Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Kaivaisin ne kävyt ylös ja istuttaisin sopivan määrän uuteen multaan. Luultavasti kasvaisivat paremmin silloin.

Mä olen Saulinen leikannut ja pistokkaatkin jo kasvavat ruukussa. Nyt pitäisi leikata Serge Saliba, Petite Fadette ja Strawberry Lemon.

Vielä tunti sitten tällainen Achimenes oli mulle täysin tuntematon, mutta nyt olen muutaman rhizomin ostanut.
 Nimeltään Achimenes pedunculata.

Jos eilen kuolin niin empäs ois tienny, että tuommosiaki mustiksia on :open_mouth:

(mihinmunviestikatosi.) Siis mun mustanmerenruusut alkaa kasvaa, laitoin ne multaan viime torstaina, väri punaista kahta väriä ja ostin ihan Prismasta.

voi hitsi hyvä kun sanoit Viherpeukalo mun on vielä mustanmerenruusut kaapissa nyt täytyy ne mennä heti kaivaan esiin ja laittaa uuteen multaan kävyt

Minäkin sain eilen 2 Achimenes pedunculataa.

Tänä keväänä olin laiska. Leikkasin vaan vanhat varret pois, kastelin ja laitoin valon alle.
Kerrankin ihan tukevaa kasvustoa. Ikivanha lila lajike jo miun lapsuudessa kasvatettu.

Mun mustanmerenruusukokeilu on ollut aika surkea… mulla on yhdessä ruukussa 6 “Double Pink” -käpyä, niistä on kasvanut tasan kaksi alkua! Suivaantuneena sekoitin samaan ruukkuun vielä 5 Prismasta ostettua pinkkiä käpyä ja niistä kasvoi yksi. Jälkeenpäin ajattelin että taisi olla tyhmä idea sekoittaa nuo värit :slight_smile: Ruukussa on kauheasti harsosääskiä, voiko ne olla syöneet nuo taimet tai siis niiden alut?

Toisessa, pienemmässä ruukussa mulla on 3 kpl paikallisesta Halpahallista löytyneitä “Paul Arnold” -käpyjä ja niistä sentään kasvoi kaksi, mutta kovin sekin on kaljun näköinen verrattuna tuohon Kurpan kuvaan yläpuolella. Mahtaakohan noista tulla mitään kesäksi?

Onjalle heiluttelee mustanmerenruusut

Ovat terhakkaita

Minun punainen/roosa mustanmerenruusuni on lähtenyt kasvamaan hyvin hitaasti. Pisin varsi ei ole tuumaa pitempi, vaikka aloin kastella ruukkua muistaakseni reilusti yli kuukausi sitten. Mutta kun ostin kävyt viime kesänä, niistä kasvoi vain kolme vartta, ja nyt niitä näkyy jo yhdeksän, joten ei voi valittaa

Kuinka paljon mustanmerenruusua pitäisi lannoittaa? Minulla on kahdessa ruukussa ihan ookoo kasvaneita ruusuja, nyt ensimmäistä kertaa kävyistä aloitettuja, mutta paljon hailakampia kuin esim. Satuesin kukat. Olisiko ravinteista puute?

Pihanlaittaja, minä en ole lannoittanut yhtään, laitoin uuteen multaa, saavat siitä ravinteensa.

Ehkä joskus pitää lorauttaa jotain lannoitetta juurelle :slight_smile:

Ok, Satues. Enpä sitten ala vielä lannoitella. Uudessa mullassa minullakin, en vaan muista laitoinko ne vahvaan kukkamultaan vai lantrasinko esim. hiekalla, kun on kevyen näköistä tuo multa…No, kattellaan.

Tämä on todellisuudessa tumma verenpunainen, mutta kamera ei saa oikea väriä esiin.

Lila nimetön vanhaa kantaa alottelee kukintaa. Ihmeen hyvin ovat lähteneet kasvuu vaikka ovat saaneet tänävuonna vähän tuota auringon paistetta ja kun mulla ei ole niitä kukkavaloja vieläkään.

Sauline

kukan halkaisija 4,5 cm

Elektrakin alkanut salaa kukkimaan

Onnistui täälläkin talven yli, kiitos vaan käpyjen lähettäjälle! Nuppuja tulossa tähän kans - toisin kuin uudempi sorttini; ei löytynyt purkista keväällä kävyn käpyä…