Mustapäivänhattu, Rudbeckia occidentalis

Keväällä istutettu mustapäivänhattu on kasvanut yli metrin korkuiseksi ja kukkii komeasti.

Ompa hän tyylikäs. Sain talvella Mai-leelta tuon siemeniä ja taimia on paljon, mutta taitavat kukkia vasta ensi kesänä.

Hups. Hyvä, että tule esiin. Pitääkin kylvää siemenet. Tämä on todella hieno kasvi.

Nanna, puhuit istuttamisesta. Olitko kasvattanut sen siemenestä? Vai saako tuota taimistoilta? Tuosta päivänhatusta olen aina joskus haaveillut, mutta kun siemenestä lisääminen on usein niin itaraa puuhaa, että kärsivällisyyteni ei riitä.

Todella helppo siemenlisättävä. Heti kunnon kokoiset taimet.

Fiia, ostin valmiit taimet tai paremminkin juurakot keväällä, mutta nyt aion kokeilla siemenlisäystä, kun niitä on omasta takaa.

Kurpitsa, kylvitkö syksyllä vai keväällä, suoraan maahan vai potteihin?

Lajike unohtui mainita, se on ´Black Beauty I''.

Kylvin keväällä (Helmikuussa) kylmälle verannalle potteihin josta koulin ne kesän alussa taimikennostoihin ja nyt olen ruukuttanut n. 8cm ruukkuihin ja talveksi istutan maahan.

Voisi osalle tehdä noin ja osan kylvää syksyllä suoraan maahan ja katsoa, miten käy.

Minulla kasvaa Rudbeckia Green Wizard, mutten tiennyt sen suomennosta "mustapäivänhattu". Ostin siemenet Britanniasta siellä asuessani. Samalta kukka näyttää, siitä siis taitaa olla eri variaatioita. Mainio kukka, sanon aina että se on niin ruma että on jo kaunis! Siemenkasvatuksesta sanoisin sen verran, että yksittäisen siemenen itäminen saattaa kestää jopa 4 kk - toki useimmat itävät nopeammin. Jos kasvatatte siemenestä, älkää heittäkö pois niitä potteja joihin ei mitään kasva vaikka muissa on jo kunnon alut - kyllä sinnekin ajan mittaan alkuja tupsahtaa kunhan muistaa pitää kosteana.

Vanhaan pihaani jäi kunnon kasvustot "vihreää velhoa" (2006 keväällä kylvin ja esikasvatin) ja nyt tänä kesänä ensimmäistä kertaa ne siellä kukkivat - toivottavasti osaavat niitä arvostaaapea), mutta onneksi oli pari siirrännäistä ja yksi siemenpussikin jäljellä, joten kevään mittaan kasvatetut pikkutaimet kukkivat "rumasti" ensi kesänä.

Luulin että siemeniä ei myydä Suomessa, Briteistäkin niitä oli hankala metsästää. Mistä olette niitä hankkineet?

Rudbeckia Green Wizard, ostin juurakon Viherlandiasta Jyväskylästä 2006 ja nyt kukkii kuin vihreä noita!!! Paitsi tietty musta kuin peijooni ohoOlen myös keväällä 2007 kasvattanut siemenestä (Seemnemaailm Virosta) taimet itivät hyvin mutta kukkia pitää odottaa ties mihin asti). Näihin sitä aina hurahtaa vaikka värit ovat lähtäkohtana puutarhassani, maustevärejä kaipaavalle tässä hyvä ""mustapippurin" tavoin murusina ytyä antava laji.

Jaahas,ei taida mun mustapäivänhatut sitten tänä kesänä vielä ehtiä kukkimaan? 11 kpl koulin eilen omiin potteihin,kasvakoot niissä nyt.

Nonni, täältähän löytyikin mustapäivänhatulle ihan oma ketju, tuolla kylvöissä tästä kyselin. Kurpitsa, kerroit että kylmälle verannalle potteihin kylvit, kaipaako tämä kylmäkäsittelyä vai itääkö muutenkin?

Fellow,mää kylvin mp-hatut viileälle kuistille ja hyvin itivät siinä.Niin ja siellä ne nytkin ovat kun on valoisin paikka kasvaa.

English Garden sarjassa ainakin siemeniä (Prisma). Mullakin on jossain tuolla pihalla tuota “pippuria”, mutta ei vielä viime kesänä kukkinut. On ihan helppo siemenkasvatettava minunkin mielestäni, mutta kannattaa aloittaa jo nyt, jos vaikka pääsisi kukinnasta jo tänä kesänä nauttimaan.

Laitanko siemenille multaa niskaan, vai vain mullan päälle?

Viime keväänä jätin siemenet pintaan ja hyvin itivät.

Kiitos Kurpitsa. Otin muutaman mustapäivänhatun siemenen ketjukirjeestä ja tänään laitan multiin. Punahatut eivät ole itäneet ikkunalla ollenkaan. Taidan nostaa purtilon ulos.

Mai-leelta saaduista siemenistä kasvatetut mustapäivänhatut talvehtivat kaikki:D

Oli pakko ostaa tuota Green Wizardia kun tuli siemenkaupassa vastaan. Pakko hehkuttaa tämän kukan outoa ihanuutta, vaikken ole vielä edes kylvänyt :slight_smile: Kylvän kuitenkin vasta ensi vuonna aiemmin keväällä, kun en ole koko kesää kotona pikkutaimia hoivaamassa. Kun eivät ilmeisesti edes ehtisi kukkaankaan tänä vuonna.

Eksyin tuohon edelliselle sivulle ja se mitä minä olen hoivannut koko kevään mustapäivänhattuna, ei kyllä näytä yhtään samalta mitä Kurpitsalla on :confused: