Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Minun susannat näyttävät nyt tällaisilta.

Nyt en sitten minäkään enää nypi vanhoja kukkia pois, vaan annan kypsyä ens vuotta varten.

Epistä ;) !!! Toisilla on jo kukassa suskit ja mulla vasta sellasia vaaksanmittasia. Tai siis yksikössä, sillä mulla on vaan yksi enää elossa.

Mun suskiruukkuni näyttää tältä. Taisi vaan tulla hiukan liikaa taimia yhteen ruukkuun, kun en uskonut, että ne lähtee kasvamaan.  

Hei, kuva jäi!

Mstasilmäsusanna

Lähempää

Korteni kekoon tuon minäkin.Tällaisilta ne kevään "murheen kryynit näyttää nyt.Joka puolella kasvaa susannaa!!! En valita..ovat niin kauniita,paremmalta vaan näyttäis,jos ei olisi niin paljon taimia samassa ruukussa.Minäkin luulin ettei idä yksikään...

Teillä on niin iiiisoja ja vihreitä ja reheviä nuo susannat että ihan katteeks käypi

Juu, komeita susannoja. Meikäläinenkin kylvi keväällä mutta kovin ovat kitukasvuisia, silti kukkivat muutamalla kuklla.

Olin tuossa kesäkuun puolessa välissä vähintäänkin epätoivoinen susannastani, mutta eilen se tapahtui...ensimmäinen kukka. Koolla eivät susannat vieläkään voi ylpeillä, mutta sitkeästi yrittävät kiivetä koivunrunkoa pitkin ja eiköhän sieltä lisääkin noita kukkia saada.

Tässä minun mustasilmäsuskit. Valkoisena, ei mustaa silmää, eivätkä suostu kiipeämään. Itsepäisiä mokomatkin naurua

Tällaisen löysin eilen illalla vauvalan "alakerrasta". Se oli jätetty sinne oman onnensa nojaan häpeämään, kun ei halunnut kasvaa. En raaskinut poiskaan heittää, kun kerta joten kuten oli hengissä.

Ei ollut mustaa silmää silläkään.

Miun elämän eka mustasilmäsusanna, asuu amppelissa, kasvarissa ja hienosti näkyy kukkivan

Ei uskoisi, että tässä on alkujaan yksi suskin taimi. Pari kertaa katkaisin latvan ja työnsin multaan. Ensin kasvaa jurotti ja kehitteli kukkasilmuja ja sitten viimeviikolla possautti kaikki kukat yhtä aikaa auki. Nyt mennään solmussa kelloköynnöksen kanssa, kun en hätäpäissäni aille muutakaan tukea keksinyt.

Kukkani kiipeää yhä ylemmäs, kohta on jo välikatolla. Olen älyttömän tykästynyt tähän suskiin, sillä sen kukat erottuvat tummasta seinästä kauas. Kummal kyllä, olen saanut ne jopa kasvamaan, vaikkakin kukkiminen alkaa hieman hiipua. Alhaalla purkissa istutetutkin ylettyvät jo ristikon yläreunaan. Tätä kasvia aion laittaa vastaisuudessakin. (kasvavat aika pienissä koreissa)

lähempää:

Ovatpa memulin suskit hyvännäköisiä. Minulla(kin) on huonoja kokemuksia. Valkoiset itivät superhuonosti, kasvoivat superhuonosti ja nyt kun kukkivat vaivaisina, kukkivat ilman silmiä. Keltaiset ovat vähän paremmassa vedossa. Minä en kasvata näitää enää, luulen...

mun suskit kukki vielä aamulla ihan hyvin mutta olin päivän reissussa ja jätin suskit yksin kotiin niin kun palasin oli suskien kukista varmaan puolet kadonnut mustisesti. osa vasta tänä aamuna auenneita. eikä lakastuneita kukkia eikä mitään jälkiä näy missään.varsia ei ole katkottu vain kukinnot puuttuu. voiko olla mahdollista että joku pirulainen on syönyt ne?

MuuMin suskien kukat on syönyt varmasti sama örkki, joka on syönyt Clematikseni kukatkin palasiksinaurua. Eli minulla ei ole harmainta aavistakaan mikä.

Alhaalla laatikossa kasvavissa keltaisilla suskeissa ei ole silmiä lainkaan, eikä niiden vieressä valkoisillakaan! Rumempia ovat ilman tummaa silmää. Valkoiset kasvavat tooosi huonosti. Otin eilen ylös välikatolle menneitä haaroja alas, ja sitä tuli sieltä useampi metri! Piti virittää rautalankasysteemi noiden roikkuvien väliin ja kietoa ympärille.

Onkohan sama örkki joka syö minun orvokkieni kukanreunat riekaleiksi? Lehdet ei kelpaa, kukat vaan. Vaikka... ne on oikeastaan aika söpöjä semmoisina ripsureunaisina. Enkä tiedä minäkään mikä on.

Ja suskikokeilukin jäi varmaan ainoaksi yritykseksi. Kun katselen noita memulin suskien kuvia, niin minun suskit on ehkä kymmenesosan noista. Vaikka on neljä tainta latvapistoikkaineen siinä purkissa.

Minunkin valkokukkaiset suskit ovat olleet kasvultaan paljon kituliaampia kuin keltaiset serkkunsa. Kukkia on auennut vasta muutama, eikä niissäkään ole mustaa silmää. En taida sitä viitsiä enää kasvatella kuin tuota perinteistäniin.

Mutta onko kellään kokemusta pastellinsävyisitä suskeista, joiden siemeniä sai ainakin joskus Korpikankaalta? Minua himoittaisi kokeilla, mutta jos ovat yhtä huonoja kuin valkoiset ja siemenet kuitenkin aika hintavia.