Mustapäivänhattu, Rudbeckia occidentalis

Tässä miun hieman kärsineen näköiset taimet. Valkea maassa ei ole lunta vaan omenankukkien terälehtiä:)

Mustapäivänhattu nuppuvaiheessa, mukavia vastakohtia vaaleille hempeille kasveille.

Mustapäivänhattu Green Wizard siitepölypalleroin, hieman toispuoleinen kukinto tässä koska auringonpuolella siitepöly kypsyy ensimmäisenä. Harvoinpa luonto on symmetrinenno-jaa

Rudbeckia occ ´Black Beauty´

Jos nuo on minulta, niin ´Green Wizardeja´ovat. Minulla sade kaatoi päivänhatut ja ne alkoivat kasvaa ylöspäin taas, eli ihme lonkerolla on varret. Eivät ole niin hienon näköisiä; kukinto toki edelleen hassu :slight_smile:

juu, niin ovat niin, ihmettelinkin kun minulla on Green Wizard ja tuossa kuvassa olisikin eri nimellä samaa.

Mustapäivähattu on kovasti suosittu pörriäisten keskuudessa.

Osaako joku sanoa, mitä eroa Black Beautyllä ja Green Wizardilla on? Kuukkeloin kuvia, enkä tullut hullua hurskaammaksi.

ensimmäine mustis kukassa,itte ihan siemenistä kasvatettu:)

Upea.

Minä en saanut ostosiemenistä itämään yhtä ainutta!

Hieno!

Mulla on sentin mittainen taimi, ei taida kukkia tänä kesänä…

Onko nämä mustapäivänhatun siemeniä vai jotain sälää vaan joka irtoaa tuosta "hatusta"?

Salamavalo vaalentaa noita "piikkejä" jotka ehkä siis ovat siemeniä? Ne ovat ihan mustia.

Piikkien päässä pitäisi olla siemen, erillinen vähän kolmion mallinen. Ota piikit ensin pois ja kopistele sitten niin siementen pitäisi pudota jos niitä on kehittynyt.

Ai sellaista mustaa, lyhyempää ja ehkä aavistuksen paksumpaa sälää kuin ne piikit joista kuvan laitoin? Sellaista siitä poistetun piikkikerroksen alta irtoaa.

Muoks; kiitos ohjeista, sain kerätyksi ihan mukavan määrän niitä siemeniä. Olisin varmaan ilman neuvoja kuvitellut että ne päällykerroksen piikit on ne siemenet. Taitolaji tuokin

Jos ei siemenistä ole varma niin kannattaa kylvää rojuineen varmuuden vuoksi:)

Itselläni ei ole mustapäivän hattua mutta valkoista on ja samanlaiset siemenet sieltäkin löytyy. Ensin kanssa itse pähkäilin mistä niitä siemeniä löytyy mutta kun pari päivää kuivattelin niin siemenet tulla tupsahti sieltä itestään laatikon pohjalle.

Onko kenellä kuvaa millainen on mustapäivänhatun lehdistö?

Tässä minun hattuni,lajikenimeä en tiiä.Korkeutta tulee noin 150cm

Lumi, tässä juuri otettu kuva mustapäivänhatun (Green wizard) lehdistä:

Just for you

Thanks a lot of…juuri tuollaisia ne ovat, iso kiitos, toiset lehdet repaleisia toiset tasaisia, siis saavat kasvaa , en siirrä mihinkään.Korkeita niistä ainakin tulee sillä kasvuvauhti on hurja.