Mustajuuri, Scorzonera hispanica

Luin tämän ketjun kokonaan Aramintan innoittamana. Pitkään aikaan ei ole tänne kirjoiteltu, onko uusia kokemuksia mustajuuresta? Tykkääkö kovin lannoitetusta maasta? Tekisi mieli kokeilla nyt kun on uusi alue raivattuna kasvimaaksi.

Minä laitoin mustajuurta tänä kesänä potageriin. En ole kylläkään vielä korjannut satoa. Pitäisköhän jo vilkaista mullan alle?

Tämmöisiä löytyi palstalta. Luulin ettei mitään tule kun naatit olivat niin pieniä, mutta pisin on 29cm.
En ole koskaan ennen edes mustajuurta maistanut. Kohta maistan.

Hienoja ! Sulla on nähtävästi hyvä syvämultainen kasvupaikka noille ? Yleensä ne on kai hankala saada katkeamatta kerättyä maasta. Itselläni ei ole tuolle sopivaa paikkaa, tulee tiukka savi vastaan. Kuuluisi muuten ehdottomasti niihin juureksiin joita kasvimaallani kasvaa.

kikka kolmonen oli minulla aikoinaan käytössä-> muovisesta ø10cm salaojaputkesta katkoin ≈30 senttisiä pätkiä, upotin ne kasvimaalle riviin sen verran syvään että pysyivät tukevasti pystyssä, täytin hyvällä mullalla ja kylvin. kastella piti ahkerasti mutta korjuu kävi näppärästi, kun nosti tötsän pois juuren ympäriltä. työlästä oli mutta jos oikein tekee mieli niin kyllä se vaivannäön väärti on.

Kohotetussa penkissä niitä kasvattelin. Savi tulee muuten vastaan meilläkin.

Savimaalle kohopenkkiin kun kylvää niin sato on  murea ja juuri pitkä. Savi pidättää kosteutta siellä pohjalla. Mustajuuri on taivaallisen hyvää, rapeaa pähkinäistä, meillä tällä herkuttelee perheen pähkinäallerginenkin!

Kokeilin mustajuurta pari vuotta sitten eikä siemenet edes itäneet. Nyt uusi yritys ja kylvin siemenet viikolla kun pussissa luki että aikainen kylvö tai sitten syksyllä. Tarkempaa ohjetta ei ollut joten katsotaan mitä tulee.

voisikohan joku laittaa kuvaa pienistä mustajuuren ja palsternakan taimista? Olen niitä syksyllä kylvänyt, ja jotain kasvaa, mutta näyttää rikkaruoholta :slight_smile: Eikä mikään kasva siinä siistissä rivissä, johon luulin kylväneeni…

Molempien sirkkataimet ovat piikkimäiset, palsternakalla vähän tanakampi kuin porkkanalla ja mustajuurella vieläkin tanakampi. Seuraavat lehdet ovat palstenakalla sellaiset piparimaiset, ihan samanlaiset kuin korianterilla. Korianteri aina siementää pitkin kasvimaata, enkä erota pieniä taimia palsternakasta. Palsternakka itää syyskylvöstä hyvin, kevätkylvöstä harvakseltaan, eikä vanhasta siemenestä ollenkaan. Mustajuuri kasvattaa pitkänhuskeita lehtiä ja mulla on aina itänyt hyvin.

Niin ja ekan vuoden sato on mulla ollut tosi pieniä, pitkiä, mutta sormenpaksuisia. Toisena vuonna kasvaa paksuutta eikä maku yhtään huonone.