No ko se on koko talven seisonu kuivilthaan jossaki kaapin perälä, niin ei se e’es piä vettä enhään. Semmosta jauhomössöä vain.
Reiällisessä purkissa kasvavat minulla, en vaihda multaa keväisin ja talven viettävät kuiviltaan kaapissa. Valkoinen juroo vielä mutta rosa kasvaa kovaa vauhtia. Aika pian kasvun alettua lannoitan kastelulannoitteella n. kerran viikossa, myöhemmässä kasvun vaiheessa lannoitan jokaisella kastelukerralla. Ja pistokkaat lähtevät joskus kasvuun ja joskus eivät.
mulla noi käpyset on talven mullassa ,mutta kevällä laitan ne uuteen multaan,samalla poistan kaikein pienimmät eri ruukkuun.
Kiitti Jade! Parempi myöhään… =)
Minä ostin pari pussukkaa tänään, saa nähdä, milloin versovat ja kukkivat. Joka kevät joudun uusia ostamaan. Tutkiskelin tarkemmin noita pakkauksessa olevia ohjeita, ikkunakuvassa oli nuoli, jonka tulkitsin, että koillisesta tuleva valo olisi paras. Onko näin, ja onko kukaan kiinnittänyt siihen huomiota.
Taidan olla vähän myöhässä tässä jutustelussa mutta ei sen niin väliä. Annoin viimevuotisten kuivua niille sioilleen enkä katkonut ennen kuin siirsin itsenäisyyspäivän aikoihin vaatekaapin päälle vain paakut käärittyinä paperiin ja ne laitettuina dynoon. Tarkkaa aikaa en muista koska ne kaivoin esille, ehkä helmikuun puolivälissä, mutta sattui vahinko ja kaikki eri värit meni sekaisin. Kun kaivoin ne pippuria pienemmät pallot sieltä vanhasta mullasta, laitoin ne pakasterasiaan märän talouspaperin väliin muutamaksi tunniksi ja ne turposi. Sitten niitä oli helppo pirskottaa kostean mullan päälle ja laitoin sormen paksuudelta multaa päälle. Nyt ne on kai kaikki itäneet ja täällä on kolme viisitoistasenttistä ruukkua aika täynnä alkuja, väreistä vain ei ole tietoa.10-15 -senttiset alut on aika tanakasti pystyssä ja toivoisin että ne alkaisi vähän jo nojailemaan. Jos ne nyt latvon, kuinka pitkiksi ne pitää jättää ja mitä sille leikkuusilpulle tekisin. Juurtuuko ne paremmin lasissa vai mullassa? Vai onko niin epävarmaa että ilman mielipahaa raaskisi heittää roskiin?
Minullakin muuten vihdoinkin näkyy toivoa purkin pinnalla-- neljä pikkuista alkua, yksi käpy siis vielä puuttuu.Kylläpä kestikin! Joskin pääsi se saviruukku välillä kuivahtamaan, ehkä siksi kesti…
mä taidan olla mattimyöhänen! mulla on vieläki kaupassa mustikset, ei taida ehtiä enään…
Tänään hyppäsi takin taskuuni tälläinen mustis
Lähikuva kukasta, väri on vielä voimakkaamman pinkki, onkaan tälle olemassa nimiä
Mulla on ihan pienet mustamerenruusun alut:) Oon aina tuon halunnu ja nyt kaupasta löyty,eikä kovin kauaa menny ku tuli nuo alut,kasvavat kyllä nopeasti,äitillänio on kanssa isot alut jo ja siinä eiu mennyt kauaa.Oisko vinkkejä hoitoon?Kiitoksia etukäteen:)
eilen latvoin ensimmäisen taimen. toivottavasti haaroo ja pistokas lähtee kasvuun.
Minä katselin lauantaina Raison Prismassa mustiksia, oli myös valkoista.
Rasahukassa…kauankos siihen pinnalle tuloon meni.
Itse laitoin multiin viime sunnuntaina. Mitään ei vielä näy pinnalla… Tosin tuntuu että kaikkea saa odottaa vaikka kuinka kauan.
Tämän kevään kokemuksena on, että violetti nousi pinnalle 2,5 viikossa, vaaleanpunainen 4 viikossa.
Kerrottu punainen köllii jo kuudetta viikkoa mullan alla. Viime keväänä sen itämiseen meni ainakin kaksi kuukautta.
Ei siis mitään syytä paniikkiin.
JOko nämä voisi latvoa, niin että saisi latvat juurtumaan? Vai odotanko vielä yhden lehtiparin… molempiin ruukkuihin kätketty 5 käpystä, tuosta toisesta näkyy vielä 2 tulossa mutta ihan kuin molemmissa olisi yksi suutari.
kuvassa ylinnä ja toiseksi ylinnä olevat on minun mielestä jo valmiit latvottavaksi.
Onko kukaan nähnyt täällä eteläsuomessa päin myynnissä juurakoita tai tietys mieluummin ja kasvussa olevia mustanmerenruusuja?
Minä näin ainakin Raison Prismassa niitä mukuloita, niitä on varmaan siellä päinkin. Valmiita kasveja tai juurakoita en ole kuitenkaan nähnyt.
Myös jumbon prismassa näytti olevan mukuloita. Kasvussa olevia en ole huomannut.