Mustajuuri, Scorzonera hispanica

Kylvöt tuli tehtyä aikaa sitten. Nyt kun kävi harsoa raottamassa iski epätoivo. Ei tullut sitten merkattua rivejä kunnolla ja voi sitä vehreyden paljoutta! Milleköhän sirkkalehtivaihen mustajuuren pitäisi suunnilleen näyttää? Ei kellään sattuis löytymään varmaa kuvaa, etten innoissani nypi niitä ja jätä jotain rikkaruohoja penkkiin…

Minun oli tarkotus ottaa palstalla kuva sulle noista mustajuuren sirkoista mutta sitten isäntä jo hälyttikin kotiin ja se jäi tekemättä...

Mutta koitan kuvailla...ne on semmosia rotevia, isoja kaksilehtisiä...vähän niinku porkkanan sirkat (siis vähän niinku männyn neulanen kannastaan maahan tökättynä), mutta isompia ja rotevampia...pituus mulla niissä on nyt jotain 5-6 cm.

Toivottavasti tästä oli mitään apua.hymy

Kiitos tiipero-82. Täytyy vähän verrata jos siinä olisi jotain rotevampaa sorttia “rivissä” mikä eroaisi muista. Osan rikoista kyllä hyvin tunnistaa, että niitä nyt on turvallista nyppiä (=jauhosavikkaa, rönsyleinikkiä, voikukkaa…).

Loppujen viimeksi käänsin koko penkin nurin niin lähtivät ainakin rikkaruohot. Huomenna uusintakylvö. Oli sen verran vanhaa siementä, etten usko sieltä mitään pukkaavan enään. Porkkanatkin kun oli kuitemkin itäneet jo ihan kunnolla…

Eilen nostin mustajuuret maasta ja olin jo varautunut siihen että ei sieltä kummoisia tule vaikka olenkin hiekkaa maahan laittanut, kattanut ja nokkoskäytettäkin sai muutamaan otteeseen. Siksipä yllätyinkin, että maasta nousi odotettua pienemmällä vaivalla jo kooltaan kuorimisen arvoisia juuria! Eihän ne nyt varmaan mitään kummoisia kai, aika hoikkia suurin osa, mutta kuorinnan jälkeen jää syömistäkin, ja suoria. Se riittää tässä vaiheessa, onpa tyytyväinen olo :slight_smile:

Nostin tänään mustajuuret maasta. Tai no, osan nostin ja osan jätin sinne suosiolla. Mitäs niitä heiniä turhaan sieltä poistamaan, menköön jyrsimellä sekaisin maahan. olin tehnyt kohopenkin jossa ne kasvoivat rinnan porkkanan kanssa. Porkkanat olivat pääosin ihan oikean kokoisia, isojakin osa. Nämä mustajuuret taas keskisormen pituisia ja paksuisia, suurimmat niistä. Mitenhän niiden kuoriminen onnistuu :slight_smile:

Onko kellään heittää vinkkiä kuinka tuollainen 10 sormenkokoista juurta kannattaisi valmistaa - mitään kovin gourmeeta niistä ei varmaan kannata alkaa vääntämään :slight_smile:

Nuu, eipä ne mustajuuret ekana vuonna juuri tuon paksummiksi kasva. Voikukan sukuinen kasvi…

Kuori (laita kuorittu heti sitruunalla ripoteltuun veteen ettei tummu), kiehauta ja nauti voin kanssa. Helpoin tapa ja taatusti gourmet.

Kiehautus suolavedessä ja kerman kanssa uuniin muhimaan. Vie kielen mennessään!

Olisiko ne siis pitänyt jättää talven yli maahan ja kasvamaan vielä ensi kesän ajan? Nähtävästi olisi :frowning: Harkitsin sitä nimittäin, paitsi ajattelin että nostan ne keväällä, mutta kun on tuo maanparannusprojekti vielä menossa niin päätin myllätä kaiken. Onko yleinen tapa jättää ne maahan talveksi? Ja seuraavaksi kesäksi(kö) ?

Eikös ne kuki ens vuonna jos sinne jättää, ja muutu puisevaksi. Vai luulenko vaan? Mun ymmärtääkseni mustajuuren pitäisi jo heti kylvövuonna kasvaa isommaksi kuin sormenkokoiseksi, mutta kesäthän ovat toki erilaisia.

Ne kaupassa myynnissä olevat mustajuuret ovat pitkiä kuin mitkä, ja paksuuttakin on reilusti enemmän kuin paksuimmassakaan nostamassani.

Kukkii toisena vuonna, haaroo ja muuttuu hankalaksi käsitellä keittiössä joten yksivuotinen viljely on paras.

Sanotaanko sitten niin että jahka saat maastasi niitä käsivarren kokoisia porkkanoita, niin samana vuonna saat myyntilaatuista mustajuurta… :slight_smile: Eli paranna vain maata, reilusti, niin kyllä se siitä sitten.

Savimaassa mustajuuri kasvaa oikeastaan sen pituiseksi kuin on saanut maataan kunnostettua, on siis kiva mittari. Mulla juuret ovat kohtuulyhyitä ja tylppiä, ilmavaksi muokattu humuspitoinen kerros on siis n 20cm syvä ja sen alla on kova savi johon mustajuuri ei viitsi tunkeutua. En pistä tuota pahakseni, helpompi nostaa kun ovat lyhyitä :slight_smile:

Mustajuuren kasvukausi on pitkä ja jatkuu ainakin meillä edelleen. Yhtään en ole vielä nostanut ja katsonut kokoa, josko ensi viikonloppuna testaisi.

Sen nostaminen on tosiaan taitolaji, ne minunkin lyhyet napsahtivat todella helposti poikki kun yritin “porkkanatyylillä” niitä nostaa. Piti kehitellä talikkotyyli :slight_smile:

Tuntuu, että tänä talvena olen joka paikassa, kun yleensä en tänne kirjoittele. naurua Minua on jo vuoden verran kiinnostanut mustajuuri ja kaurajuuri. Tänä keväänä ajattelin kokeilla ainakin mustajuurta. Ikinä en ole moista syönyt, joten jos on ihan kamalaa, jäänee kokeiluksi. Jostain olin lukevinani, että se on monivuotinen ja voi jättää penkkiin, mutta täältä lukemani perusteella ei sitten enää ole hyvää syötävää ja on hankala nostaakin. Syksyllä sitten näkee tuliko mitään ja maistuuko.

mustajuuri on namia, ei ollenkaan kamalaa,

kasvi on 2v., toisena vuonna kukkii ja

tulee puisevaksi eikä maistu kuin korkeintaan sahajauhoille

kaurajuurta kasvattelen, en ole syönyt, kauneuden takia saa kylväytyä itsestään :slight_smile:

Paljonkohan satoa yleensä tulee eli montako siementä kannattaa laittaa? Tietenkin maat ja kesät ovat erilaisia, mutta noin keskimäärin.

voi niitä reilusti kylvää, satoa voi korjata maan jäätymiseen asti

Minä olen osan jättänyt maahan kevääseen asti ja maan sulettua olen nostanut ylös. Hyvältä on maistunut, ei olenkaan puisevalta. Minä olen kylvänyt joka vuosi ihan liian vähän, tilaa kun on vain rajoitetusti.

ei toki ole puisevaa jos korjaat ennen kukintaa :wink:

Kiitos! =)