Mustasilmäsusanna, Thunbergia alata

Oi EI! Ei kai suski vaan kuulu niihin, jotka ensin kasvattaa purkin täyteen juuria ja sitten vasta alkaa työntämään itseään ylöspäin? Minä laitoin ne isoon ämpäriin, johon muutaman herukan oksan sidoin tueksi ja sinne oksien juurelle ne suskit. Jos ne nyt siellä sitten kasvattavat ensin 15 litraa juuria, niin ei tarvitse kukkia tänä vuonna katsellaapea

Näin muuten viime viikolla kaupassa semmoisia suskin taimia, joissa oli vihreä silmä.

No viime kesänä (on se kuvakin täällä jossain) laitoin suskit sellaiseen neliskulmaiseen muoviastiaan (on sekin aika iso) . Olivat jotain 15 cm pitkiä istuttaessa. Ei alkuunsa näyttänyt yhtään miltään ja luulinkin ettei niistä mitään tule. Mutta yllättäen kun lakkasin kyttäämästä niitä, ne hurahtivat pituutta ja tuuhettuivat ja sitten pian kukkivatkin. Että kai ne ensiksi juuret kasvatteli. Mutta olen edelleen vaan sitä mieltä että kun "unohtaa" seurata päivittäin kasvua, ne vähän kuin huomaamatta valtaavat koko astian! Tänä vuonna olenkin ollut pahasti etuajassa niiden kanssa kun ovat kuukauden jo kukkineetkin. Eivät vaan näytä pitävän pienestä ruukusta. Että älkää ihmiset hätäilkö, varmasti kaikki ennättävät kukkia tänä kesänä!!

Ja taas tuo neliskanttinen purkkioho (hassuelli, maanantai, 28. toukokuuta 2007 - klo 7. 58 (yli 22 vuorokautta sitten) sivulla 11)

Jos käyttäisi ruokatuntinsa ja hakisi niille neliskanttisen purkin....

En kyllä usko astian muodolla olevan mitään vaikutustanaurua. Kaikki kasvithan totuttelevat jonkin aikaa uuteen purkkiin ja totta kai kasvattavat juuria jos siihen tilaa on. Ehkä kuitenkaan älyttömän syvä astia ei ole hyvä...

Montakos tainta sinulla on tuossa ruukussa. Mitäs tehdään sitten kun on kukkansa kukkinut, nypitäänkö pois? Miten niistä sais ens kevääksi siemeniä?

Tarkoitit varmaan belgin suskeja... mutta kukat nypitään pois ja jos siemeniä haluaa niin kai sitten jätetään nyppimättä ja odotellaan että siemenkota kasvaa ja kypsyy. Siihen nimittäin alkaa nopeasti muodostua se kota jos ei nypi pois. En ole kertaakaan kerännyt siemeniä mutta aion loppukesällä koittaa.

Tarkoitin belgin suskeja, omani ovat tällaisissa ruukuissa ja telineessä, kai ne on nostettava ylöspäin, tai laitettava amppelin pidikkeet paikoilleen, jos kovin maata alkavat kosketella.Kiitokset
tiedosta, menenkin heti nyppimään kuivat kukat pois.

No nehän on varsin terhakkaan näköisiä!! Hyvin olet onnistunuthymy.

Toinen kerta kun kasvatan, muutama vuosi sitten vain yksi siemen iti, Nyt sentään kymmenkunta.

Pirkko-Martta, kuusi tainta noissa molemmissa ruukuissa on. Nuput kasvavat, kohta saan kukkia minäkin hymy

Hieno juttu, on se niin kiva kun näkee kättensä työn tuloksen (minä laitoin 3 samaan ruukkuun).

Mustasilmäsuski avasi ensimmäisen kukkansa! Haaveilen semmoisista ruukuista kuin joskus näin vanhalla puolella, en enää muista, kenen olivat, mutta ensimmäinen kukka on aina ensimmäinen!

Onkohan tämä joku mutantti (kuva ei ole paras mahdollinen). Siinä ei ole silmää ollenkaan.

Hip hei! Tänään aamulla just pohdin, että ei nuo min susannat taida kukkia ollenkaa, et sudeks meni koko homma, mut menin sit kuiteki niitä ihmettelee ja kas vain, kaksi nuppua löysin. Voi sitä riemua :D Pitkään piti kattoo, et onko nää ihan todella nuppuja ;)

Musta tuntuu, että valkoiset mustasilmäsuskit on paljon kitusampia kasvamaan kuin oranssi serkkunsa? Tällä hetkellä näyttää, että yhdestä oranssista taimesta on kehittymässä paljon tuuheampi kasvusto kuin useasta valkoisesta. Ja valkoisen lehdetkin kellertääniin.

Tämmöiset täällä tänään. Silmättömät susannat

Hei kaikki Suskien ystävät! Kirjoittelin keväällä omista kokemuksista Suskeista (sivu 11)Tässä päivitys:

Eli ei kannata hosua niitten kanssa.Melkein kaikki siemenet itivät sitten kuitenkin.Kasvun hitauteen luulen syyn olleen liika lämpö!?Luin jostain että kun sirkka lehdet on puhjenneet,Suski pitäis siirtää n.15-16 +c viileyteen,mulla oli 20-25c! No loppu hyvin...niitä tuli niin paljon että olen jakanut sukulaiset ja naapuritkin "täyteen"Ja itsellekin jäi vielä niin paljon että ,kun en raaskinut poiskaan heittää,niin taas tuli laitettua liikaa yhteen purkkiin!!Perässä pari kuvaa.Toiset (kukassa olevat) laitoin pukkiin siemenet 15.3 ja itivät vasta 5.4!!!! Toiset,puulaatikossa olevat "roiskasin "siemenet toukokuun alussa purkkiin ja ovat nyt n.30cm ,ei kuki vielä...saas nähdä ehtiikö ollenkaan,kun nyt on

taas niin sateista ja viileää,että tuntuu,kuin kaikki kasvu olis pysähtynyt muillakin kasveilla

Voikohan tänne laittaa 2 kuvaa yht`aikaa?Täytyypä kokeilla.Hyvää kesän jatkoa kaikille!

Ei voinut valita 2 kuvaa ..piti lisätä erikseen!ja tulipa ne oudosti tänne sivulle,tekstin molemmille puolin,ylös..alas.No ei haittaa...Piti vielä kertoa,että Toukokuussa laittamani siemenet itivät 3:ssa päivässä ja olivat ihan samoja,itse talteen otettuja ed.vuonna!!!

Kävin lukemassa kaikki "Suski" kirjoitukset ja pakko laittaa tämä:Hullua ostaa siemenet joka vuosi kaupasta.Minä ainakaan en viime vuonna nyppinyt kukkia,vain isot siemenkodat (ovat muuten mielenkiintoisen mallisia heh heh)pois talteen,sitä mukaa kun kypsyivät...siis koko kesän. Kun olivat kypsiä kuivatuksen jälkeen....poksahtivat auki...En huomannut niiden hidastavan kukintaa,koska lannoitin säännöllisesti.Niistä viime vuotisista kuvia edelleen sivulla11. ja tällä sivulla niistä niiden "jälkeläiset" siemenistä kasvatetut.lamppu

NO Voi Hitsi...sivulla 11 on vain kirjoitusta...sivulla 2 on se kuva,jos jotain kiinnostaa?....