Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Oikeen hyvin sopii amppeliin. Mun omani kasvaa amppelia pitkin ylöspäin ja kieputan sen aina hellävaroen alas. Yllättävän pystyt varret sillä on kyllä pituuteensa nähden. Sinnikäs tapaus on kiipeämään. kun olen taimen palauttanut alas, niin rupeaa kasvamaan ylöspäin omaa varttaan pitkin kohti yläilmoja ja amppelin naruja. Kumma kun ei ala kukkimaan jo kohta.

Hyvä. Kokeilen amppelia siis. Montako taimea laitan yhteen purkkiin jos purkki on 20-25 halkasijaltaan?

mulla on purkin halkaisija ehkä hieman isompi ja laitoin neljä tainta. Keksin laittaa ne lähinnä siksi, kun purkissa oli tyhjää tilaa. Tein semmosen sekaistutuksen amppeliin; herrasjuorua, vaaleanvihreää kultaköynnöstä, violettia juorua ja herttaköynnöstä. kaikki olivat niin pieniä alkuja, että purkki näytti aikasta tyhjältä. Siksi laitoin muutaman susannan taimen sekaan täytteeksi. Huomasin muuten jännän jutun. Nämä amppelin suskit kasvavat paljon nopeammin kuin ne, mitkä on jääneet tuonne taimikasvatuspaikalle. Syyksi olen arvellut sen, että jonkun tuen olemassaolo kiihdyttää sen kasvua. Lantaa en ole antanut, koska multa oli niin vahvaa. Ehkäpä jo kannattaisi, jos saisi joskus niitä kukkiakin.

Kiitos Metsätähti neuvoista! Tulispa jo kesä.

Olikohan se viimekesänä kun minä pähkäilin tuon suskin ja amppeliin laiton kanssa. Silloin joku ehdotti jokaisen taimen latvaan ripustettavaksi pientä lyijypainoa. Niin tomerasti tahtoo suski kasvaa ylöspäin :wink:

jalomi, selvisi koko katras sitten kuitenkin. Ulos unohtuneet valkaisivat vain lehden pari, mutta ihan pirteiltä nyt näyttävät. Hätäilin suotta.

Noniin, suskit kolmatta yötä ulkona :slight_smile: Ovat siis jo yöt ja päivät. Kasvuvauhti on hirmunen, eilisen aikana ksvanut 5cm.

Eilen kun lannotin sisäkukkia, niin huomasin toisessa amppelissa olevien suskien lehdet vaalentuneiksi. Tunnustelin lehteä ja se irtosi niinkuin muutkin vaalenneet lehdet. Kun katto tarkasti, niin ihan kuin kukassa olis ollu pieniä mustia elukoita. Millähän ne olis kätevin hävittää?

Kukkiiko jo kenen mustasilmäsusannat, omani vaan kasvaa ja kasvaa mutta ei nupun nuppua vielä näy ??

Kumpikaan minun noin kolme senttiä pitkästä suskusta ei aiokkaan vielä.

;D Kun ensin en aikonut laittaakkaan, juuri noiden ötököiden takia. Sitten tuumin, että jos ne saisi ulos, niin ei ole niin väliä, vaikka tulisikin ötököitä.

Mustasilmäsusannojen ötököitä voisi koettaa poistaa huuhtomalla/uittamalla/suihkuttamalla mäntysuovan tai käsiastianpesuaineen avulla. esim mäntysuopaa 2 dl 10 litraan vettä. Astianpesuainetta ei sitten pidä päästää multaan ja juuristoon - silloin kuolo korjaa. Nämä aineet ovat siitä vinhoja, että liuottavat kirvat ja ötökät pintakerrokseltaan pois. Kaiketi sama kuin ihmisen iho poistetaisiin kemiallisesti. Tällä voisit aloittaa ja toistaa muutaman päivän välein. Ötökoöiden munat kestää paremmin aineita ja niitähän kuoriutuu aika ajoin... myrkkyjä en heti menisi hölväämään.

Ensimmäinen suski-idätys onnistui kai aika hyvin, koska tuli peräti 13 tainta 15:sta siemenestä, että ihan mukavasti. Isoimmat ovat nyt noin 15-20 cm korkeita. Saapas nähdä mitä seuraavaksi. Mielenkiinnolla odottelen.

Onko kasvi kovinkin tyypillinen saamaan kirvoja ym. vihulaisia? Niitä nyt ei kukaan kaipaa.

Minä laittelen suskia joka kevät, kun on niin helppo kasvattaa. Nyt löysin pastellisävyisen siemeniä ja nekin iti todella mallikkaasti, varmaan kaikki. Jännityksellä odottelen ensimmäisiä kukkia.

Viime kesänä valkoiset tuntuivat alkuun kasvavan jotenkin hillitymmin kuin oranssit, mutta kyllä nekin sitten ryöhääntyivät. Kukista vain puuttui musta silmä :slight_smile:

Ikinä ei minulla ole ollut suskeissa elukoita.

Minä laitoin tänä vuonna juuri tuota valkoista suskia. Muistelen aiemmilta vuosilta ihan samoin kuin Välke, että valkoinen muistaakseni on kukkinut vähän hillitymmin. Ja tosiaan, viime kerralla kun tätä valkoista laitoin, niin silloinkin puuttui se musta silmä. Taisin sen silloin nimetäkin Sokeaksi Susannaksi. Saas nähdä miten tänä vuonna käy.

Välke, oletko kerännyt syksyllä suskin siemeniä?

Olen jotain keräillyt, mutta en muista kuinka hyvin ovat itäneet? Minulla on ainakin huononlaisesti kypsytellyt siemeniä ja olen varmuuden vuoksi ostanut aina kaupasta lisää. Tämän vuotisista pastellinsävyisistä meinaan kyllä kytätä tarkkaan siemeniä. Kuvassa ainakin näytti kukat todella kauniilta.

Minäkin olen laittanut tänä vuonna ekaa kertaa mustasilmäsusannaa. Nyt taimet ovat melkeen 15 cm. Mahtavatkohan ehtiä kukkia?

Ehtivät varmasti. Minulla kunnon kasvupyrähdys tulee sitten kun pääsevät ulos, isoon ruukkuun ja alan lannoittelemaan kasteluveden mukana.

Lannoituksesta vielä. Milloin alat lannoittaa?

Olen jo silloin tällöin antanut laihaa kukkaravinnetta, mutta tarkoituksella vähän, että eivät ryöhää ikkunalaudalla, pienissä tiloissa. Kun istutan lopulliseen ruukkuun, niin susannat saavat ravinnetta aluksi uudesta mullasta. Noin viikon päästä lisään kasteluveteen kesäkukkaravinnetta. Ei ole kovin tarkkaa, muuta kuin ihan pienillä taimilla, ne voivat saada yliannostuksen liian tujusta mullasta ja lannoitteista. Myöskin liika lannoitus saa useimmat kukat tekemään lehtiä ja vartta kukkien kustannuksella.

Ok. =) Kiitos vinkeistä. Ja aurinkoista kevättä!