Käpymäisistä juurakoista kasvaa sirot, pystyt ja haarattomat versot, joiden lehdet ovat kiehkuroissa. Kukat aukeavat lehtihankoihin. Lehdet ovat sahalaitaisia, teräväkärkisiä ja kiiltäviä, ja niissä on harvakseen karvoja. Kukissa on pitkä, kapea nielu. Teriö on avoin, viisiterälehtinen ja avoin. Yksittäinen kukka kestää vain muutaman päivän, mutta uusia kukkia aukeaa jatkuvasti.Tunnetaan myös nimellä hilkka.
Runsaasti valoa, huoneenlämpö riittää, ei yli 27 astetta. Ei siedä suoraa paahdetta.Tasainen kosteus, juurakot eivät saa kuivahtaa. Sumutetaan, kun nuppuja alkaa muodostua. Lannoitus viikottain.
Versot lakastuvat syksyn tullen, jolloin kastelu lopetetaan vähitellen, varret leikataan pois mullan pintaa pitkin ja juurakot talvehditetaan viileässä, 16-20 astetta. Juurakot istutetaan uudelleen tammi-helmikuussa. Uusista versoista voi ottaa pistokkaita.
Kurkkasin käpypussukoihin ja kauhistuin. Olivat pirulaiset jo heräilleet ja kasvattaneet pitkiä siippoja. Hätäpäissäni laitoin ne nyt multiin vähän tavallista syvemmälle ja nyt sitten jännitetään kuinka käy
Piti mennä myös tarkistamaan omani ja nehän on jo lähteneet kasvuun, vaikka olen pitänyt niitä viileässä eteisen kaapissa. Sain ne kävyt jouluna enkä ole niitä ennen kasvattanut, joten nyt mietin miten syvään ne voi istuttaa.
Tuo oli se purkki missä säilytin ne aika kuivassa kukkamullassa ja ne oli siellä alkaneet itää. Kippasin purkin ja istutin jokaisen kävyn omaan taimipurkkiin, niin että latvat oli just mullan pinnalla eli kävyt on 2-3 cm mullan alla.
En ole tosiaan näitä ennen kasvattanut, joten kaikki neuvot on tarpeen. Luin sitä vanhaa ketjua ja sen perusteella arvelin että nämä kannattaa jossain vaiheessa latvoa ja latvoista voisi juurruttaa lisää taimia.
Poika oli saanut näitä työkaveriltaan ja toi osan minulle, joten minulla ei ole mitään tietoa kukkien väristä tai lajikkeesta.
Ennusteiden mukaan lämpötilan ei pitäisi mennä pakkaselle, joten uskaltauduin tilaamaan sipulien kanssa Cramersilta Ruotsista pari erilaista torpankukkaa.