Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Arka on mustasilmäsusanna, kannoin sen kasvihuoneeseen ja kyllä ulkona lämpöä on yllinkyllin mutta toinen siis tietenkin se suurempi otti nokkiinsa ja nyt taitaa olla virttä vaille valmis, arvaa vaan harmittaako, onneksi ensimmäinen noin paha takaisku tänä keväänä.

Apuaa. Suskit on ollut monta päivää ulkona, tuulen ja auringon armoilla. (Yöt kuitenkin sisällä) Eilen porotti aurinko kuumasti ja osa sussujen lehdistä on ihan kalpeita ja rutussa. Onkohan peli menetetty? Nyt en ole uskaltanu ulos viedä. Tänään on kyllä pilvinen päivä. Ei aurinko ainakaan porotaisi, jos ulos veisi.

Toivoa on , minunkin suskit jäi henkiin vaikka jo virttä niille veisasin toivotaan että lopuksi hyvin käy kun annat niille kaiken hoivan

Toivotaan. Taisi se aurinko porottaa eilen turhan kuumasti. Täytyy olla varovaisempi. =)

Minä ensimmäistä kertaa valkoista mustasilmäsusannaa kasvattelen (kiitos hassuelli hyvistä taimista, ovat kasvaneet hurjaa vauhtia!) ja tänään ne lopulliseen ruukkuun istutin. Sitä jäin vain miettimään, että millaisista valo-olosuhteista sussu eniten tykkää, eli minnekähän tuon ruukkuni kantaisin?

Pöh, on minulla nimimerkkikin! Kone vain oli heittänyt minut ulos, ja sain sitten tuollaisen uuden numeron. Nyt en pääse enää sitä muokkaamaan, kun kirjauduin oikeasti sisään.

Huhuu, ken tietäisi, laitanko sussuni paahteeseen vai varjoon? aada85 kertoman perusteella ei pahimpaan paahteeseen kai sitten ainakaan, mutta kestääkö se aurinkoa lainkaan?

Puolivarjoon, ei kokonaan varjoon. Tärkeämpää minusta, että on tuulensuoja paikka.

Kestäähän se aurinkoa, kunhan maltat karaista se ensin. Sehän on kesäkukka :slight_smile:

Kiitos sailasi! Hyvä tieto tuo tuulensuoja, sitä en olisi hoksannut ajatella lainkaan.

Kiva kuulla, että taimet on kasvaneet -eikä ihme, hyvää hoitoa saavat! Olen samaa mieltä sailasin kanssa, puhurista suskit ei tykkää, mutta muuten voivat olla auringossa tai puolivarjossa. Omat suskit asuu ruukussa puolivarjoisella puolella pihaa. Viime kesänä tuli kokeiltua sekin, että istutin susannat suoraan maahan, mutta siinä eivät oikein viihtyneet ja jäivät tosi ruipeloiksi.

Aada85, todennäköisesti suskin lehdet ovat mennyttä, mutta ne kasvattavat luultavimmin uudet lehdet lehtihankoihin ja vielä aika nopeasti

Jee mun ensimmäinen kukka aukesi tänään hymy aika kiva kasvi tää susanna. Mietityttää vaan että kukka oli aamulla aivan auki mutta äsken kun katoin sitä niin oli sulkeutunut surullinen Sulkeutuuko kukat iltaisin vai olisiko jostain muusta kyse ? Pidän sitä lasitetulla parvekkeella ja mietin että mikä se pienin lämpötila on jossa toi vielä elää. Tietäis sitten tuoda sisälle. Kuvassa kukka on vielä auki.

Vaikka kylvin tosi myöhään siemenet, niin nuppuja näkyvissä!

eikös täällä käy ketään? haluaisin tietää että kun kukat ovat kuihtuneet ja pudonneet pois niin pitääkö se “kotelo” josta kukka tuli niin poistaa myös vai jätetäänkö se kasviin ?

Koteloineen pitäisi poistaa, siihen on tulossa muuten se siemen. Kukkii paremmin kun nämä poistaa, vaan ei niitä tahdo ehtiä ja huomata, kun kuihtunut kukka on jo pudonnut. Näitä siemeniä sitten kannattaa myöhemmin jättää ja poimia, jos haluaa itse kasvattaa seuraavana vuonna.

ai hitsi mä olen nimittäin jättänyt ne kotelot paikoilleen ja nyt onkin sitten etsimistä :wink: kauanko menee että niihin kehittyy simeniä ?

Jipii, ensimmäinen valkoinen suski aloitti vihdoin kukinnan! Ja jälleen sama ilmiö, kuin muinakin vuosina, elikä valkoisella susannalla ei ole ollenkaan sitä mustaa silmää.

Minulla on kokeilussa mustasilmäsuski pastellinsävyisillä kukilla ja olen huomannut eroa oranssiin ainakin sen, että paljon kituisammin kasvaa.

Minulla oli hassuelli kanssa tuota silmätöntä valkoista viimekesänä :slight_smile:

Niinpäs olikin, ollaan ennenkin näistä juteltu! Jos saat paljon siemeniä talteen siitä pastellisesta, niin mahtaisitko raaskita laittaa muutaman kokeiltavaksi tännekin, maksan toki postikulut? Tykkään kovasti näistä susannoista kun ovat jotenkin niin herkkiä mutteivat yltiöglamouria :slight_smile:

Pastellinvärisiä suskeja kukkii!