Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Kyllä minä keväällä esikasvattaessani katselin sieluni silmillä vähän tuuheampaa ja korkeampaa pöheikköä. Mutta tämmöisiä surkimuksia näistä sitten tuli.

Nanikka, minulla näyttää aika lailla samalta. (Paitsi, että lehdet on paikoitellen täplikkäitä ja punaisia.) Olen ajatellut, että ehkä paikka on liian aurinkoinen, kun on melkein suorassa paahteessa. Ensi kesänä yritän hiukan varjoisammassa paikassa.

Mutta mistäs ne siemenet sieltä löytyy?

En tiedä, mutta luulen, että johonkin sinne kukan taakse ne sitten tulee.

....nuohan on tuuheita....=) tarkoittaa siis minulla ne onnistui tosi huonosti....

Kartiomaisen köynnöstuen korkeus alkaa loppua, saavat sitten roikkua alas päin, jos vielä tuosta kovinkin kasvavat. Osa versoista suikertelee maata pitkin, oikein nätti maanpeittokasvikin mustasilmäsusanna kyllä on.

Mustasilmäkin alkoi sentään viimein kukkia, koko alkukesän jurotti hän pienenä ja surkeana...

Nuo Nannan mustasilmät ovat kyllä komeita. Ja kauniin kartion muotoisia. Omieni kukkiminen alkaa jo vähentyä, vaan ovat kasvaneet jo korkealle. Alalaatikkoon istutetut eivät mahtuneet kuvaan mukaan. Tässä tämä sekamelska:

nääh, mä en kyllä löytäny yhtään siementä omista suskeistani :S Tuttavalla kattelin, että jaahas, tuolta niiden siemenkotien pitäisi näyttää, mutta ei, mulla niitä ei vaan ollut :( Mites muilla? Saitteko paljon siemeniä talteen?

En ainuttakaan :frowning:

Meillä kerättiin jonkun verran, menee mahdollisesti siemenketjukirjeisiin, joihin olen osallistunut. Tai sitten laitetaan itselle…:slight_smile:

Ai, kun kauniita kukkia teillähymy Tulossa on siemeniä ja lajike on jokin mihin en ennen ole tutustunut,
tällainen kun ''sunset shades''. Kuvauksessa kerrottiin kukkien olevan pastellinsävyisiä.
Tiedä sitten, kuva kyllä oli kaunis. Onko joku teistä törmännyt kyseiseen värisekoitukseen?
Jos, niin onko samanlainen kasvatettava kun tuo tavallinen suski?

Minä olen kyllä haaveillut juuri noista pastellin sävyisistä, Korpikankaan kuvastossa ainakin on ollut. Viimekesänä kokeilin ensimmäistä kertaa valkoista suskia, ja jotenkin se tuntui kitukasvuisemmalta kuin keltaoranssi serkkunsa ja sitten kukista puuttui vielä se oleellinen eli musta silmä :wink:

Jipii, tänään tuli nuo suskin siemenet. Kyllä pussissakin on niin kaunis kuva noista väreistä.
Kunhan nyt malttaisi olla kylvämättä vielä, sitten ei taas tiedä, että mihin sijoittaisi kun karkailee joka paikkaan

Toivottavasti kasvaa myös hyvin ja tekee siemeniä, jotta saisi niitä sitten talteen.

Sattuiskos kellään olemaan Thunbergia grandifloran siemeniä, ehkäpä peräti pari ylimäärästäkin? Tahtoisin…

Paulastiina! Et sinäkään mitään opi! Minähän olen sen tuhat kertaa toitottanut, että kysykää enstexxx multa! Kohta en enää tarjoa siemenen siementä…;=)))

Sitä mä arvelinkin, että jos ei sulta löydy niin ei sitten keltään muultakaan! Halusin kuitenkin antaa myös muille mahdollisuuden :slight_smile:

Seliseliseli…;=))

nyt on minullakin keltaisen suskin siemeniä, ai ai kun malttaisi olla vielä laittamatta multiin.

Aini, mietin tässä nuitten kaikkien köynnössiemenpussien kanssa että mitä laittaisin etu ja mitä takapihalle ja millaisiin asetelmiin niin... mikä näistä olisi suskille sopivin?

1. Terassilla iso ruukku jossa pajuviritelmä tukemassa. Paistaa aamuaurinko joskin terassin seinämä estää aurinkoa porottamasta suoraan purkkiin, noin metrin korkeudella köynnös saa täyden aamuaurinkovalon. Suojainen paikka tuulelta.

- Riittääkö noin metrin korkuinen pajukehikko suskille vai jatkanko viritelmää esim. kietomalla paksuhkon juuttinarun terassin kulmapylvääseen jota pitkin saa jatkaa matkaa kiertäen kulmaa (vai suostuuko jatkamaan matkaa sellaisessa) Jos pajuviritelmä riittää vaihan paikan terassilla toiseen ja annan valtaa tuuheammaksi kasvavalle köynnökselle joka saisi/osaisi vallata myös kulmapylvään (kelloköynnös,päivänsini?)

2. Samalle terassille amppeliin, suora aamuaurinko.

3. Terassin eteen pihan puolelle Ruukku-pajuviritelmä, suora aamuaurinko, voi tuulla.

4. Iso ruukku-pajuviritelmä pihalle talon toiselle puolelle johon aurinko paistaa hiukan varjostaen etelästä ja suora porotus n. kello kahdesta eteenpäin. Voi tuulla hiukan.

5. Sama paikka pihalle amppeliin, etelän aurinko pääsee osittain porottamaan paikkaan, kello kahdesta eteenpäin suora aurinko. Voi tuulla.

Nyt näyttää tältä, kohta latvotaan.