on mustajuuri ansainnut ihan oman paikkansa. alkuvinkiksi vanhan puolen ketju->
Puutarha.net keskustelupalstat: Hyötykasvipalsta: Juurekset: Mustajuuren kasvatus?
mustajuuren-haku keskustelunaiheista niin yksi ainoa ketju tulee esiin. - luin sen äsken ja paljon hyvää tietoa löytyi.
No niinhän se tietty on että pitäisi aina ensin käydä tuolla vanhassa penassa neuvoja etsimässä , siellähän kaikki ja mitä ei löydy sitä ei kyllä sitten tarvitsekaan
Sulaisi nyt tuo loska maasta niin pääsisi mustajuuren kylvöön.
Minä ostin mustajuuren siemenpussukoita alkuviikosta. Heti kun sulaa maa, niin kylvän. Sitä on helppo kasvattaa. Ammattimaiselle mustajuuren kasvatukselle olis tilausta Suomessa. Käykäähän tsekkaamassa mitä Stockalla pyydetään hollantilaisista kuivakoista mustajuurista…
jokos viime syksynä teillä riitti omaan ruokapöytään, vai vietiinkö kaikki taas ns käsistä? - kun nyt ostit siemenet, et ilmeisesti ole kokeillut syyskylvöä… siitä puhuttiin vanhalla puolella, ja se kun on minun suosikkikylvötapani, taidan ensi syksynä yrittää.
Mustajuuri on kyllä todelinen herkku, mutta mun hiesusavipellollani ei riitä syvyys sen juurille. Siksi ole kasvatellut muutamaa aina lavassa, siihen on helpompi saada pehmeätä maata riittävästi. Tai kai se kasvaisi tiukemmassakin alustassa, mutta juuria ei saa ehjänä nostettua.
tuo se ongelma oli minullakin: kasvatin sitä aikoinaan harjussa niin kuin lissuko(?) vanhalla puolella kertoi kasvattaneensa, mutta se vei pienellä kasvimaalla niin tolkuttoman suuren tilan, että luovutin. nyt olisi ent kasvihuoneen nyk pömpelin altaiden kohdalla tarpeeksi syvä pehmeän maan kohta...
Siihen samaan sopisi sitten myös juuripersilja ja kaurajuuri.
Kaikki meni myyntiin, Mai-lee. Parin keiton ainekset säästin niistä haaroittuneista ja katkenneista, joita en kelpuuttanut myyntiin. Ja kysyntä oli tuotantoa paljon suurempaa. En vain viitsi enempää alaa mustajuurelle antaa. Onhan se kyllä vaivaton kasvattaa, mutta nosto on aika työlästä. Ne kun oikeasti ovat n. 40 senttiä pitkiä ja helposti katkeavia.
Täysin uusi tuttavuus mulle tämä mustajuuri. Pitänee hankkia siemeniä ja kylvää jonkinverran kokeeksi.
Jaa, onkohan tuo hevonpeellä viljelykelpoiseksi saatu savi sittenkin hyvä paikka mustajuurille. Mulla ne kasvavat matalissa harjuissa n 25cm pituisiksi ja ihan reilun paksuisiksi, lähinnä porkkanan mallisiksi. Ne on kohtuuhelppo nostaa, haarovat harvoin ja ovat ihan nättiä.
Eli vaikuttaneeko se että n 20cm syvyyteen maa on multavaa ja sen alla on kiinteämpi savi, juuret eivät kasva pituutta saveen vaan keskittuvät paksuuskasvuun.
Savessa ei syyskylvöjä onnistu harrastamaan kun ei maata saa märkänä muokattua, vaan hyvin nuo ovat kevätkylvöllä kasvuun lähteneet. Kylvö ja kitkeminen on helppoa, suuret siemenet kun on näppärä kylvää yksittäin riittävin välein eli harvennusta ei tarvitse.
Ritterina, kun kerran ovat nättejä ja paksuja niin sehän se on tärkeintä! Helpompi nostaakin kun ei tule pitkä ohut luiru siitä juuresta.
Ou jes - taitaa olla tarpeen laittaa penkkiin lautapohja
Ritterinan innoittamana tämäkin savipellon omistaja osti tänään pussillisen mustajuuren siemeniä. On tuolla iso kasa sitä hevonpaksaa josta muotoilla perusmaan kanssa kohopenkit, joten siihen vaan kokeilemaan. Oi tätä elämän ihanuutta ja odottelun onnea (enkä edes koskaan ikuna ole mustajuurta maistanut…ehkä syksyllä …)
Miten te käytätte tuota mustajuurta?
Kevyt kiehautus suolaripauksen kera, sitten uuniin hautumaan kerman kanssa. Muita konsteja mä en osaa.
Kuorittuna, hetken keitettynä oliiviöljylevitteen kanssa, parempaa kuin parsa! Ei sitä muuten joka vuosi tarvitse erikseen kylvää, kun laittaa paikkaan, jossa saa kasvella rauhassa.
On kyllä oikeasti rikkautta se että täällä kuulee niin monenlaisia tapoja tehdä sama asia ja onnistua silti.
Hyötykasviyhdistyksen julkaisemassa “Luonnonmukainen vihannesvilejly” -kirjassa on tuosta matalatasta harjuviljelystä lyhyt teksti ja erittäin onnistunut kuvasarja osoittamassa miten vain maata muotoilemalla voi saada juurekset kasvamaan paremmin huonommassakin maassa. Eli ei sitä maata tarvitse sen kummemmiksi kummuiksi tai kohopenkeiksi koota, riittää kun nostaa maan “harjuiksi”, niinkuin perunaa mullatessa. Että maan poikkileikkaus on kuin siksakki eikä tasaista.
Nuulle vinkkiä sen verran että olen omaa savikkoani humustanut jo monta vuotta, ajanut saveen kaiken mahdollisen (ja monien mielestä mahdottomankin humukseen viittavan ja saanut vihdoin n 20cm syvän kohtuumultavan maan jossa jokin jo kasvaakin. Eli jollet tänä kesänä juuresten kanssa onnistu niin älä masennu, savi on kova vastus mutta kun jaksat muutaman vuoden sen kanssa painia niin siitä tulee kiva kaveri. Ehkä sinulla se kohopenkki voisi oikeasti olla oiva vaihtoehto parin ensimmäisen vuoden juuresviljelylle.
Kassikäpp, oliiviöljylevite kuullostaa herkulliselta, mitä siihen laitat?
Se on valmis levite, Rama Olivio, jota ei kai saa Suomesta, itse tuon sitä lähikaupastani Viipurista :)Valmistaja on Unilever.
mustajuurta kuorittuna, tikuiksi /kepeiksi leikattuna ja kermaviili dippikastikkeeseen dipattuna. nuorison suosikki ja loppuu aina kesken.
Tein äsken kohopenkin ja kylvin siihen mustajuuririvistön. Maa on sitä savipeltoani joka on hevonkakkikompostilla paranneltu. Parempaakin voisi olla, mutta kokeilen nyt kuitenkin mitä tästä syntyy. Pääsin vasta nyt kylmämään kun peltoa ei päästy äestämään aikaisemmin, mutta eiköhän tässä vielä satoa ehti syntymään