Rupean laittamaan kompostiin latvaosia. Kun ne eri värit meni sekaisin kylväessä, en voi antaa niitä kellekkään kun en tiedä mikä on mitä väriä. Viime vuonna kasvoi kaikki tosi huonosti ja nyt ne kasvaa senkin edestä. Jopa latvotut multapurkkiin laitetut on yhtä pitkiä kuin ne mistä on katkottu päät.
Kääk, saan näppyjä kun kompostille syötetään hyviä kasveja.
Itse en kyllä tarvitse tätä lajia mutta eikö läheltäsi muka oikeatsi löydy ketään, jolle värillä ei olisi väliä?
kastehelminen, laittaisiko profiiliisi missäpäin vaikutat. Voisivat nuo latvaosatkin saada pian uudet kodit, kun lähellä asuvat huomaavat tilanteen
Oikeastaan en osaa laittaa siihen mitään kun hoidettavia paikkoja on täällä etelä-ja länsisuunnilla ja ne on kolmella eri alueella joten minulla on ruukkuja ja pihakasveja ihan yhtä monessa paikassa. Koitan saada ne mustikset perusnaapureille jotka ei ole niin turhan kranttuja. Kivoja värejä sieltä voi kasvaa, vaaleanpunaista, vaaleansinistä, punaista, tummansinista, oranssia ja voi olla keltaistakin, mene ja tiedä. Voi siitä nätti sekoitus tulla vaikka amppeliinkin!
(Voi sinne profiiliin laittaa montakin paikkaa)
Kertokaapas nyt minulle ennekuin kokonaan toivoni menetän että missä mättää: Mustanmerenruusun vihreälehtinen (=lilakukkainen) muoto kasvaa todella kituen, rulailee lehtiään vaikka on jo nuppuvaiheessa, ja lehdissä on jotain laikkuja, ötöjä ei näy, ja vieressä kasvavat punalehtiset(=vaaleanpunakukkaiset) mustikset kasvavat ihan hyvin. Mielestäni kirosin viime kesänäkin tuota samaa, ja ajattelin johtuvan liian vähästä kastelusta, nyt olen koittanut korjata sitä asiaa, mutta lopputulos tuntuu olevan taas silti sama.
tiipero-82, en osaa vastata mikä mättää, mutta muutama vuosi sitten äidillä kävi samoin lilan kanssa. Minulla on aina kummankin värinen kasvanut ja kukkinut hyvin. Kannattaisikohan sinun ens keväänä vaihtaa uusiin käpyihin,olethan “uusinut” kasvin ottamalla kävyt ja laittanut ne uuteen multaan… Täällä voi olla viisaampia vastaamaan;-) Jos mustista kastelee liian vähän se vain tiputtaa auenneet kukat ja piristyy varmasti, kun saa vettä. Äidin kukissa kyllä epäilin että olis lannoittanut liikaa, kun jossain vaiheessa tuntui aika reilusti lannoittavan.
Kiitos Pirjo, itseasiassa taitavat muuten olla vanhassa mullassa! Mielestäni luekslein jostain että pakko ei ole vaihtaa multaa ja mietin että ei tuota koppuraa viitti kaivella, vettä vaan ja lannoketta perään sitten kun kasvavat. Nyt oikein hävettää etten itse tuota tajunnut
No, taas opittiin uutta: Meillä menee siis uuteen multaan joka kevät mustiksen kävyt tästä lähtien.
Tämä Himalya suarise on tosi hidas kasvuinen on nyt kuukausen jummittunut tuohon kokoon,muut mustikset kavavat vaudilla et oon jo latvonutkin niitä.tähän pitäisi tulla vaaleankeltaiset kukat.
hän
Sadepäivän ilo, Ambroise Verschaffelt.
Näyttää ihan soilikilta
Mustanmerenruusu onkin jotain sukua soilikille gesneriaceae- heimosta, johon kuuluu moni muu tuttu kasvi.
kuten saitpaulia ja gloksinia.
Yleensähän kasvi haaroittuu lehtihangoista.
Ihan ylimmän lehtiparin jos nipsaisi vain poikki …
Tökkäsin käpysiä kahteen ruukkuun, toisessa ruukussa kasvavat latvoin, toiset jätin latvomatta. Nyt latvomattomat kiittävät melkoisen suurilla kukilla, isoimmat lähes kuusisenttisiä halkaisijaltaan. Latvotussa varret pysyvät paremmin pystyssä ja kukat ovat pienempiä.
Yksi suosikkejani
minulla noi lähti niin hienosti kasvuun olivat jo 15 cm kun jotain outoa tapahtui kaikki lehdet käpristyi ja alkoi koko kasvi pikkuhiljaa kuivumaan,ruukussa on vain vihreät kuivuneet kasvit.kyllä harmittaa ihan kamalasti olivat minunkin suosikkeja,sait juti muistakseni minulta joskus pistarin,pitäiskö kerjätä sulta pistaria.
tässä mun surkimuksista kuvakin
Juti, tuohan näyttää ihan soilikilta, hieno on!
Latvomaton mustanmerenruusu piti jo nostaa korokkeelle, kun siitä tuli tällainen amppelimallinen.
Hien on kukka mulla vaan ei vielä näy ees ainuttakaan nuppua