Oottako koskaan nähneet näin kaunislehtistä murattia?
Juu, en minäkään
Oottako koskaan nähneet näin kaunislehtistä murattia?
Juu, en minäkään
Oon Olin männävuosina töissä Mainiemen puutarhalla Lammilla ja sieltä tuollaisia bongasin. Harmi vaan, ettei ole mulla enää tallella.
Kuulemma muratinkin voi talvettaa ulkona, jos on hyvin suojattu.
Mitenhän sitten lasitetulla parvekkeella etelä suunnalla?
Tämän ostin keväällä tokmannista ja sehän kasvoi nopeasti. Pitäisi keväällä leikata.
Viime kesänä muratit kasvoivat hyvin, isolehtiset ja pienempilehtiset sekä kaksiväriset.
Syksyllä ei ollut sydäntä viedä komppariin niin laitoin kaikki yhteen paikkaan ja talvetin paljaan taivaan alla.
Talvesta ei nyt ollut tietoakaan 2019-2020. Muratit voi ulkona hyvin. Lehdet ovat vihreät - ruskaiset.
Pari kertaa olen nyt keväällä kastellut. Ovat melko varjossa.
Syksyllä 2019 otin isolehtisistä pari latvaa ja pienemmistä, ajattelin katsoa miten juurtuisivat.
Tässä talven aikana olen ne unohtanut, mutta on ne juurtuneet. Vedessä ovat olleet.
Tänään vilkaisin kun muistin bubblerin (ilman pumppua), ovat freesin näköiset.
Jossain vaiheessa pääsevät multaan.
Olen ottanut murateista pistokkaita kesällä. Nyt ne ovat kasvaneet niin että juuret tulevat ulos purkista. Olisi varmaan pitänyt istuttaa heti isompaan purkkiin. Vieläkö niitä voisi siirtää isompaan? Tavalliseen multaan? Tarkoitus olisi tuoda ne sisälle viileään kuistiin tässä kuukauden sisällä, kuitenkin ennen pakkasia.
Jess sitten en olekaan tehnyt väärin taas oppi jotain uutta, kiitos. Mutta voikohan ne vielä siirtää isompaan ruukkuun? Mietin vaan sitä, että kun uudessa mullassa on lannoitetta, häiritseeköhän se talvehtimista
Tarviiko mitä tehdä varsille talveksi? Jättääkö köynnöksenä kasvavan käytännössä niille sijoilleen?
Otin tämän jostain loppukesän alehyllystä hankitun muratin sisään talvehtimaan, viileähkö ja valoisa tila näyttää kelpaavan. Haluaisin yrittää lisätä latvapistokkaista, mutta kuinkahan paljon ja missä vaiheessa niitä uskaltaisi napsia? Entä onko parempi laittaa veteen juurtumaan vai tökätä suoraan multaan?
Minä otin jo omistani. Veteen olen aina laittanut. Pitkästä rönsystä saa monta pistokasta, ne voi leikata niin että jättää vain muutaman lehden emokasviin. Juurtuvat varrestakin kunhan on edes pari lehteä. Emokasville pieni tujaus lannoitetta jotta alkaa tekemään uutta kasvua.