Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Sain ekan kerran elämässäni mustanmerenruusun käpyjä, kiitos vaan niistähymy ystävälliselle penttiläiselle. Laitoin kukkapurkkiin ja hieman multaa päälle, nyt sitä odotellaan kieli pitkällä tapahtuuko mitään...

Ihan ensimmäistä kertaa minäkin kokeilen ja toivon tuuheaa ja runsaskukkaista kasvua.
Multaa lisäilin ruukunpinnalle kun alut alkoivat pilkistaa viikonpäästä istutuksesta. Sieltä ne  puskivat uudelleen pinnalle...Toivottavasti käpysillä on hyvä olla hymy

Minullakin on eka kertaa kasvamassa. Yllätyin kuinka äkkiä lähtivät kasvuun. Kiitos antajalle

Mustanmerenruusua kasvattelen minäkin ensimmäistä kertaa. Kävyt itivät todella äkkiä kun pidin ruukkua patterin päällä. Saa nähdä miten menestyvät miun hoidossa.

Muistakaahan latvoa niitä jos kerran tuuheata haluatte

Minä hyvä jakelemaan neuvoja teoriassa vaikka se on niitä lajeja jotka eivät minulla onnistu. Tänä vuonna taas muutaman välivuoden jälkeen äitiltä on tulossa valmiiksi passatut alut, kunhan yritän pitää ne sitten hengissä.

Latvominen tuuheuttaa, mutta tuuheita saa myös niin, että laittaa käpyjä samaan ruukkuun kourakaupalla...tai ei jaa muutamaan vuoteen...

Joko tämän kevään tekoa tuo komistus? Sinulla on ainakin riittävästi käpyjä samassa ruukussa takaamaan jo valmiiksi tuuhean kasvuston hymy Minä laitoin noin 20 kpl samaan.

Tänään otin kuvan tuosta, kun aurinko ikerran suvaitsi tulla esiin. Tuo ruukku oli multineen käpyineen päivineen keittiön allaskaapissa talven ja helmikuussa huomasin pitkien valkoisten versonpäiden etsivän päivänvaloa. Enpä raatsinut ruveta jakamaan ja uudelleenruukuttamaan, nostin vain ikkunalle ja aloin kastella. Käpyjä on jo turhankin paljon yhteen ruukkuun. Mahtaako jaksaa kukkiakaan.

Muuten, nyt kun en ruukuttanut uuteen ravinteikkaaseen multaan, lehtien reunat eivät käpristyneet rullalle yhtään kasvun alussa. Johtuuko se mahdollisesti uudesta mullasta se käpristely??

Minäkin viskasin vielä viimeisen erän multaa Hilkkojen niskaan...auringon lämmössä keittiön ikkunalla oleilevat! Mikähän taika sillä "keittiön allaskaapilla" on, kun kaikki saavat siellä kasvinsa hyvin alkuun:)))) Pitäisköhän minunkin ruveta siellä säilyttämään "ongelmakasveja"?

Ei vain...eiköhän minun varasto, jossa talvisin 5-10 astetta lämmintä, niin sovellu sitten talvella Hilkan säilytykseen?

Minä laitoin tänään ensimmäistä kertaa mustanmerenruusuja multaan, saa nähdä kuinka käy.. hymy Äiti aikanaan kasvatti niitä parvekkeella, joka oli kyllä tosi paahteinen, itse en ole aikaisemmin vielä yrittänyt...

Tervetuloa kasvattelemaan hymy Näin meillä voidaan tänään, istutuksesta on reilu kaksi viikkoa.

Paulastiinalta saadut mustanmerenruusun kävyt alkaa tunkea mullan alta valoonaurinko

hymyMinullakin on sitten jo kasvua näkyvissä. A.i.k.a mites sulla?

Kolme pientä piippaa näkyvissä täälläkin

Tähtösen ruusut ovatkin kasvaneet hurjaa vauhtia!

Hyvä A.i.k.a, kyllä ne siitä tuuhistuvat, vaikka niin kovin pieniä olivatkin. kukkanen

Onpas teillä kävyt lähteneet kasvuun nopeasti. Minulla meni ensimmäisiin kasvuhavaintoihin 6 viikkoa ja uusia pilkisti vielä pari viikkoa sen jälkeenkin. Mahdoinkohan laittaa niille liikaa (=pari cm) multaa päälle, kun niin kauan kestivät?

Juu, viherpeukalo, en hetkeäkään epäile, etteivätkö kasvaisi ja kukkisi hyvin. Eivät ne entiset, hukkaamani, paljoa noita suurempia olleet, ja hienosti kukkivat nekin. Laitan sulle sitten kesemmällä kuvan, kuinka hienosti "vauvasi" ovat kasvaneet silmän isku

Kuusi viikkoa kuulostaa tosi pitkälle ajalle. Ehkä tosiaan multaa on ollut liikaa. Omani idätin lämpimässä paikassa, lieneekö sillä merkitystä?

Kuinka paljon, ja koska muuten lannoitatte noita mustiksia?

Lämpimässä ja valoisassa olivat minullakin.

Tuo lannoitusasia muuten kiinnostaa minuakin. Milloin kannattaa aloittaa?

Lannoituksen olen tainnut aloittaa sitten kun ovat jo hyvin tuuhistuneet ja aloittelevat  lähes kukintaansa. Säännöllisesti olen lannoittanut tai laittanut lannoitepuikon tai pari, niin saavat  annoksen  kastelun yhteydessä.

Ruukku oli valoisassa ja kelmulla peitettynä siihen saakka kun havaitsin tapahtuneen kasvua...eli noin viikko. Sen jälkeen lisäilin vähän multaa ja peitin taas kelmulla....kun tulivat pinnalle uudelleen poistin kelmun ja nyt ovat saaneet olla valoisassa ja lämpimässä ikkunalla. Sitten kun ovat  kunnolla kasvaneet ja voimistuneet lannoitan noin kerran viikossa kasteluveteen lisättävällä ravinteella... semmoiset ohjeet sain emokasvin omistajaltasilmän isku