Mustapäivänhattu, Rudbeckia occidentalis

Rudbeckia (mustapäivän…)on keväällä nopeampi ja kukkiikin aiemmin kuin nuo Echineat. Lehdet aika samanlaiset kuten kuvasta näkyy, mutta ovathan ne “eri lajia”.

Omat ensimmäiset mustapäivänhatut “Green Wizard” kylvin ostosiemenpussista keväällä sisälle esikasvatukseen aikoinaan. Hyvin iti ja kasvoi ilman mitään kylmäkäsittelyä.

Eilen näin Tähtiputellä mahtavan hienon puskan tuota mustapäivänhattua. Miulla surkea roisko, varmasti liian pimeässä paikassa.

Voi voi. Tämmöistäkään ihanuutta en tiennyt olevankaan…taas meni yks kasvi pakko saada-listalle

Mulla on tasan yksi taimi Green wizardia vaikka pari pussillista taisin kylvää :-/ . Toivottavasti hän elää onnellisen pitkän elämän ja jättää jälkeläisiäkin.

tämä kesä on kasvattanut Mustapäivänhattua, vähän liikaakin.

Tunnistusketjussa kysyttiin miltä näyttää mustapäivänhattu. Laitan kuvan tänne omaan ketjuunsa, eli tältä se näyttää tässä vaiheessa kasvua:

Vähän lähempää vielä

Mulla kasvaa täydessä valossa, yli 12 h päivässä, korkeutta ainakin 180 cm, tukeva ja kukinnot 10-12 cm pitkiä. Komea ilmestys! Taustalla näkyy noita kukkia sojottavan kohti taivasta.

Ollapa minun tunnistamaton kasvini tämä! Näyttää niin Nuun kuvien kaltaiselta, asia varmistuu kun kukkaa pukkaa, nuppuja jo on…

Kiitos Nuu hyvistä tunnistuskuvista! :slight_smile:

Mustapäivänhattu kasvoi kukkapenkissä, liian hyvin, oli iso ja valloittava, sai siirron ja nyt murjottaa ja juroo:))

Siemenestä kasvatettu kolmevuotias mustapäivänhattu!!Ja minä kun meinasin viime kesänä hävittää koko puskan, kun ei tullut korkeutta, puhumattakaan kukista. Hyvää kannattaa kuitenkin odottaa, komeat nuput on tulossa. Ja tämä kuva on viime viikolta, tänään kamera ei suostunut ottamaan ensimmäistäkään kuvaa.

Tässä se nyt on mustapäivänhatun nuppu! Kyllä olen iloinen etten hävittänyt keväällä koko kasvia, kun en varmuudella tiennyt sille nimeä. Olen myyty, ihana on hän!! :smiley:

Tämä on niin hauska!! :smiley:

Ettei kellekään jäisi epäselväksi mitä kasvia täällä oikein urakalla vahditaan, tässä tämän aamuiset hattukuvat. Kaveri oli käynyt sotkemassa kinttunsa ihan keltaiseksi…! :smiley:

Näyttää vähän siltä kuin myrskytuuli olisi repinyt terälehdet irti.

Ja sattumien summana, minullakin on nyt tämä ihanuus. (punahattu osiossa taustat)

Tää kukka on varsinainen kotilomagneetti, ei ole tullut kuvattua silloin kun siinä on paljon kotiloita

Mä niin tykkään tuosta kasvista ja parin viikon päästä saan oman

Mun täytyy kyllä myöntää, että en tykkää tuosta sitten hiukkaakaan. Mulla on muutaman vuoden vanha yksilö, siemenestä kasvatettu. Viime kesänä istutuin sen penkkiin punalehtiruusun ja Rose de Reschtin väliin. Ei voisi huonompaa yhdistelmää keksiä; kaksi herkkää ja kaunista ruusua ja niiden välissä rikkaruohomainen lehtipehko ja hölmöt mustat pömpylä-mukakukat. Meinasin jo heivata mokoman kompostiin, mutta ajattelin sitten, että ehkä minäkin vielä keksin sen viehätyksen jos istutan sen toisenlaiseen paikkaan. Ja kun olen kovalla vaivalla sen kasvattanut niin ei raaskisi tunkiolle viedä. Nyt se pääsi mun gottage garden -penkkiin, sinne taakse. Edelleen se on ruusun vieressä (mulla on ruusuttomat paikat harvassa), mutta tämä ruusu kukkii aikaisin. Sieltä ei lehdet näy ja kukat voivat sitten heilutella maatiaisritarinkannusten vierestä.

Jos se vielä ensi kesänäkin irvistelee mulle niin voin sitten lahjoittaa sen jollekin joka tykkää :slight_smile: