Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Ei viikossa tarvi tapahtua yhtään mitään

On se kyllä ihme ja kumma, että minulla (jolla vihreä peukalo keskellä kämmentä) iti joka ikinen käpy mitä kasvamaan pistin, oli ne sitten sorassa tai mullassa, ei mitään väliä. Aikasemmin on ollu aika takkuamista näitten kans. Yhden huomion olen tehnyt, liian kuivana olen aikasemmin pitäny, ne tarvii kosteaa aika paljon. Kun laitoin osan soraan, niin oli helppo seurata sitä kävyn käyttäytymistä, kun se oli kostea se kasvatti hyvät juuret ja käpy myös kasvoi.

Ostokäpyjä minäkin kasvattelen ja vasta yksi on lähtenyt.Aika arvokkaitakin oli niin kyllä tulee tuolle yhdelle hintaa jos muut ei lähde.

Nyt omat Mustanmerenruusut ovat kasvaneet kovasti,kohta nuppuja varmaankin alkavat pukata,mutta ostamani ei mitään eloa.Kaivoin tänään varovasti niitä,niin ei muuta kuin sahajauhoja,kyllä menen valittamaan Rautaässään vaikka eihän se niiden vika ole,mutta ei viitsisi rahojaan hukkaankaan laittaa,Tsemppiä näiden kasvattamiseen Hurjavuokolle laitan muutaman viikon kuluttua uuden lähetyksen.

No voi hyvät hykkyrät sentään  kukkahörhön kanssa.Enhän mä saa yöunta, kun tuollaisia menit lupaamaan   Että voikin olla täällä ihan mahdottoman ihania ihmisiä. Kiitos, kiitos ja kaikille oikein kukikasta kevään alkua.No, ehkä mä kuitenkin ihan pikkasen pystyn nukkumaankin, vaikka koko ajan pitääkin tsiikailla, josko toi ja toi ja ne kaikki muutkin alkaisivat hyvin kasvaa, juurtua,itää ja mitä nyt milloinkin.Aivan ihanaa aikaa tämä kevääntulo ja kaikenmaailman hösseltössel näiden kasvien kanssa. 

Mustanmerenruusun jotkut lehdet käpristyvät, muuta outoa ei näy. Onkohan joku tauti vai olenko pitänyt liian kuivana? Käpristeleekö teillä muilla?

Alla kuva, jota en osannut pienentää.

kuva

Oisko mustiksen kokeneita kasvattajia paikalla?

Sydämen täydeltä kukkahörhölle kiitoksia.Kyllä nyt on taas suu hymyssä, kun pistokkaitasi katselen. Tänään tuli paketti postiin ja pää kolmantena jalkana kiisin hakemaan.Vähän oli sydän sykkyrällä, josko ne ovat viikonlopusta postissa kunnialla selvinneet  No, hyvinhän ne voivat kaikki.Niin virkeitä kuin eivät olisi reissussa olleetkaan.Nyt sitten kasvun ihmettä taas iloisena odottelen  .   Kukkaisterveiset  ja aurinkopäiviä KIIITOOOS.  

Huravuokko,Kiitos,kiitos,itse en kyllä pitäisi mustiksien taimia monta päivää vedessä,vaan istuttaisin ne ruukkuun suoraan ja päälle muovipussi johon reikiä.mutta jokainen saa tietenkin laittaa ne kuinka tahtoo,jospa ne siitä kasvaa.

kukkahörhö, kiitti vinkistä.Minäpä tökkään ne multaan ja laitan sen muovipussin niskaan. 

Parempi luottaa kokeneemman neuvoon.   Kokeilenpa sitä vesilasia sitten joskus huvikseni, kun kaikki kasvaa niin vietävästi, että pitää alkaa taimikkoa harvennella   

kuva

Sunburst se oli ensimmäinen joka kukkaan puhkesi

Mexicanan kukan suuruus aina ensin yllättää

kuva

Mulla toi ei oo noussu pintaan vieläkään :confused:

Sun pitää puhua sille rumia

Enhän mä ossaa semmosia puhua

No näytä sit kuvia

Nyt sitte kukitaan. Tämä on ihme, että nyt onnistuu, ku ei koskaa oo aikasemmin kunnolla saanu näitä kasvamaan. Oikiastaa tiijän syynki. Ihan liialla lannotuksella oon nämä aina saanu kärsimään. Nyt en oo lantaa tarjonnu olleskaa. Tuoki ylempi kasvaa pienenpienessä purkissa sorassa, joka on puoliksi upotettu veteen. Einäitten sielunelämää aina voi ymmärtää. Kyllä minä vielä niiden santtujen kanski aion löytää oikian tien :)

Erityisen nätti tuo keltainen, en ole ennen edes kuvissa nähnyt tuon värisenä.

Stans Delight

kuva