Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Kuinka aikasi laitoit ne kävyt multaan?

Öö…siis teillä on jo tuon kokosia mustikset! Oho. Minä laitoin pari vkoa sitten saamani käpyset multiin…mutta ei oo vielä tapahtunut mitään. Tapoinkohan mä ne nyt jo heti alkuun. Oon kastellut kerran viikossa…just istutettuna kastelin kyllä istuttaessa ja heti seuraavana päivänä myös. Mulla on ne aika pienessä saviruukussa. Toivottavasti ne ei oo liian kuivassa. Noi saviruukut kun kuivuu nopeesti. Toisaalta en oo uskaltanut kastella ihan sujona kun pelkään mädännyttäväni kävyt.

Öljylamppu, näköjään 29 tammikuuta olen laittanut multaan :slight_smile:

Mustikset vaativat lepoaikansa ennen kuin lähtevät kasvuun. Jostakin luin, että lepoaika pitää olla vähintään 4 kuukautta.

Mun “ruusuista” alkoi tunkea pikkutainta muutamia viikkoja sitten. Kököttivät ruukussa koko talven. Vuoden vaihteen jälkeen leikkasin pintaa myöten kuivuneet pois ja laitoin muutaman sentin uutta multaa päälle ja kastelin hiukka.

kyllä ne Mustikset sieltä nousee,itse laitoin tammikuun lopulla ensimmäiset ja nyt olen jo latvonut niitä,Toiset laitoin kaksiviikkoa sitten,ei näy vielä pienen pientä alkua,mutta kyllä ne siitä.Olen melkein aina latvonut senvuoksi kun ne muuten roikkuvat vaan eivätkä jaksa kukkia.

Minä en ole koskaan latvonut tämän n yli 40 vuoden kasvatuksen aikana kuin nyt yhtä kokeeksi pari viikkoa sitten ja todella komeasti aina kukkivat. Lilan laitan aina amppeliin. Ahkeran kukkimisen salaisuus on se ,että kaikki vanhat kukkien kannatkin pitää katkaista pois, niin kukkii silloin hyvin, jos vain kuihtuneet terälehdet ottaa pois, niin kukinta loppuu.

Aika pitkä kokemus kasvatuksesta on…

Minä anopin ohjeilla kasvatan,ja hänellä oli tosi pitkä kokemus niiden kasvatuksesta.Hän kuoli 94 vuotiaana viimekeväänä ja oli tosi vanhan kansan ihminen,Jokainen tietenkin kasvattaa omat kasvinsa niinkuin parhaiten näkee,Hyviä onnistumisia teille Mustiksien kasvattajille.

Tällaiset nää nyt on...tän torpan kukat

kuva

Mulla on tuota vähän hennommat vielä, mutta kasvavat vauhdilla. Kiva kasvi. Onkohan tahmea, kuten ahkeraliisa, kun on vähän samankaltainen lehdiltään.

Latvon, jos viitsin tai jollekin laitan juurtumaan. Kukkia en nypi koskaan, pudotkoon. Syksyyn saakka kukkii.

Todellakin mielelläni ottaisin ! Olen etsinyt juurakkoja, kiven takaa, sielläkään ei ollut… :frowning:

Minkähän värinen mahtaa olla ?

Laita ihmeessä yv:tä.

Mulla oli ihan kuin näkyvissä joku pieni parin millin ruusukemainen nykerö mullan pinnalla kun kastelin kukkia. Sitten kun ruukkuun kaadoin vettä niin tuo “ruusuke” lähti kellumaan veden pinnalla…ennenkö vesi hulahti multaan. Tais olla väärä hälytys ja vaan joku mullan moska…mutta kun olin näkevinäni jotkut pikkiriikkiset lehdykät siinä. Ja kun irtosi heti mullan pinnastakin, eikä ollut kävyssä kiinni.

Ei ne irtoa. Mutta alku on just sellanen, että ei oo varma näkyykö jotain, ruskeanpunervaa. Vihertyvät vasta, kun lähemmäs sentin.

Pikkupioni, onko ne multa tulleet kävyt? Mulla nimittäin rehottaa jo aika lailla, ettei ne kävyt vaan ois paleltunut? Oisko semmonen mahdollista? Laitanko uudet alut varsien kanssa?

Viikon on ollut mullassa kaupasta ostamani kävyt, olivat epäilyttävän kuivan näköisiä mutta eihän sitä kaupassa nähnyt kun olivat purun seassa. Epäilen että turhaan odotan. Harmi kun olivat nätin värisiä.

Omat ostokäpyni ovat olleet mullassa jo useamman viikon, eikä mullan pinnalla näy vieläkään mitään. Ajattelin, ettei sieltä enää mitään tulekaan ja rupesin kaivamaan käpyjä. Ja mielestäni kävyissä oli eloa, joten jätin ne vielä multaan, ovat ehkä liian syvällä…

Ne ostokävyt pakkaa olemaan vähän kökköjä :confused:

Minullakin omat kasvatit ovat jo aika hujoppeja,mutta ostokävyt ei minkäänlaista elonmerkkejä näy,pitäisköhän kaivaa ja katsoa.

Mulla meni 2-4 viikkoa. Odotelkaa ainakin kuukausi.