Taas jäi teksti pois: aivan niin kuin Kurpitsa sanoo, talvikuukausiksi pois näkyvistä, mutta tänään on vielä joissakin oksissa paljon kukkia.
Esteri tarkoittaa varmaan, että oksat ovat TÄYNNÄ kukkia, kun sanoo että joissakin oksissa on .....
Tosi kaunis. Minä en koskaan onnistunut tuon kasvin kanssa, joten päätin että tiemme eroavat ikuisiksi ajoiksi.
Miun mustis innostu vasta nyt kukkimaan. Kokonaista 11 kukkaa auki yhtä aikaa. Kasvi on kyllä tosi surkea rankula, mutta jokin siinä silti viehättää. Tarvii aika tiheästi vettä ja on jotenkin hauska kun kukat menee ryttyyn jos pääsee kuivaksi ja aukeavat uudelleen vettä saatuaan.
Esterin kukka on hurjan nätti. Ja noin paljon kukkiakin yhdessä latvassa. Mulla tekee vain yhden kukan per latva ja lehdetkin on jotenkin kupilla ja ruttuisen oloiset.
Ihanan herkän värinen tuo Esterin mustanmerenruusu.
Minulla on ollut muutama oksa maljakossa, kun tuuli katkaisi ne muutama viikko sitten, ja niihin on tullut juuret! Mietin, että vieläkö niitä kannattaa laittaa tuonne ruukkuun, ehtivätkö enää juurtua sinne. Mutta toisaalta, ei ne tuossa maljakossa ainakaan mihinkään kasva, joten sama kai ne on tuonne ruukkuunkin siirtää... ![]()
Leikataanko se alas enneku laitetaan katseilta piiloon?
Ei leikata. Annetaan kasvuston lakastua ja siirtää ravinteet niihin purkissa oleviin käpyihin.
Oolrait, kiitti pipu!
Ruskistukoon rauhassa tuolla tiskikaapin alaritsillä...
Jäämme oottelemaan valkoisen ruusun runsasta käpysatoa![]()
hakusessa olis pistokkaita.
Hei! Pitääkö mustanmerenruusulle tehdä jotain erityistä, että se älyäisi mennä talvilevolle, esimerkiksi vähentää kastelua, siirtää pois ikkunalaudalta varjoon? Minun mustanmerenruusussa on pikkuisia nuppuja, sillä on selvästi elämän realiteetit unohtuneet pahan kerran. ![]()
Mie lopetin kastelun ja siirsin pois ikkunalta.
Kiitoksia, seuraanpa esimerkkiä, josko saataisiin käpyjäkin.![]()
Meillä ei vielä oikein raaski lopettaa noiden kastelua. ;)
Minulla taitaa olla samaa lajiketta, on saman värinen nyt ainakin. Ehkä he ovat myöhäistä tyyppiä?
Onpa Raakilla kukka poikineen! Mitäs turbo-mixeja niille on syötetty kun noin jaksavat paljosti kukkia? Levolle siirsin minäkin oman rankulani.
Minä en sisäkukista paljon tiedä, kunhan vaan kuvailen. Kaksi niitä on ja täyttävät yhden ikkunan kokonaan. :)
Upeita ovat Raakin kukat.
Ensimmäistä kertaa tein näin että otin tämän kasan pois ruukusta kääräisin sanomalehteen ja laitoin odottamaan kevättä. Ennen olen laittanut ruukkuineen päivineen ja olenpa joskus vielä unohtanut mitä niissa on ollut ja hävittanyt koko kalleuden. Nyt on nimilappukin päällä.
Saapas nähdä kuinka käy.

Kyseistä kukkaa myydään ainakin täällä rovaniemellä ihan isoissa marketeissa kuten prismassa, käyppäs kattoon =)
äippä&2, mustanmerenruusua kasvatellaan noista esterin kuvassa olevista "kävyistä." Talveksi varret kuihtuvat kokonaan pois, vain kävyt säilytetään mullassa jossain pimeässä kaapissa talven yli. Keväällä nostetaan valoon ja aletaan kastelemaan niin lähtee taas kasvamaan. Pistokasta (varresta) ei tähän vuodenaikaan ole enää kenelläkään.
Tähän aikaan vuodesta on muutenkin aika huono aika enää lähetellä mitään, jäätyvät matkalla![]()
onkos tietoa mistäs voisi ostaa tätä kukkasta ??