Mikä taika siinä on, että niitten uusien tulokkaitten päälle pitää vielä laitta lisää multaa?
Vahvistuuko ne?
Entäs jos sitä multaa ei lisäile? Tuleeko niistä ihan "retvakoita?"
Mikä taika siinä on, että niitten uusien tulokkaitten päälle pitää vielä laitta lisää multaa?
Vahvistuuko ne?
Entäs jos sitä multaa ei lisäile? Tuleeko niistä ihan "retvakoita?"
Minä olen lisännyt muutamaan otteeseen lisää multaa, tosin en tiedä onko siinä mitään taikaa, että vahvempia taimia tulisi. Yhdessä kirjasa vain niin neuvottiin tekemään ja päätinpä kokeilla, vaikka aijempaa kokemusta Hilkoista ei ole. Nyt minulla on käpyjen päällä noin viitisen senttiä multaa, enempää en lisää. Nyt sieltä ensimmäinen alku jo kurkisteleekin!
Mustanmerenruusut alkavat jo meilläkin vihertää:) Laitan vielä linkin vanhalle puolelle keskusteluun, jossa voi ihailla tulevaa eli kukkivia... Mustanmerenruusu 2
Pieniä alkuja vihertää myös täällä. Pitääkö niiden päälle tosiaan laittaa multaa? En ole koskaan aikaisemmin tiennyt moista. Vuosia, vuosia sitten minulla oli paljon ja käpyjäkin tuli toistasataa yhteensä. Mutta sitten ne vaan hävisivät ja se jäi sitten tämän kukan pito. Mutta jos nyt sitten uudelleen alkaisi tämän kukan hoito ja harrastus.
Eivät ainakaan kirjastosta lainaamani kirjat neuvo lisäämään multaa, ehkäpä siinä on ajatuksena lähinnä vahvemmat taimet. Mene ja tiedä. Itse lisäilin multaa ja katsotaan nyt minkälaisia niistä tulee. Ihan mukavalta näyttää
Hurraa nyt minunkin purnukassani vihertää luulin jo ettei! Lisäsin käpyjen päälle multaa noin sentin verran. Nyt jänskättää mitä niistä oikein kehkeytyykään
Tarttuipa tänään kirpparilta mukaani nämä kaksi mustanmerenruusua. Ja kun en päässyt selvyyteen kumman otan niin otin molemmat . Toisen pitäisi olla sininen toisen punertava...saas nähä. No, lehdet on ainaskin eriväriset noilla kasveilla.
Olisipakin jo ne minunkin Mustanmerenruusut tuon näköisiä! Ei se mullankisäys tekniikka taida kovin hyvä olla, kun niin hitaasti sieltä puskevat. Mutta puskevat kuitenkin:) Kun ja jos latvon hamassa tulevaisuudessa niiden latvuksia, niin voiko ne noin vain tökätä juurtumaan samaan purkkiin vai pitäisikö oikein taimimultaan laittaa?
Ihan vain sinne samaan purkkiin minä niitä olen lykännyt. Näyttävät juurtuvan tosi helposti.
Mulla on nuo mustanmerenruusut aika pitkiä jo. En raaskis latvoa, koska sitten kukinta myöhästyy. Joskus olen äidin vanhoista ottanut pistokkaita ja juurruttanut vedessäkin, hyvin ne onnistuivat sitenkin.
Mie latvoin pari päivää sitten ja äsken huomasin, että nyt jo tekee uusia lehtiä ja paljon!
Ne latvukset mie laitoin vaan sinne samaan ruukkuun, onhan nuo vielä hensissä.
Minun mustanmerenruusut on nyt noin 6cm pitkiä, laitettu multaan maaliskuun lopulla. Ja kerran olen niihin multaa lisännyt, kun ensi kerran ilmestyivät näkyviin. Niin siis kaikki paitsi yksi, tai oikeastaan kaksi, kun yhdestä kävystä kasvaa kaksi latvaa, ne vasta hädin tuskin näkyvät mullasta... Vähän saavat vielä kasvaa ennen kuin latvon, että saa ne latvatkin sitten multaan. Nuo on siis punaisia, tai ainakin sellaisen paketin ostin.
Minä puolestani olen aina vielä tässä vaiheessa oikeinkin ihastunut mustanmerenruusuihin, kun kasvustot vielä pysyvät pyöreinä ja säännöllisen muotoisina ja ensimmäiset kukat ovat auenneet. Ei mene kauankaan, kun varret kasvavat liikaa pituutta pysyäkseen pystyssä ilman tukea ja alkavat nojailla kukkien painosta. Mutta nyt, juuri nyt ne ovat kauneimmillaan.
Odottelen myös ensimmäisiä kukkia avautuvaksi piakkoin Juuri nyt ne ovat kauneimmillaan kun kestävät noin napakasti pystyssä, vielä toistaiseksi
Ostin oman Mustanmerenruusun taimeni Kasvitieteellisestä puutarhasta. Nuori taimi vielä on, ei ole kukkinut ensi kukintaansa vielä.
En jaksanut enää odottaa kävyistä laitettujen kukintaa, joten ostin lisäksi vielä valmiin taimen toista väriä.
Täysin hullua sinänsä, koska kasvini eivät enää mahdu mihinkään / mitenkään.
Voi miten kaunis! Kyllähän yhdelle kauniille kukalle aina jostain paikka löytyy. Tehköön paljon uusia käpyjä!!!
Nyt on taimi ensimmäisellä nupullaan. Näyttääpä olevan vaaleanpunainen. Jännittää...
Kukkia on tullut jo mukavasti
Kaunis, ja kivan lyhyiksi on varret jääneet. Eivät ole sellaisia roikkoja.
Kaunis on Ainankin tulokas! Tuota väriä minäkin olisin tahtonut. Minulla vasta yksi kukka, haaleamman värinen, toivottavasti saamistani käpysistä osa on tuon värisiä..