Mustanmerenruusu (torpankukka), Achimenes

Yellow Beauty

kuva

Snoweetta

kuva

kuva

Ambroise Verschaffelt

Mustanmerenruusut on mulla aika ankean näköisiä. Jotenkin ruipeloita. Kukkii kyllä. Kuivana eivät ole olleet ja olen yrittänyt lannoittaa, mutta liian vähänkö vai paljon, pitäisikö kuivua välisää? Mitä kannattaisi tehdä?

Ootko latvonu?

En ole. Pitäiskö latvoa vielä? En siinä mitään menetäkään, ei nuo kummosilta näytä.

Hujauta vaan poikki :slight_smile:

Laitanpa pitkästä aikaa kuvia tänne. En ole latvonut tms.kuvakuvakuva

Miten ihmeessä saat ne noin kauniiksi?! Mulla on kukka samannäköinen kuin sun ylimmällä. Lehdet ruipelommat vaan. Tehostan ehkä lannoitusta vielä ja napsaisen kuitenkin poikkikin, niin varret vankistuisivat. Jos saan ne hengissä pysymään, niin ehkä kävyt säilyvät ensi vuoteen ja paremmalla onnella sitten.

Valoa, vettä ja kastelulannotetta samoin kuin muillekin kukille. Kuivuneet kukat pois ja myös se kukkaruoto tms miksi lie sanotaan. Toisessa ruukussa olevan, samanlaisen kuin ylin on, kokeeksi latvoin ei sen kummemmin kuki, ehkä jopa huonommin...

Ruukkuun laitan paljon käpyjä ,monta kymmentä, kun niitä joka vuosi on paljon, ja joka vuosi irrotan kävyt ja laitan uuteen multaan.

Mulla on ehkä 7 käpyä ruukussa, se voi vaikuttaa myös. Enpä tullut ajatelleeksi.

No ei ne varret paksummiksi muutu vaikkois 87 käpyä ruukussa :smiley:

Olen vienyt työpaikalle pari vuotta sitten kolme tavis liilaa mustanmerenruusua ja kun ne eivät saa kunnolla valoa niin ihan sama vaikka lannoittaisi kuinka. Mun kokemukseni mukaan valo on niillee a ja o. Muut tulee sitten perässäö. Ne ovat saaneet Jaakontaikaakin paukut silloin sun tällöin eivätkä suostu siitä paksunemaan edes pikku huppelissa.

Minun nuo kasvavat amppeleissa, ja roikkuvat paitsi tuo punainen se kasvaa pystympää, vaikka samalla ikkunalla ovat. En ole koskaan yrittänytkään tuota vanhaa lilaa pystyssä pitää, amppelikukka mikä amppelikukka on minulla aina ollut ja saa olla. Varret on roikkuvat, mutta kun reilusti käpyjä on purkissa niin kasvaa tuuheana. Tuo vaalean punainen on vasta muistaakseni kolmatta tai neljättä vuotta minulla, sekin on rentokasvuinen niin kasvakoon amppelissa!

Minun mustikset taas ovat kaikki pystykasvusia vaikka ovat samaa kuin Pirjolla. Minun eivät vielä kuki kun laitoin kävyt (ja paljon samaan ruukkun)tosi myöhään multaan, taisi olla toukokuun alku. Nyt on nuput että kukkia odotellessa katselen täällä toisten kauniita mustanmerenruusuja! :smiley:

Cytro vasta aloittelee

kuva

Tässä minun lila vana nimetöntä kukassa eikä ole amppelissa.kuva

Tekisi mieli jo kaivella mustisruukut esille. Mutta täytyisi kuitenkin kai malttaa edes viikko tai kaksi.

No niin, syksyllä saamani käpyset oli komeron päällä kutterinpurussa jemmassa.Tänään vilkasin ylös ja katoin että jotain kurkkii ruukun reunalta. No,tämmöistä siellä.  . Nämä varmaan laitan nyt ihan multaan ja alan kasvattelemaan valossa? Onko jo aika ?

kuva

Pitäshän sitä vissiin kohta puoliin mustiksetki panna multaan