Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

huh, te ootte aikases :smiley: mie meinasin vast tän kuun lopul laittaa noi… Muistelisin et viime vuonna laitoin huhtikuussa…

Meillä on nääs pidätysongelmia. Tahtoo karata väkisin, vaikka mitä tekis…

virnistää tuoho ei taida auttaa ees tena lady ;D

Edelleen ovat siemenpusseissaan susannat meilläkin…

Tiedän, että hiukan liian aikaisin tuli kylvettyä, mutta todella oli pidätysongelmia :slight_smile: Silti mies tokaisi eilen katseltuaan kylvöksiäni, että meinaatko muka saada nuo joskus niin isoiksi että ehtii tänä kesänä parvekkeelle? On niin paljon mistä hänellä ei ole aavistustakaan… :smiley:

Mä laitoin muutaman susannan jo tulemaan viime kuun puolella, kun ajattelin kokeilla sisäkasvina, loput laitetaan ulos, mutta kylvetään vasta myöhemmin…

Vitsit kuinka eri aikaan itävät… Kahteen ruukkuun laitoin 3 siementä kuhunkin. Ekassa ruukussa iti kaikki 3 samaan aikaan, ovat jo 10cm korkeita. Toisessa ruukussa iti ensin 1 joka nyt 10 cm korkea ja nyt vasta samaisessa ruukussa lenkillä toinen itänyt… Toivottavasti itävät kaikki loputkin :slight_smile:

Siemenkirjeestä otin 3 siementä, jotka eilen laitoin multaan.

Aloin puuhata uusia kylvöjä, mutta ei oikein ole enää tilaa tuossa astiassa. Joko voin istuttaa susannat lopulliseen ruukkuunsa? En ole latvonutkaan vielä.

Viime vuonna idätin mustasilmäsunnat muovilootassa ja sitä mukaa kun pintaan tupsahtelivat siirsin suoraan lopulliseen suureen ruukkuunsa, hyvin toimi systeemi.

Höh, mustasilmäsusannista tietysti oli puhe eikä sunnista :frowning:

Voi kun mun sydäntä aivan kouraisi kun nuo valkoiset suskit oli niin kauniita. Olisko kellään muutamaa ylimääräistä siementä tai sitten vinkkiä, mistä niitä sais ostaa?

valkoista mustasilmsusannaa oli Lord Nelsonin siemenhyllyssä Prismassa.

Myöskin Anttilassa on ollut. Tosin kun sieltä ostin viime vuonna, ei niissä kukissa ollut mustaa silmää ollenkaan :slight_smile:

Ei minunkaan valkoisissa suskeissa ollut viime vuonna mustaa silmää ja meinasin jo repiä koko roikaleen pois, kun ajattelin, että mikähän tuokin on olevinaan :slight_smile: Onneksi en repinyt, mutta en kyllä oikein tykännyt. Nyt olen yrittänyt uudelleen kylvää em. yksilöä kuitenkin (pakkohan se on yrittää), mutta eipä tapahdu mitään! Oranssit ja aprikoosit susannat ovat jo itäneet.

Anteeksi yksinkertainen kysymys, mutta kun olen uudehko itsekasvattaja... latvotaanko kaikki köynnöstaimet, missä koossa ja tarkoittaako se käytännössä sitä, että leikkaan ylimmän lehtiparin pois?

Viherpeippo, kyllä kaikkia voi latvoa. Ja muutaman parin voi jättää kasvulehtiä ja sitten latva poikki. Eli katkaistava pätkä voi olla minkä pituinen vaan. Ja latvasta saat uuden taimen, kun otat alimmaiset lehdet pois ja tökkäät varren multaan. Yleensä pukkaavat juuria lehtihankojen kohdalle. Kurpitsa on laittanut latvomisestakin kuvia, löydät haulla kaikkea aiheeseen liittyvää.

kiitos, piivi. eikö vesilasissa kannattaisi mieluummin juurruttaa? minulla yleensä mullassa mätänee...

Tjah, ja minulla vesilasissa… Heh.

heh, just...