

Kukkakaupasta lähti völijyyn tämä pieni ja sievä muratti

kuva

Kaunis.

Täytyy vissiin heivata muratti autotalliin kasvihuoneesta pois siperian pakkasten alta.