Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Minä se laittelin jo valosaan yhden mustanmerenruusun ruukun kasvamaan, kun se oli jo ehtinytnyt tehdä “hattivatteja”. Loput 2 vai kolme ruukkua saavat vielä köllötellä ensi kuun puolelle, jos vaan malttavat kölliä( näin saaan edes vähän aikaa miettiä että mihinkäs ihmeeseen nämä kaikki taas mahdutetaankaan). :smiley:

sama täälläkin hatteja noussut tuosta Ambroise verschaffeet neljä hattivattia ,käänsi ruukun ja istutin nuo neljä erikseen ,ruukussa oli hurjasti aivan pienen pieniä käpyjäkin,eivät taida ainakaan kukkia kesällä kun noi pikkuisia ovat .

Minulla punainen kerrottu mustis rehottaa ihan täyttä häkää, nuppujakin olisi, mutta valonpuute kiusaa. En ole raskinut tappaa lepoon, kun on niin rehevä. Kesäkuussa vasta aloitti kasvun, saa nähdä mitä tapahtuu jatkossa. Toiset mustikset nääkähti alkusyksystä ihan suosiolla.

Mulla samoin kuin illiksellä. Punainen aloitti tosi myöhään kasvunsa, tuolla nyt lonkeroitaan kasvattaa…

Raili-45 kastele varovasti niitä pieniä käpyjä, kasvavat kyllä kokoa. Nythän on vasta joulukuu! Äidin ohjeilla olen vuosia, taitaa olla vuosikymmeniä;) tavallisia (lilaa ja punaista)kasvattanut. Purkit laittanut syksyllä johonkin pimeään huoneen lämpöön. Muutaman kerran hiukan vettä syksyn ja alkutalven aikaan laittanut kun olen muistanut, se kasvattaa isompia käpyjä. Ei vain saa liikaa kastella että alkavat kasvaa.

Tammikuun loppupuolella sitten otan kävyt purkista ja laitan uutteen multaan.

Nekin jotka ovat alkaneet kasvaa niitä hattivatteja, olen irrottanut vanhasta mullasta ja kasvaneet ovat! Tuo vanha lila tahtoo kasvattaa niitä vaikka kuinka varovasti kostuttais multaa!

PirjpA kiitti neuvoista,minä laitoin ne pikkuiset kävyt multaan niin että kostutin ensin mullanpinnan sumutamalla et just just vähän pinta kostui sitten asettelin käpyset siihen multaan ja kuivaa multaa hiukan pinnalle,nuo joissa oli jo isot kasvun alut kastelin vähän enemmän.saa nähdä kuinka käy.mulla ei noi muut ole vielä ainakaan yrittäneet lähteä kasvamaan se on hyvä.ne nostan valoon vasta tuossa tammikuun pulenvälin jälkeen.varovaisella kastelulla aloitan .

Muutaman purkin mustanmerenruusujakin toin jo lämpimämpään.

Hyvää Uuttavuotta kaikillekukkanen minä tilasin tuolta Chiltern Seedestä noita mustiksen käpyjä oli muutama erikoinenkin,mietin vain miten on kun on pakkasta niin paleltuvatko nuo käpyset,onko kukaan tilaillut käpyjä tai ylesäkin sipuleita tähän aikaan vuodesta,aateli tilata näin ajoissa ettei vaan pääsis loppumaan.

Olen tilannut, mutta pyytänyt postittamaan vasta pakkasten mentyä! On onnistunut ja olen saanut sittan varmistettua tilaukseni saannin.

Nostin mustikset esille ja valkoisesta nousi jo pienen pieniä versoja =) Mistähän net tietää että nyt ollaan kevään puolella ja osaavat ruveta kasvamaan, ja niin ku pottukin tietää kevään tulon kellariin ja alkaa kasvattmaan ituja

Olisko niin, että tarvivat tietyn lepoajan, ja sen jälkhen alkhavat ithää? (ei tainnu mennä oikhen hoot?)

Nehän näkkee valoa. Ja ko on levähneet niin sen jälkhen tosihaan alkavat itähmään :wink:

Hyvinhän emolla osu h kohilleen =) Käpysiä oli ihan hyvin joka purkissa

Otin tänään mustanmerenruusujen kävyt irti vanhasta mullasta kippoon. Paljon löytyi! Pitäis vielä jossain vaiheessa tuoda multaa lämpiämään, että vois laittaa kasvamaan.

En tiedä mitä teen tuon kerrotun mustiksen kanssa. Siinä on vielä ihan hyvät versot. Yritänkö pitää hengissä kastelemalla ja jättää lepokauden väliin. Jos alkaisi vaikka kukkimaan, kunhan tässä vähän auringonpaiste lisääntyy.

voin olla täysin väärässä, mutta itse antaisin sen nyt kuivua. joskus maaliskuussa sitten ottaisin purkista ja laittaisin sieltä löytyvät kävyt uuteen multaan kasvamaan. Tämä on vain minun mielipiteeni

Vuosi sitten laitoin joskus maaliskuulla, mutta ekat versot ilmesty vasta kesäkuun alussa, siksi tuota vähän pähkin.

Olen kanssa antanut kuivua mullassa ja pitänyt talviajan pimeässä kaapissa, ja maaliskuussa vaihtanut uuteen multaan kävyt. Hyvin on tällä keinoin lähtenyt uuteen kasvuun.

Mulla kasvoivat tosi huonosti viime kesänä. Eivätkä sitten meinanneet mennä lepoon ollenkaan vaan jatkoivat huonoa kasvuaan vielä joulukuussakin kunnes kuivuivat veden puutteeseen. En tiedä missä oli vika. Kahdesta eri paikasta hankittuja käpyjä istutin, viittä erilaista, ja kaikki samalla tavalla kituivat. Vika oli siis mullassa tai olosuhteissa. Aikasemmin kun kasvatin joskus aikoja sitten, olivat valtavia pöheikköjä latvomatta.

minä laitan aika aikaisin talvella kävyt multaan, kukkivat aikaisin kväällä ja syksyllä jo kyllästyn niihin ja vien yleensä verannalle, johon unohtuvat, kuivumaan. Sieltä ennen pakkasia jonnekin pimeään odottamaan tammikuuta, pari kertaa vähän kastelen siellä.