Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Mullakin on kaikki neljä latvaa vesilasissa.

Hee, petrasin tänä vuonna... Nyt on kaksi tainta, kun viime vuonna oli vaan yksi.

Kylvin varmaan 15 siementä...

Kylvin 18.3 13 siementä sanomalehdestä tehtyyn pottiin. Jokainen on itänyt, ja pituutta pikkulillin verran. Tuumin nyt tämän koko ketjun luettuani, että kannattaiskohan siirtää ne nyt jo varsinaiseen ruukkuunsa? Tai siis sitten kun saisi jostan kehiteltyä niile tuet. Aattelin jättää potin , mutta leikata pohjan pois. Kuulostaako hölmöltä? Onnistuuko yhtä hyvin amppelissa kasvattaminen? Komeimmat suskit kun täällä olivat tuen varassa kasvavia.

Minä siirsin suskit suoraan kylvöpotista lopulliseen ruukkuunsa. Laitoin tuetkin niille, mutta tajusin myöhemmin että ihan liian lyhyeksi ne jää. Pitäisi vaihtaa pikapikaa isompaa keppiä. Nämä on kylvetty 31.1.

Hyvä syy latvoa, tulee tuuheampia.

Ihan totta, ja olen latvonutkin. Pelkään vain että jos en pian vaihda lopulliseen tukeensa, siitä ei sitten tulekaan enää isoa ja kaunista. En halua että jää tuollaiseksi matalaksi kuitenkaan.

Kyllä kerkiää kasvaa vaikka kuinka paljon, vasta alkaa huhtikuu, kesään on aikaa vaikka kuinka paljon. Omani alkavat vasta itää ja mielenkiinnolla odotan, kerkiävätkö ollenkaan kukkia tänä vuonna.

Olipa hyvä, että kahlasin läpi tämän keskustelun, ennen kuin istutin omat mustasilmäni.

Teidän kommenteista (mukamas) viisastuneena istutin susannat turveruukkuihin. Ajattelin, että siirto isompaan astiaan käy kätevästi, koska turveruukut voi istuttaa sellaisenaan ja ne maatuvat ajan oloon. En tiedä oliko järkevä ratkaisu, onko joku testannut?

Valtavan kauniilta näyttivät tiedän kasvatit, toivottavasti saan itsekin jotain aikaiseksi.

Nyt ovat itäneet ja huomenna pitää sitten koulia ne isompiin astioihin.

Suskilla en oo turveruukkuja testannut, mutta chileillä ja muilla kyllä :slight_smile: Toimii!

Minä taas kierrän turveruukut kaukaa. Joskus muinoin onnistuin niissä kuivattamaan niin monet kasvatukset, kun istutin maahan niissä ruukuissaan. Reunat ainakin pitäisi sitten repiä pois, ettei koko ruukku pääse kuivahtamaan maassa.

Just tänään istuttelin chilit isompiin ruukkuihin (kasvaneet turveruukuissa) ja poistin juuri tuon ylimääräsen reunan.

Mietin tässä, että jokohan uskaltaisi istuttaa suskit parvekkeelle. Tänäänkin oli 25c lämmintä…

LMH, yritä vielä hetki malttaa mielesi. Mustasilmäsusanna on lämmöstä tykkäävä kasvi ja yöt ovat vielä kylmiä pitkään. Tai vaihtoehtoisesti sinun pitää kyetä suojaamaan mustiksesi riittävän hyvin.

Nyt (vasta) on susannat alullaan! Parissa purkissa näkyi aamulla alut, eli meni peräti 13 päivää kylvöstä.

Onko tämä tyypillistä vai tunginko siemenet liian syvälle multaan? Innolla odotan ensimmäisten mustasilmien kasvuakukkuu

Sama juttu, Maksaruoho, meinasin nakata jo multakipon mäkeen, mutta eilen aamulla oli yksi kohouma ja tänään toinen. Laitoin kyllä 6 siementä 9 päivää sitten, mutta tuleepa nyt kaksikin. Se on tuplasti enempi, kuin ei ollenkaan! Vielä kun saa ne pysymään ötököistä vapaana! En välttämättä tykkää kovin mäntysuovan/tolun hajusta huushollissa koko ajan…

Minulla oli susannat karaistumassa ulkona kera muiden taimien. Olin ottavinani koko poppoon sisälle, mutta yksi tarjotin sitten unohtui parvekkeelle. Vasta äsken tajusin ne sisälle ottaa. Susannat ottivat nokkiinsa ja lötköttävät nyt velttoina. surullinen Taitaa olla niiden osalta peli menetetty, harmittaa vietävästi.

Pussillisesta siemeniä tuli peräti kolme alkua. Tuosta ei ehkä vielä kukkamerta saa aikaiseksi, mutta parempi kai kunnei mitään. Paxilla kävi sitten samoin kuin minulla viime keväänä. Onneksi sentään suurin osa niistä selviytyi hengissä?

Minä sain 2/6 tainta, jotka vielä miettivät heittääkkö henkensä vai jatkaakko jalkojaan. Ei hyvältä näytä.

Voiko susannan laittaa amppeliin kasvamaan?