Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Muista latvoa niin saat tuuheamman

Minulla on noussut hyvin eriaikoihin samanlajikkeenkin kävyt samassa ruukussa. Eroa voi olla jopa kolme viikkoa, joten älä ole huolissasi, Heinäpuu.

Eipä ole hättäesten hommoa tämä käpyjen kasvatus, ei.

Laitoin kävyt multiin perjantaina 13.2. Muut nousivat suht pian henkiin, ainoastaa Peach blossom jurpotti mullan alla. Luulin jo pelin olevan menetetyn ja tänään, raskain mielin, käpsyttelin purkin luo viedäkseni sen sisällön roskiin. Vielä viimeinen kurkistus kelmun alle...ja hyvästit. Ja perskules että säikähdin!ihmetys

Indian viidestä käpysestä vasta kaksi kasvussa saa nähdä nouseeko yhtään enenpää.

Tarantellasta nousi 2 kappaletta viidestä. Ehkä niistä saa tuuheat latvomalla, vai saako? Ne on laitettu multaan 13.2. joten pitäisi kai jo näkyä jos on jotain eloa muissakin. Ne kaksi on jo päälle kymmensenttisiä.

Tarleena, latvo vain. Olet laittanut nuo käpyset samaan aikaan kuin minäkin ja olen jo latvonut ne. Tosi pian alkavat tuuhistumaan ja ne latvat vain tökkäsin multiin.

Jatkan vielä noista kävyistä. Tässä "violette charm" jota on latvottu. Latvat tökätty takaisin multaan. Mullan seassa näkyy aivan pienen pieni uusi alkukin joka on nousemassa samasta kävystä kuin vieruskaverikin. Enää en ihmettele yhtään kun luin tuolta aiemmin miten nuo kävyt valtaavat joutuin nuo purkit.

Kahdessa torpankukanruukussa oli jokunen vaivainen käpy kun äsken pylläytin ne ylösalaisin. Ainakin keltainen on siis entinen, siinä ruukussa oli lappukin tallessa. Puistolan emännältä sain viime vuonna valkoista, mutta ei löytynyt sitäkään enää :frowning:

Ei siis ole torpankukkaa tarkoitettu tähän torppaan.

Paulastiina, malta mielesi Ihaan taimihäppenikniin. Mulla on kaksi tai kolme valkoista ruukullista! Jos et malta, kaivan ne ylös mullasta ja lähetän postissa :smiley:

Ei tässä mitään hätää ole, ei mun ikkunalaudoille enää mitään mahdu. Eikä keittiön pöydälle tai saunan ikkunan kohtaan silityslaudallekaan.

Minun kävyt tykkäsivät viime vuonna huonoa jostain apea Osa nimittäin mureni näpeissä hippusiksi kun kaivelin kävyt jemmasta laittaakseni niitä multiin. Olenkohan kastellut niitä liiaksi aikaisemmin? Osa oli ok ja vain kaksi alkua on lähtenyt kasvamaan jokseenkin kituvasti.

Nämä lähettää terveisiä heinäpuulle.

Ompas hyvän näkösiä alkuja, mulla ei vielä näy mitään heinäpuun käpysistä…

Mustanmerenruusu tänään, sinisessä on näin iso tupsu, kun vaaleanpunainen vasta alkaa nousta pikkuhiljaa - samaan aikaan on kastelu aloitettu.

Photobucket

OO tällähän ollaan jo täydessä kunnon kasvussa,ovatpa tosi terhakkoita sinun mustikset.

Lueskelin tässä John Brookesin kirjaa Sisustaminen ja kodin kukat. Siinä oli laitettu samaan amppeliin lilaa ja vaaleanpunaista mutanmerenruusua ja vähän reunoille mausteeksi kirjavaa juorua. Oli hyvän näköinen.

Taisi olla häneltä käpyset joita ostin - vaaleanpunaisia luulin saavani, mutta olikin sekaisin lilan kanssa:)

Leikkasin justiinsa melkein kaikki mustikset, tulipa paljon latvapistokkaita. Juurrutanko ne vedessä?

Kokeilin juurruttaa vedessä ja onnistui. Tänään tökkäsin sen juurtuneen koeoksan multaan.

Täällä oli puhetta joskus niistä juurruttamisen apuaineista -pajunoksista ja juorusta. Katkaisin juurrutusveteen kokeeksi kirjojuorun pätkän.

Minnoon tökänny vaan suoraan multaan. Vielä ovat hengissä.